Ispindel - elektronisk hydrometer til overvåkning av gjæring og temperatur

Jeg hadde ikke pc tilgjengelig i helga, kun mac. så jeg fikk ikke gjort noe slikt. skal få testet det ut til helga..
 
Har du lastet ned og installert flasher'n til nodemcu. Det ligger driver til Nodemcu i denne. Windows vil ikke forstå NodeMcu uten driver. Du må laste ned initiell programvare/firmware via USB. Se flashing over USB i flashing instruksjon som @TazzaT linket til. Se også den glimrende steg til steg som @FrankD har laget https://daastoel.com/2017/02/25/ispindle/#more-1487
Har dere lastet ned NodeMCU programmet for å flashe wemos?
Jeg har en link på denne siden.
https://daastoel.com/2017/02/25/ispindle/


Sent from my iPad using Tapatalk

Tok dette lang tid eller?
JEg fikk med meg pc'n hjem i helga og har fulgt oppskriften til FrankD. NodeMCU holder fremdeles på etter 20-30min..
 
Tok dette lang tid eller?
JEg fikk med meg pc'n hjem i helga og har fulgt oppskriften til FrankD. NodeMCU holder fremdeles på etter 20-30min..
Nei, omlag 1 minutt tenker jeg. Du fikk kontakt over com-porten? Jeg mener det er statusfelt som viser progresjon av programvarelasten også.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Har plundret litt med ispindel de siste dagene og er litt usikker på hvor viktig "hellingsgraden" er. Ser at flere rapporterer tilt på ~38-72, men min ligger på 80,5 - 82,53. Nå skal det sies at jeg ikke har noe 20g vekt på min som jeg ser andre har lagt til for å få større tilt.

Noen som har noen inspill ? Er det bare å kjøre på med det jeg har nå, eller må jeg modifisere litt til ?

peram
 
Hvis den ligger såpass rett i vørteren blir det lite endring i vinkelen når SG faller.
Jeg limte fast en 8mm mutter på motsatt side av batteriet.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvis den ligger såpass rett i vørteren blir det lite endring i vinkelen når SG faller.
Jeg limte fast en 8mm mutter på motsatt side av batteriet.


Sent from my iPhone using Tapatalk

OK, takk for svar. Da blir det ny runde med kalibrering etter litt modding i helgen :)

peram
 
Hei!

Jeg sliter litt med kalibreringen. Får ikke excel regnearket til å fungere. Fant ut at macroer ikke var aktivert men de er nå aktivert og på PC får jeg error400
På Macen kommer ikke knappen for omregningen opp en gang.
Jeg har gjort en grovkalibrering i sukkervann.
Jeg har prøvd online regnearket og der får jeg ut degree y 2 og degree y 3. Har prøvd å kopiere begge disse inn i Ispindle. Men den viser da bare 0 på gravity.
Gjør jeg noe feil med formelen?
Formelene jeg får opp ser slik ut:
Degree 2:y = 0.004854135x^2 + -0.736610748x + 28.917126017
og
Degree 3:y = -0.000287497x^3 + 0.073411374x^2 + -6.185716655x + 173.277906025

Noen som vet noe?

Espen
 
Hei igjen!

Ser ut til at jeg fikk til noe nå.
Byttet ut x med * og la in (tilt) i formelen slik:
0.004854135*(tilt)*(tilt) + -0.736610748*(tilt) + 28.917126017
Og da ser det ut til å fungere.
 
Topp!
Takk for svar peram.
Hvordan fikk du formelen til å virke på unibots? Spindelen er koplet opp mot unibots og jeg får all data inn (temp, tilt, batteri, osv) Men ikke SG
Har prøvd å lage en ny derivate (eller hva det het) men når jeg legger inn overnevnte formel der står det bare unasigned.

