Jeg har fryst all ølen min

Torga

Norbrygg-medlem
Jeg gjorde vist en tabbe i går kveld når jeg skulle koble til temostaten til fryserer som jeg lagrer ølfatene i :confuzed:

Når jeg kom ned i kveld var temperaturen -17°C :eek:

Hva gjør jeg nå??  Mest sannsynlig så har ølen skilt seg med alkoholen nederst i fatene. Vil dette utgjevne seg over tid? Eller må fatene ristes for å blande det igen?

Eller... Må alt kastes?? :help:

Hei!

Du kan jo starte med å skrive et innlegg under "Bryggetabber" :)

Er det ferdig gjæret øl på fat det er snakk om? Er vel ikke mye annet å gjøre enn å la det stå og tine helt opp noen dager, og så smake. Kan ikke helt se hvorfor øllet skulle ha avblandet med alkoholen nederst,, men uansett kan det jo fint blandes inn igjen!

Mulig det påvirker smaken, men så lenge du kan trykksette fatene og få kullsyrenivået riktig så vil jeg tro det er fullt drekkanes øl!

Lykke til, og la høre fra deg hvordan det går!

Det var helt ferdig gjæret øl ja.

Det at ølet skiller seg når det fryser har jeg opplevd flere ganger. vann fryser før alkohol.

Siste jeg var borti dette var med et fat pils som var bare noen liter igjen på. Dette fatet ble stående mot veggen i kjøleskapet, mot kjøle elementet. Av det fatet fikk jeg 2-3 ganske kraftige halvlitre :godtoel: Men resterene  var bare lettøl, både på farve, smak og alkohol. Så etter min erfaring så skiller øl seg når det fryser

Det du gjør der er faktisk forbudt ifølge norsk lov. Fryse destilasjon.  :klovn: Du kan bruke det til å lage EisBock. Ta spriten fra øllet og bland det i et annet.

Først:
Ølet er ikke ødelagt, garantert, da hadde all doble ice vært ødelagt, dette ølet blr filtrert mens det er iskrystaller i ølet, deretter tilsettes samme mengde vann, hvorfor ????????????????
Men ølet ditt må tines først ellers blir det som du har erfart.
Og ja, jeg har fryst mye øl før jeg fikk eget kjøleskap.

All øllen er nå satt til tining, og termostaten er nå korrekt justert ;)

Får bare håpe på at alt ordner seg :ber: Er litt skjeptisk til om jeg må riste på fatene for å være sikker på at alt er homogent blandet igjen. Men da må de nok stå noen uker til for klarning :bokser:

Men alt i alt, så er det jo bare å  :lmao:

Alle væsker som er løselige med hverandre vil blande seg 100 prosent uten en millimeter risting. Det tar ikke særlig lang tid engang, kun noen timer. Dette er enkel fysikk, selv om jeg ikke husker hva fenomenet heter.
Prøv å lag deg en pint half-and-half (bitter i bånn og stout på toppen, slik at det nederste er lyst og toppen mørk), og la det stå en time, så får du se. :biersmile:

Dag skrev:
Alle væsker som er løselige med hverandre vil blande seg 100 prosent uten en millimeter risting. Det tar ikke særlig lang tid engang, kun noen timer. Dette er enkel fysikk, selv om jeg ikke husker hva fenomenet heter.
Prøv å lag deg en pint half-and-half (bitter i bånn og stout på toppen, slik at det nederste er lyst og toppen mørk), og la det stå en time, så får du se. :biersmile:

Nu har øllen stått tint siden tirsdagskveld. mao ca 144 timer. Skulle prøvetappe meg ei jule øll.. Men.. den var STERK, Tjukk som GRAUT og sterk smak av alkohol. For morro skyld målte jeg den.. OG 1040!!!!!!!!!!  Den var ferdig som 1017.. Så at det KUN tar noen timer... Akkurat det vil jeg bestride. Men på den andre side.. Hvete øllen var ok, ikke for tykk, men smak full. Bayeren derimot var som å drikke ren flytende maltekstrakt ;) Så mulig dette må stå Leeeenge. Ellers så må fatene ristes med påfølgende klarning..

Moralen MÅ da være... IKKE FRYS ØLLEN DIN  :lmao:

Dag skrev:

Det kalles difusjon.

Tilbake
Topp