isolering av sensor til stc-1000 til gjæringsbøtta

Hva er den beste måten og isolere sensoren til stc-1000 til gjæringsbøtta?

Har prøvd med bobleplast og gafftape nå i dag, men tror ikke det er godt nok siden tempen på vannet jeg tester med i gjæringsbøtta, går fra 13,3 grader til 17 grader på 40 minutter..   og da er tempen i skapet på 30 grader.

Den beste metoden vet jeg ikke, men isopor bruker jeg, og det fungerer bra, bortsett fra at tapen min ikke henger så bra hele tiden.... Må nok finne på en løsning der.... Note to self :)

Jeg bruker rester fra et liggeunderlag fra biltema.. Samme som jeg bruker på kokekjele og hlt.. Og selvfølgelig litt gaffa på utsia.. :)

Sent from my Galaxy S3 using Tapatalk 2

magne1972 skrev:
Den beste metoden vet jeg ikke, men isopor bruker jeg, og det fungerer bra, bortsett fra at tapen min ikke henger så bra hele tiden.... Må nok finne på en løsning der.... Note to self :)

Har du bare tatt en isopor bit og lagt rett utenpå sensoren?

Har lenge brukt ein isoporbit på utsida av karet, og sensoren klemt fast mellom kar og isopor. Dette fungerar temmeleg bra.
Før siste brygg monterte eg denne i karet, ca halvveges opp på dunken rekna til vannlinja ved normalbrygg  :jaha:  http://www.ebay.com/itm/Air-Water-Temperature-Sensor-fit-Honeywell-Thermostat-NTC-10K-Thermistor-/110954776700?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19d56b887c

Hadde samtidig sensoren og isoporbiten på plass for å sjekke om det var noko forskjell i det heile. Det var det forsåvidt, omtrent 1,5 °C på det verste. Det virkar også som om kjøleskapet stressar litt mindre med å holde jevn temp, då densoren måler i veska og ikkje blir så lett påvirka av lufta omkring.

Sensoren fungerar til STC-1000, og eg kjøpte ein billig vantett sjøtekontakt som eg lodda på ledningen slik at den er lett å koble fra og til utan å måtte skru ut sensoren.

janvad skrev:
magne1972 skrev:

Har du bare tatt en isopor bit og lagt rett utenpå sensoren?
Har en isoperbit på ca 10x10 cm. Med et lite "søkk" midt på der sensoren er tapet til bøtta. Taper isoporen utenpå.

Jeg bruker et par lag med liggeunderlag og gaffateip. Har skjært hakk til sensoren i det innerste underlaget.

Det viktigste er ikke at du måler helt supereksakt temperatur, men at du måler det samme hver gang slik at det du kan gjenta og evt korrigere neste gang :)

Takk for alle svar, da blir det og prøve enten isopor eller eit liggeunderlag i morgon. Ha en god kveld:)

I dag har eg fått testa med både isopor og liggeunderlag og endte opp med og bruke sist nevnte tempen vannet var 18.5 grader og stc viste 20 grader og må seie meg fornøyd med det . Den høyeste luft tempen eg målte da var på 38 grader i skapet

protto skrev:
Har lenge brukt ein isoporbit på utsida av karet, og sensoren klemt fast mellom kar og isopor. Dette fungerar temmeleg bra.
Før siste brygg monterte eg denne i karet, ca halvveges opp på dunken rekna til vannlinja ved normalbrygg  :jaha:  http://www.ebay.com/itm/Air-Water-Temperature-Sensor-fit-Honeywell-Thermostat-NTC-10K-Thermistor-/110954776700?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item19d56b887c

Hadde samtidig sensoren og isoporbiten på plass for å sjekke om det var noko forskjell i det heile. Det var det forsåvidt, omtrent 1,5 °C på det verste. Det virkar også som om kjøleskapet stressar litt mindre med å holde jevn temp, då densoren måler i veska og ikkje blir så lett påvirka av lufta omkring.

Sensoren fungerar til STC-1000, og eg kjøpte ein billig vantett sjøtekontakt som eg lodda på ledningen slik at den er lett å koble fra og til utan å måtte skru ut sensoren.
magne1972 skrev:
EspenL skrev:
Jeg bruker et par lag med liggeunderlag og gaffateip. Har skjært hakk til sensoren i det innerste underlaget.

Det viktigste er ikke at du måler helt supereksakt temperatur, men at du måler det samme hver gang slik at det du kan gjenta og evt korrigere neste gang :)

Burde det bli noe problem der jeg har plassert gjæringsbøtta, men henhold til kulde elementet som man ser i bakkant av bøtta? Eller burde dette gå helt fint?

Vedlegg

• IMAG0312.jpg
    IMAG0312.jpg
    872,5 KB · Sett: 269
  • IMAG0313.jpg
    IMAG0313.jpg
    866,9 KB · Sett: 273
Tilbake
Topp