isolering av Stc-1000 sensoren

Hva slags isolering bruker dere på stc-1000 sensoren deres inntil gjærbøtta? Jeg bruker en bit av et liggeunderlag  på 15x15 cm og en haug av gaffatape, men føler at ikke isolerer nok.

Noen tips om noe annet, som dere har god erfaring med og bruke?
 
2 lag liggeunderlag. Kvifor føle du det du gjer ikkje er godt nok ?

frå min  HTC  "smart-tellefon "
 
Jo-Helge skrev:
2 lag liggeunderlag. Kvifor føle du det du gjer ikkje er godt nok ?

frå min  HTC  "smart-tellefon "

Jeg bruker 1 lag med liggeunderlag, føler tempen går fort opp og ned så fort.
 
Stc hos meg viser 1,5 grad mer enn hva jeg måler i gjæringskaret... Jeg har isolert med liggeunderlag og gaffa....
 
Liggeunderlag er så mye men tipper 1 lag med lomme for føler om min 2 over der igjen, kanskje mere hvis det er tynt.
Testet med 3 lag på 1,5 cm. ca. og da vises samme temp i vørt og utenpå kar.
 
Oddvar Demmo skrev:
Liggeunderlag er så mye men tipper 1 lag med lomme for føler om min 2 over der igjen, kanskje mere hvis det er tynt.
Testet med 3 lag på 1,5 cm. ca. og da vises samme temp i vørt og utenpå kar.

Har fått tak i et nytt whirlpool kjøleskap på 135x50x50cm  til gjæring nå, men synes frostvakten på 200w  ga litt for mye varme i skapet, finnes det noe annet godt alternativ ( ikke lyspære) som varmeelement?
 
janvad skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Liggeunderlag er så mye men tipper 1 lag med lomme for føler om min 2 over der igjen, kanskje mere hvis det er tynt.
Testet med 3 lag på 1,5 cm. ca. og da vises samme temp i vørt og utenpå kar.

Har fått tak i et nytt whirlpool kjøleskap på 135x50x50cm  til gjæring nå, men synes frostvakten på 200w  ga litt for mye varme i skapet, finnes det noe annet godt alternativ ( ikke lyspære) som varmeelement?

Vet det er flere her på forumet som bruker denne:

http://www.ebay.com/itm/Mesh-Metal-...24?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a88653eac
Selv bruker jeg en varmeplate fra petit på 25 watt som jeg har satt opp etter veggen i kjøleskapet. Funker helt utmerket. Nå er kjøleskapet mitt kun et lite benkeskap, så trenger ikke så kraftige saker der.
 
Marius K. skrev:
janvad skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Liggeunderlag er så mye men tipper 1 lag med lomme for føler om min 2 over der igjen, kanskje mere hvis det er tynt.
Testet med 3 lag på 1,5 cm. ca. og da vises samme temp i vørt og utenpå kar.

Har fått tak i et nytt whirlpool kjøleskap på 135x50x50cm  til gjæring nå, men synes frostvakten på 200w  ga litt for mye varme i skapet, finnes det noe annet godt alternativ ( ikke lyspære) som varmeelement?

Vet det er flere her på forumet som bruker denne:

http://www.ebay.com/itm/Mesh-Metal-...24?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a88653eac
Selv bruker jeg en varmeplate fra petit på 25 watt som jeg har satt opp etter veggen i kjøleskapet. Funker helt utmerket. Nå er kjøleskapet mitt kun et lite benkeskap, så trenger ikke så kraftige saker der.

Bruker også det elementet x 2 siden skapet står ute.
Bruker du element med veldi stor masse (mange kilo) får du etterslep og tempen kan havne godt over innstilt.
Disse 100W ebay elementene er bare en liten effektmotstand med voldsom kjøleribbe (av lett aluminium med lite etterslep) og gir passe varme i et  kjøleskap. I et større rom, 2-3 kbm. bruker jeg 200 W frostvakt.
 
2 lag ( 1 brettet) depronplate 3mm på 10 cm2, og Gaffa tape/wigluv tape fra siga. Funker som rakkern  :ilike: :ilike:
 
Oddvar Demmo skrev:
Marius K. skrev:
janvad skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Liggeunderlag er så mye men tipper 1 lag med lomme for føler om min 2 over der igjen, kanskje mere hvis det er tynt.
Testet med 3 lag på 1,5 cm. ca. og da vises samme temp i vørt og utenpå kar.

