Jeg vil brygge!

runet

Norbrygg-medlem
Men har funnet ut at jeg har altfor mye øl jeg burde drikke opp i kjelleren allerede. Trenger tips til øl som kan/bør lagres lenge/en stund. Vurderer en kølsch da tempen i boden begynner å nærme seg kølsch temp. Foreløbig for varmt for lager.

Flamsk rød, flamsk brun eller kanskje en lambic. De to første er sånn ca 2-3 mnd på gjæringskar mens lambic trenger et par år. Mye tøft du kan gjøre med brettanomyces. En saison som du stikker om og pitcer brett etter en uke. La det få et par mnd til.

Duvel:). Så har du noe å hygge deg med den første fine vårdagen, etter at du har svettet med å slepe ut hage-/balkongmøblene.

Alt av imperial stout, belgisk trippel/quad osv med høy abv er jo godt egnet til lagring om du ikke vil over i surøl verden :)

Så langt synes jeg at alt ølet mitt, uansett - sjøl tørrhumlet IPA - har hatt godt av lagring. Men da snakker vi om måneder, ikke år. Jeg må faktisk innrømme at jeg er litt misunnelig på deg; jeg har en del øl som har blitt borte før det fikk lov å vise sitt potensiale, føler jeg. (Og så har jeg selvfølgelig et par som bare er litt sære/rare og som går treigt unna. Sånne som er gode noen få ganger, men som jeg aldri ville drikke hver dag.)

Takk for gode innspill. Brygget en pilsner i november ifjor som bare har blitt bedre og bedre. Dessverre bare to flasker igjen nå når den er på sitt beste. Brett er en god ide. Også vurdert kirsebærøl.

Så langt synes jeg at alt ølet mitt, uansett - sjøl tørrhumlet IPA - har hatt godt av lagring. Men da snakker vi om måneder, ikke år. Jeg må faktisk innrømme at jeg er litt misunnelig på deg; jeg har en del øl som har blitt borte før det fikk lov å vise sitt potensiale, føler jeg. (Og så har jeg selvfølgelig et par som bare er litt sære/rare og som går treigt unna. Sånne som er gode noen få ganger, men som jeg aldri ville drikke hver dag.)

Kanskje jeg skal brygge en alkoholsvak IPA og drikke den som paleale neste sommer. :)

Jeg sitter med en vel halvt år gammel Skoddehav-klone som har en høy overlevelsesfaktor i et anselig innhold av fusel. Ellers er den veldig god - og når jeg skjenker i, stiger en himmelsk og frisk citrusaroma opp fra glasset. Ikke noe preg av gammel humle der, og ikke i smaken, heller. Men fuselen oppleves dessverre også stadig like ny og frisk, i motsetning til hvordan den stakkaren som drikker en flaske eller to vil kjenne seg dagen etter:(. Jeg har en lei følelse av at etanolen er i mindretall blant de 8 %ene alkohol som ølet holder. Så jeg vil få god anledning til å teste ut hvor lenge humlefriskheten holder seg. (Jeg brygget 45 liter av stoffet:p. Burde selvfølgelig ha slått det ut, men lyset i mitt liv har en mye høyere terskel for å smake fusel enn meg, så hun insisterer på at vi beholder det.)

Sist redigert:
Jeg sitter med en vel halvt år gammel Skoddehav-klone som har en høy overlevelsesfaktor i et anselig innhold av fusel. Ellers er den veldig god - og når jeg skjenker i, stiger en himmelsk og frisk citrusaroma opp fra glasset. Ikke noe preg av gammel humle der, og ikke i smaken, heller. Men fuselen oppleves dessverre også stadig like ny og frisk, i motsetning til hvordan den stakkaren som drikker en flaske eller to vil kjenne seg dagen etter:(. Jeg har en lei følelse av at etanolen er i mindretall blant de 8 %ene alkohol som ølet holder. Så jeg vil få god anledning til å teste ut hvor lenge humlefriskheten holder seg. (Jeg brygget 45 liter av stoffet:p. Burde selvfølgelig ha slått det ut, men lyset i mitt liv har en mye høyere terskel for å smake fusel enn meg, så hun insisterer på at vi beholder det.)

Kan jeg spandere på meg en flaske i frakt av denne hjem til meg? Når du sier et halvt år og at humla er like frisk så er jeg nysgjerrig.

Hvilken øl bør jeg smake for å få et inntrykk av effekten av brett? Har sikkert smakt det (orval?), men...

Tilbake
Topp