Johannesbrød sirup

JanRune

Norbrygg-medlem
Hei
Eksperimenterer litt med belgisk øl, og kom over johannesbrød sirup i en innvandrerbutikk. Den er relativt mørk og ganske lettflytende. Det står Carob molasses på etiketten. Er det noen som har prøvd denne i øl? Jeg kommer nok til å forsøke med en liten batch, men hadde vært moro å høre om noen har erfaring.
 
Brygget et testbrygg 7.juli, luktet nydelig.. OG ble 1088. Gjærer med M47, frem til i dag stått i rom på 17,5 grader. Nå skal den stå 18 dager i 24 grader.
Veldig spent på utgjæring da jeg ikke finner noe om utgjæringsgrad, måtte legge inn vanlig mørk sirup i Beersmith.
Legger ut oppdateringer her ja.
 
Tilsatte 760 gram (to bokser), målte ikke før og etter tilsettingen av de. Liten batch for å prøve. Ble 16 liter til gjæring.
3,47 kg pilsmalt
0,73 kg munchener
0,55 caraaromamalt
0,76 kg johannesbrødsirup
150 gr perlesukker
24 gr mt hood 60 min
17 gr glacier 30 min

1 pakke rehydrert mangrove jacks M47 abbey gjær, pitchet på 24 grader.

Basert på at jeg la inn kandisirup i Beersmith og ikke johannesbrødsirup traff jeg forventet og1088, fg1011, her er det mer spennende da jeg ikke aner innholdet av gjærbart sukker.

Mesket på 65/66 grader no sparge i 90 min, kokt i 90 min.
........................
11.juli pitchet jeg en pakke rehydrert belle saison gjær som skal ta den skikkelig ut. Bare å vente nå....
 
Sist redigert:
Til tross for tre uker gjæring, siste to med belle saison stoppet det på FG1019, så je konkluderer foreløpig med at carob molasses inneholder mye ikke gjærbart sukker. Smaken derimot på ølet er helt konge... Quadruple stil med preg av dadler, rosiner og banan. Testet en flaske etter en drøy uke for å se om jeg har laget flaskebomber, men en beskjeden piff fikk roet meg på det. Da var det bare å vente.
 
Hvordan går det med denne nå som den har stått et par måneder? Har du prøvd den igjen eller er du flink og tolmodig? Jeg tenker å bruke den i en Old Ale!
 
Er tålmodig :) har testet to flasker, en nevnt ovenfor og en for en uke side. Må stå lenge, men smaken er spennende og ikke tegn til ytterligere utgjæring. Skal få stå frem til sommeren, har flere sterke belgiske som er stua bort på 14-17 graders langtidslagring. Skal forøvrig lage et testbrygg med daddelsirup snart, også belgisk.

Jeg tenker i utgangspunktet at jeg kommer kommer til å halvere mengden johannesbrød melasse fremover, meske varmere for noe mer sødme/fylde samt øke mengden med brun kandissukker for å balansere for tørrhet.
 
Er tålmodig :) har testet to flasker, en nevnt ovenfor og en for en uke side. Må stå lenge, men smaken er spennende og ikke tegn til ytterligere utgjæring. Skal få stå frem til sommeren, har flere sterke belgiske som er stua bort på 14-17 graders langtidslagring. Skal forøvrig lage et testbrygg med daddelsirup snart, også belgisk.

Jeg tenker i utgangspunktet at jeg kommer kommer til å halvere mengden johannesbrød melasse fremover, meske varmere for noe mer sødme/fylde samt øke mengden med brun kandissukker for å balansere for tørrhet.
Har og et glass daddelsirup stående i hylla, og tenkte å lage noe i retning av tomasmesse men har ikke snekret oppskrift ennå
 
Jeg skal bruke den i Gahr sin Andrimne old ale, 250 g på 22 liter! Takk for svar, oppdater gjerne om du prøvesmaker mer! Imponert over tolmodigheten
 
Tilbake
Topp