Jomfruøl - og spørsmål

LissMari skrev:
Ser ut til at det begynner å bli fart i de flaskene, ja :) Fra det ene til det andre: Disse regnestykkene hva OG og FG angår.... OG - FG / 7,6.
Første batch(Am.PA) viste 1,065 - 1,020 og andre batch(B.wit) viste 1,055 - 1,010. Mja...? Hvordan leser jeg svaret sånn egentlig?

Belgisk wit skal karboneres nå og smakte bare himmelsk, selv uten bobler :sikle

Dropp sifferet før komma, så 65-20/7,6= 5,9%ABV og 55-10/7,6 = 5,9%ABV der også.
 
Sukkertilsetning ved karbonering på flaske vil gi litt økning i alkoholinnholdet. 17 gr sukker pr liter gir 1%, dvs hvert gram sukker høyner med ca. 0,059%.
 
Da er jeg i alle fall på gang med noe godt, ser jeg  ;D Har en mjød stående å putre på fjerde døgnet - galskapen slo til og jeg glemte å måle før gjæring. Smakte fantastisk før jeg hadde i gjær og den putrer fint der i stampen sin :) Tenkte å ta første omstikking i kveld. Utrolig kjekt arbeide dette her. Håper å komme i gang med et mikrobryggeri en vakker dag  :yes:
 
Nå har det flate ølet mitt stått lenge og vel på det varme badegulvet mitt. Jeg har smakt meg ei flaske nå og da, men i dag dere - i dag er det perfekt. Sterkt og godt, helt sant  8) I dag satte jeg meg en Am. Amber Ale. Er veldig spent på denne. Jeg kan jo ingenting om øl fra før, men på bildet jeg fant på nett så det utrolig deilig ut  ;D

Jeg har forresten vasket gjær. Har det som tilsvarer 4 rør som går til belgisk wit - 2 og 2 "rør" lagret hver for seg. Hvordan bruker jeg dette hva mengde og sort angår? Bruker jeg disse kun til ny belgisk wit eller kan jeg kjøre på med hva det skal være? Og bør jeg tilsette frisk gjær i tillegg?

Jeg er uansett i god gang, kjekt med seriøst forum i allefall  :ilike:

Her er hobbyen min - håper å ta det ett steg videre etterhvert: https://www.facebook.com/media/set/...811.1073741825.535957810&type=1&l=e153574d85
 
Tilbake
Topp