Espen
 
Ja det var den jeg fulgte. Fant ut at ispindelen lå alt for flatt i vannet. La derfor inn litt vekt, og da funker det mye bedre. Da så formelen riktig ut, men er veldig lang i forhold til eksemplet.
Det er vist ikke nødvendig å legge inn noe formel i ubidots, den nye versjonen gjør det selv.
Men den viser jo bare tre sifre på SG... 1.02 f.eks. Aner jo da ikke om det er 1.023 eller 1.029.
Men har fått det til å virke på monitor.beer.
Men jeg må stadig legge inn den poly formelen på nytt etter en stund, for den blir veldig ustabil. Dette blir jo litt knotete og utsetter jo ølet for ifeksjonsfare hvis jeg stadig må ned i karet og hente spindelen for å resete og legge in formel. Er det fler som opplever dette?
 
Hei jobber med å legge iSpindel formel inn i https://Monitor.beer, er det noen som vet hva TILT er i formlene: 0.004854135*(tilt)*(tilt) + -0.736610748*(tilt) + 28.917126017
Trodde det var ANGLE på ispindel men det er ikke riktig, er det noen som har ide hva TILT står for ?
 
Hei jobber med å legge iSpindel formel inn i https://Monitor.beer, er det noen som vet hva TILT er i formlene: 0.004854135*(tilt)*(tilt) + -0.736610748*(tilt) + 28.917126017
Trodde det var ANGLE på ispindel men det er ikke riktig, er det noen som har ide hva TILT står for ?
Tilt betyr jo endring av vinkel, peker vel på iSpindels tiltverdi.
Min iSpindel funket til i går formiddag, nå får jeg ingen data til monitor.beer. Har resatt/rekonfigurert. Er det serverfeil på monitor.beer?
 
Hei ingen feil på server men opprette masse nye funksjoner i Monitor.beer, slik at man ikke trenger å endre på selve enheter hver gang man brygger.

Oppsettet inni ispindel kan nå være
================================
Server = Monitor.beer
Update Intervall = 900
Name = red,green,black,blue (hver enhet har forskjellige farge navn)
Url = /ispindel/?xxxxx hvor xxxxx= ditt brukernavn
Polinominal = tilt

Også må du legge formlen din inn i monitor.beer
Etter at du ha lagt inn formel i Monitor.beer går du inn på ditt brygg og editere og velger farge på ispindel som skal brukes.


På denne måten må man ikke endre oppsettet inne på ispindel hver gang man brygger, man legger kun den farge inn på brygget som man bruker
Også er det en ny funksjon som gjør at du kan finjustere fortløpende data inn, ( hvis der er uoverstemmelse mellom ispinde og manuell hydrometer)
 
Sist redigert:
Hei. Sliter med å få kontakt med min ispindel på monitorbeer og Ubidots.
Forstår ikke helt hvordan dette skal konfigureres. Har kontakt via iPad og iPhone på trådløsnett iSpindel, og har kalibrert og lagt inn formelen der. Den er flashet med ver 5.6.1.
Spørsmålet mitt er hvilke verdier/opplysninger som skal inn under konfigureringen der, og hvordan jeg får jeg kontakt med denne på monitorbeer og ubidots? Har prøvd mange forskjellige oppsett, kjører med 60 sek oppdatering for å få inn testverdier-- men nei. Hvilket nettverk settes dette opp i?
Noen som på en enkel og grei måte kan forklare. Ikke så god på dette med trådløsenheter og hvordan desse kobles opp.
Forslag mottas med takk.
 
Hei. Sliter med å få kontakt med min ispindel på monitorbeer og Ubidots.
Forstår ikke helt hvordan dette skal konfigureres. Har kontakt via iPad og iPhone på trådløsnett iSpindel, og har kalibrert og lagt inn formelen der. Den er flashet med ver 5.6.1.
Spørsmålet mitt er hvilke verdier/opplysninger som skal inn under konfigureringen der, og hvordan jeg får jeg kontakt med denne på monitorbeer og ubidots? Har prøvd mange forskjellige oppsett, kjører med 60 sek oppdatering for å få inn testverdier-- men nei. Hvilket nettverk settes dette opp i?
Noen som på en enkel og grei måte kan forklare. Ikke så god på dette med trådløsenheter og hvordan desse kobles opp.
Forslag mottas med takk.

Hei jeg kan ikke finner noen brukere med navn Svein Rogen Hansen i Monitor.beer har du registrert deg, eller hva er ditt brukernavn slik at jeg kan hjelpe deg å kommer igang med monitor.beer
 
Tilbake
Topp