Jomfruøl - og spørsmål

Da har jeg satt mitt første øl noensinne og mange spm trenger seg på trass et kjapt kurs i BIAB.
1) Ølet - en American IPA - ble satt 18.02. Det er omtrent stoppet å gjære nå. Bør jeg bare stikke den om og sette på sukker for karbonering og så over på flasker eller bør jeg prøve å få starta gjæringa igjen? Selger plukket ut det gjæra som var best egnet. Husker ikke navnet men den var flytende. Det gjæra forøvrig godt de første 4 dagene. Kanskje jeg lot rørene ligge for kort tid i romtemp før jeg brukte dem...? Bare en halvtime er kanskje alt for lite selv om de ble tatt ut av et skap som holder +10C.
2) Jeg tok muligens ikke stor nok høyde for denne fordampinga som skjer under mesking og koking av vørter. Jeg klarer ikke beregne hva som er igjen av det opprinnelige 28 literne, men hva "bør" det være?
3) Kan noe gjøres med typ "manglende mengde" i forbindelse med karbonering - som å tilsette mer vann enn "nødvendig"?
Jeg målte 1.065 før gjæring og det lukter både godt og sterkt av brygget, tror nok det blir et bra øl uansett og gleder meg til å måle etter gjæring. Temperaturen er Helt stabil i bryggerommet: 19 grader ved gulvet der brygget står. Jeg sjekker hver dag. Renholdet burde det ikke være noe å si på og det er ingen trekk noe sted. Kanskje bare følge magefølelsen og starte med omstikking, karbonering, flasketapping og lagring sånn ganske så fort sånn at jeg får satt en ny batch  :) Ha en fin dag!
 
Slapp av, alt er tilsynelatende normalt her. Den kraftigste stormgjæringen pleier å være over på noen få dager, men du bør likevel la ølet få stå i fred i 10-14 dager for å gi gjæren tid til å "rydde opp" i en del smaksstoffer den produserer.

Du bør koke inn minst 8 % per time, og gjerne koke i 90 minutter, særlig hvis du har brukt pilsnermalt som basismalt.
 
Temperaturen du oppgir i rommet høres grei ut. Husk at temperaturen inne i gjæringskaret er noen grader høyere under den mest aktive gjæringsperioden. Her anbefaler jeg termometerstrips du kan feste på gjæringskaret. Disse viser temperaturen på innsida. Høres ellers ut som at du er på vei til et godt øl :)
 
Ah....høres bra ut, dere :) Før neste batch blir det bestilt opp både sånne temp.strips, flere flasker og mer av alt, egentlig. Dette er utrolig spennende!
 
Første batch - american pale ale - på flasker, en belgisk wit til gjæring. Reneste lykken :)  Etterhvert vil det sikkert bli aktuelt med "ombruk" av gjær, er det noen som vil/kan ta meg gjennom stegene slik at jeg kan trene litt på det jeg sitter igjen med i denne nybegynnerfasen? 

Målet er å få et bra mikrobryggeri opp og gå. Håper at det skal skje allerede i 2013, men ting tar tid - særlig det som har med det offentlige å gjøre.

Imens så læres og testes det over en lav sko  :namnam:
 
Pizza'n verken kom eller gikk hos meg gitt, prøver meg heller på litt gjærvasking. For no søl :noway: Hehe.... får se hva det blir av dette, da :) Takk for svar forresten!
 
Hjelpes...jeg har lest litt om diverse problemer hva krabonering angår, og ser det går litt igjen dette med plastflasker og skrukork slik jeg har tappa i. Åpna første ølla i går, og blei fryktelig skuffa - den var helt flat!. Brukte sukkerlake, 6,5 g pr liter. Rørte det ut i vørteren etter omstikking, 14 dager lagring i 10C (for kaldt for American PA?). Har kjøpt en pose karboneringsdrops men er det noen som vet om dette hjelper? Dersom det er trøbbel med flaskene så hjelper jo ingenting.. Tips og råd tas i mot med takk :)
 
Du kan gjerne karbonere over romtemp også for å få litt fortgang i prosessen. jeg karbonerer på badet på omlag 25 grader, da går det rimelig kvikt. 10grader er for lavt.
 
Helt enig med Runar.
De få gangene jeg får litt mer enn fatet tar, setter jeg flaskene rett på badegulvet. Der er det minst 25 grader. Det blir alltid god futt and fart i dem. Da bruker jeg 1,5 drops til 0,5 liters flaske.
 
Gode greier, flaskene er flyttet så nå er det bare å vente ei uke eller to og se om det skjer noe. Skal tappe ny batch (belgisk wit) på flasker onsdagen, tenkte jeg - er bra å få på plass mest mulig av how to do før jeg går i gang igjen  ;D
 
Ser ut til at det begynner å bli fart i de flaskene, ja :) Fra det ene til det andre: Disse regnestykkene hva OG og FG angår.... OG - FG / 7,6.
Første batch(Am.PA) viste 1,065 - 1,020 og andre batch(B.wit) viste 1,055 - 1,010. Mja...? Hvordan leser jeg svaret sånn egentlig?

Belgisk wit skal karboneres nå og smakte bare himmelsk, selv uten bobler :sikle
 
Det er nok helt normalt at en Wit kan gjære bedre ut enn en APA, så det er ikke noe stress
Men det var kanskje ikke det du spurte om?
 
Hepp, nei men jeg lærte jo noe nytt likevel :) Jeg lurte på hvordan jeg leser alkoholprosenten ut av disse tallene. 5,9% høres fresht ut..?
 
Tilbake
Topp