Har fått tak i et nytt whirlpool kjøleskap på 135x50x50cm  til gjæring nå, men synes frostvakten på 200w  ga litt for mye varme i skapet, finnes det noe annet godt alternativ ( ikke lyspære) som varmeelement?

Vet det er flere her på forumet som bruker denne:

http://www.ebay.com/itm/Mesh-Metal-...24?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3a88653eac
Selv bruker jeg en varmeplate fra petit på 25 watt som jeg har satt opp etter veggen i kjøleskapet. Funker helt utmerket. Nå er kjøleskapet mitt kun et lite benkeskap, så trenger ikke så kraftige saker der.

Bruker også det elementet x 2 siden skapet står ute.
Bruker du element med veldi stor masse (mange kilo) får du etterslep og tempen kan havne godt over innstilt.
Disse 100W ebay elementene er bare en liten effektmotstand med voldsom kjøleribbe (av lett aluminium med lite etterslep) og gir passe varme i et  kjøleskap. I et større rom, 2-3 kbm. bruker jeg 200 W frostvakt.

hvilke varmeelement ville du godt for til mitt kjøleskap Oddvar? 1-2 varmeplate fra Petit eller 100w elementet fra Ebay?  Mitt skap står i en lekerhytte som svinger alt fra - til + grader alt etter hvilke årstid det er. ( nå ligger det mellom 8-10  +grader der inne) brygger bare Ale. varmeelementet bør jo være rimelig brannsikkert også, vet ikke hvordan det re med det 100 W elementet fra Ebay  sånn i forhold til brannsikkerhet?
 
Etter beskrivelsen min på hva det inneholder har jeg vurdert elementet fra ebay som sikkert.
Skapet mitt står i garagen med opp til -30 mulige grader, hittill - 20 men skapet er kunn for oppbevaring/tapping av øl.
Til gjæring må du nok opp i watt og frostvakt fra BT, CO +++ burde ikke være et problem med etterslep, i så fall rekker ikke gjæringstanken å følge etter med samme temperaturøkning og jeg anser også disse som sikker.
Har ikke vert borti varmeplatene men ingen grunn til at de og ikke er sikre.
Tar nok i bruk av varmeplatene fra vannsenga når den kuttes ut :)

Aluminium er hovedbestanddelen i en del sprengstoff, og brukes sammen med rust for å sveise bl.a. jernbaneskinner men vi behøver vel ikke dramatisere som en gammel kjerring.
 
Oddvar Demmo skrev:
Etter beskrivelsen min på hva det inneholder har jeg vurdert elementet fra ebay som sikkert.
Skapet mitt står i garagen med opp til -30 mulige grader, hittill - 20 men skapet er kunn for oppbevaring/tapping av øl.
Til gjæring må du nok opp i watt og frostvakt fra BT, CO +++ burde ikke være et problem med etterslep, i så fall rekker ikke gjæringstanken å følge etter med samme temperaturøkning og jeg anser også disse som sikker.
Har ikke vert borti varmeplatene men ingen grunn til at de og ikke er sikre.
Tar nok i bruk av varmeplatene fra vannsenga når den kuttes ut :)

Aluminium er hovedbestanddelen i en del sprengstoff, og brukes sammen med rust for å sveise bl.a. jernbaneskinner men vi behøver vel ikke dramatisere som en gammel kjerring.
Så da kan jeg like godt gå for en frostvakt fra BT/CO i skapet mitt mener  du? Og regne den som sikker ?
 
uThaug skrev:
Stc hos meg viser 1,5 grad mer enn hva jeg måler i gjæringskaret... Jeg har isolert med liggeunderlag og gaffa....

Er det målt med smme termometer?
 
Gahr skrev:
uThaug skrev:
Stc hos meg viser 1,5 grad mer enn hva jeg måler i gjæringskaret... Jeg har isolert med liggeunderlag og gaffa....

Er det målt med smme termometer?

Nei. Og her er potensielt feilkilden. Stc som er isolert på utsiden av karet viser 1,5 grader mer enn hva jeg måler med annet måleinstrument. Så på denne batchen korrigerer jeg ved å skru stc 1,5 grader høyere.

Er det noen her som vet om stc-proben tåler vann?
 
Tilbake
Topp