Jomfrubrygget nærmer seg, men hva skal vi brygge...

Etter noen måneder med bygging, er vi nå snart klare for å første brygg. Målet er å brygge neste lørdag. Vi har aldri brygget tidligere, så dette blir spennende. Går rett på AG på selvbygget bryggeri, så vi er forberedt på at ting kan gå skikkelig på trynet. Bryggeriet er inspirert av The Electric Brewery, men RIMS i stedenfor HERMS (http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,11431.0.html).

Forslag til en type/oppskrift som er overkommelig for førstegangsbryggere? Vi har titte på disse settene fra bryggselv.no (http://www.bryggselv.no/categories/lsett-allgrain-25l). 
Vi har kapasitet på 50L, er det bare å doble oppskriften i så fall?

Takk så lenge, kommer nok flere spørsmål etterhvert.
 
Lykke til. Å gå rett på AG er ikke noe hokus pokus egentlig. Gjorde det selv og det ble da øl av det første brygget mitt :) Ting som kan være kjekt å tenke på før første brygg er: Man kan aldri være godt nok forberedt. Det oppstår alltid noe uforutsett som gjør at man blir litt stresset :p Blir spennende å høre åssen det har gått med første brygget:D
 
I mine øyne er det viktigere å starte med en øl med forholdsvis lav OG og et enkelt humleskjema enn hvilken type som lages.
Selv de enkleste ting kan bli stressende første gang.
 
Lunde skrev:
(http://www.bryggselv.no/categories/lsett-allgrain-25l). 
Vi har kapasitet på 50L, er det bare å doble oppskriften i så fall?

Ja, i så tilfelle er det bare å dublere....ett slikt sett kan jo være en grei start.

Forberedelse er viktig som flere her har nevn.

Vei opp ingredienser på forhånd, skriv en lapp når det skal tilsettes, lag en huskeliste for når ting skal gjøres, slike små ting gjør at det blir litt mindre kaos under bryggingen.

PS! Vær varsom når det resiruleres, stuck mash er ikke kjekt....

Lykke til !
 
Er enig med StoreMy, dersom ting går skeis er det greit å ikke ha et komplisert humle- eller meskeskjema å forholde seg til.
 
StoreMy skrev:
I mine øyne er det viktigere å starte med en øl med forholdsvis lav OG og et enkelt humleskjema enn hvilken type som lages.
Selv de enkleste ting kan bli stressende første gang.

Ikke enig med lav OG. Det er ikke noe nødvendig. Men ville ikke laget øl med veldig stor OG. Enig å gjøre humlingen enkel. 3 humlinger er greit :)
 
Rutof skrev:
StoreMy skrev:
I mine øyne er det viktigere å starte med en øl med forholdsvis lav OG og et enkelt humleskjema enn hvilken type som lages.
Selv de enkleste ting kan bli stressende første gang.

Ikke enig med lav OG. Det er ikke noe nødvendig. Men ville ikke laget øl med veldig stor OG. Enig å gjøre humlingen enkel. 3 humlinger er greit :)

"Forholdsvis"
i mine øyne 1.050 til 1.060  :beershove:
(men det er muligens midt på treet i andres øyne?)
og jeg hadde (har) heller ikke brydd meg allverdens om å treffe OG nøyaktig ihht. oppskriften. Det er viktig å lære utstyret å kjenne føre begynner å tweake.
 
Enig med utspillene her...... Viss du har liggende litt spraymalt så kan man bruke det viss man skulle bomme på OG.
Keep it simple og sørge for at man har god tid.
Viktigste er uansett gjæringen. Man kan gjøre en del tabber med mesking så lenge gjæringsforholden og gjæringsforløpet er gode.
Nok gjær. Oksygenering før pitching. Kontroll på temp og god hygiene så går dette fint
Anbefaler safale05 da den er lett å jobbe med og rydde fint opp etter seg.

Edit: husk at du lager vørter og gjæren lager øl. Behandle den rett og den gjør en god jobb for deg :biersmile:
 
Pale ale er jo noe en alltid skal ha i kjøleskapet så dere burde begynne med det. Også hvis dere har to gjæringsdunker kan dere dele opp og tørr humle den ene så blir det en mild IPA i tillegg.
 
StoreMy skrev:
Rutof skrev:
StoreMy skrev:
I mine øyne er det viktigere å starte med en øl med forholdsvis lav OG og et enkelt humleskjema enn hvilken type som lages.
Selv de enkleste ting kan bli stressende første gang.

Ikke enig med lav OG. Det er ikke noe nødvendig. Men ville ikke laget øl med veldig stor OG. Enig å gjøre humlingen enkel. 3 humlinger er greit :)

"Forholdsvis"
i mine øyne 1.050 til 1.060  :beershove:
(men det er muligens midt på treet i andres øyne?)
og jeg hadde (har) heller ikke brydd meg allverdens om å treffe OG nøyaktig ihht. oppskriften. Det er viktig å lære utstyret å kjenne føre begynner å tweake.

Da er vi 100% enige :)
 
Jeg har brygget kanskje 20 brygg og bryr meg enda ikke om å treffe OG, ettersom jeg ikke anser det som et kriterie for godt øl. Dersom jeg hadde bommet med 10 poeng ville jeg justert beregningene mine til neste gang, men føler å treffe OG er et av de kriteriene for brygging som uforklarlig nok har blitt knyttet til kvalitet. Merker det sterkere i engelskspråklige diskusjoner, hvor treff på OG og plopping i gjærlåsen etter 3 timer virker som de fremste kriteriene for at brygget skal bli godt, tilogmed hos folk som har brygget i flere år. Men nå ranter jeg.
 
Helge T skrev:
Jeg har brygget kanskje 20 brygg og bryr meg enda ikke om å treffe OG, ettersom jeg ikke anser det som et kriterie for godt øl. Dersom jeg hadde bommet med 10 poeng ville jeg justert beregningene mine til neste gang, men føler å treffe OG er et av de kriteriene for brygging som uforklarlig nok har blitt knyttet til kvalitet. Merker det sterkere i engelskspråklige diskusjoner, hvor treff på OG og plopping i gjærlåsen etter 3 timer virker som de fremste kriteriene for at brygget skal bli godt, tilogmed hos folk som har brygget i flere år. Men nå ranter jeg.

Fullstendig enig! Jeg kan se poenget med å treffe nogenlunde med tanke på konkurranser, typeriktige øl og krav som stilles der, men til vanlig hjemmebrygg, og iallefall i oppstartsfasen synes jeg ikke det har mye å si.
Nå har ikke jeg vært lenge i gamet, men jeg og min bryggekompis startet med en Gyllenbrun Brown Ale, som kom noe over beregnet OG, men ble strålende likevel :)
 
oyroy skrev:
Helge T skrev:
Jeg har brygget kanskje 20 brygg og bryr meg enda ikke om å treffe OG, ettersom jeg ikke anser det som et kriterie for godt øl. Dersom jeg hadde bommet med 10 poeng ville jeg justert beregningene mine til neste gang, men føler å treffe OG er et av de kriteriene for brygging som uforklarlig nok har blitt knyttet til kvalitet. Merker det sterkere i engelskspråklige diskusjoner, hvor treff på OG og plopping i gjærlåsen etter 3 timer virker som de fremste kriteriene for at brygget skal bli godt, tilogmed hos folk som har brygget i flere år. Men nå ranter jeg.

Fullstendig enig! Jeg kan se poenget med å treffe nogenlunde med tanke på konkurranser, typeriktige øl og krav som stilles der, men til vanlig hjemmebrygg, og iallefall i oppstartsfasen synes jeg ikke det har mye å si.
Nå har ikke jeg vært lenge i gamet, men jeg og min bryggekompis startet med en Gyllenbrun Brown Ale, som kom noe over beregnet OG, men ble strålende likevel :)

Får si meg enig eg og, no er eg nybegynner men eg bryr meg fint lite om OG, eg vet at d eg lager smaker bedre enn d e kjøper på butikken. Og er billigere, så om eg bommer på noen poeng i OG noterer eg det og prøver å finne ut hvorfor neste gang. Og drikker godt øl uansett tre veker etterpå...
 
Eg starta med dei oppskriftene som står i den norske bryggebibelen - Bjørnstad & Haavardsholm si bok "Moderne hjemmebrygging" og det syntes eg var eit godt utgangspunkt for å testa ut forskjellige samansetningar av malt, humle og gjær.  Wit, Stout, Brown Ale, Kølsch og Weizen - i den rekkefølga.  Då får ein prøvd ut forskjellige malt og humletypar/gjær.   
 
Helge T skrev:
Jeg har brygget kanskje 20 brygg og bryr meg enda ikke om å treffe OG, ettersom jeg ikke anser det som et kriterie for godt øl. Dersom jeg hadde bommet med 10 poeng ville jeg justert beregningene mine til neste gang, men føler å treffe OG er et av de kriteriene for brygging som uforklarlig nok har blitt knyttet til kvalitet. Merker det sterkere i engelskspråklige diskusjoner, hvor treff på OG og plopping i gjærlåsen etter 3 timer virker som de fremste kriteriene for at brygget skal bli godt, tilogmed hos folk som har brygget i flere år. Men nå ranter jeg.


Nei, men man prøver så godt man kan :)
 
Tilbake
Topp