Jording og kjele

Hoppla!

Dags for spørsmål igjen (utrolig hvor mange spørsmål brygging genererer):

Når man fester to eller flere varmeelementer i en kjele, trenger man da gjøre noe spesielt med jordingen? Dvs, er det greit med flere jordinger fra hver sin kurs på samme kjele?
Og som et videreføring fra forrige spørsmål: ville det også være mulig å ta jordingen fra én kurs og kople den til alle elementene fra de andre kursene? Dette er rent hypotetisk, jeg bare begynner å lure på hva forskjellen ville være, og i så tilfelle hvorfor...

Kobler du til ett element med jord og det hele via skjøteledning eller fast opplegg kommer alt av seg selv, det kan da bli jordet via flere kurser når du brker flere elementer med det er OK.
Det andre alternativet er ikke OK, får du jordfeil på alle elementer blir den ene jordingen for liten og kan brenne opp, ihvertfall i teorien.

Oddvar Demmo skrev:
Kobler du til ett element med jord og det hele via skjøteledning eller fast opplegg kommer alt av seg selv, det kan da bli jordet via flere kurser når du brker flere elementer med det er OK.
Det andre alternativet er ikke OK, får du jordfeil på alle elementer blir den ene jordingen for liten og kan brenne opp, ihvertfall i teorien.

Jordet via flere kurser?, siden når begynte man med det?
Jord er gjerne skrudd i egen rekke i sikringskapet, og føres til alle stikk, fra samme kilde. Hoss flere kommer jo også jord fra jord, dvs, et spyd i bakken..

Jord følger med i tilførselkabel fra sikringsskapet, bruker du flere kurser får du samme antall "jordtilførsler" antok det var det han tenkte på, alle jord skal da brukes, du kan ikke bruke den ene jord til alle evt, 4 kurser.

For en godkjent jordtilførsel skal vel den være av samme dimensjon og utførsel som spenningstilførsel?

magne1972 skrev:
For en godkjent jordtilførsel skal vel den være av samme dimensjon og utførsel som spenningstilførsel?

Det skal det ja, og det kommer av seg selv hvis du gjør som jeg sier :)

magne1972 skrev:

gjeld opp til og med 16 kvadrat... Over det, andre reglar.

Det viktigaste er at det ER jorda, då er det viktigast at elementet er jorda og ikkje kjelen. Kjelen kan gjerne jordast den og, men elementet må iallefall vere det.
Og at ein har forankobla jordfeilbrytar, på alle kursar som brukast ifm. "straum i veske".

Jøss, her var det liv :)
Takk for innspillene!

For å forsøke å klargjøre: varmeelementene jeg har ser ut til å lede jord via gjennomføringen til kjelen. Planen var så å ta en kabel(jordet) fra to kurser (type: "kjøkken" og "stue", som det står skrevet på sikringsboksen fra henholdsvis nettopp stuen og kjøkkenet) og koble dem til hvert sitt element. Saken er da altså at slik jeg ser det blir det to jordingspunkter som kommer i kjelen samtidig. Kort spurt: er dette ok, eller finnes det andre og bedre løsninger?

Mulig dere allerede har svart på det, men det var ikke alle svarene og kommentarene jeg skjønte så mye av, eller tør trekke noen konklusjoner fra. Jeg trenger teskjemating og krystallklare svar...  :bank2:  ;D

Det er jord fra stue til det ene elementet og jord fra kjøkken til det andre elementet som er det riktige og beste alternativ.

Jord i stue betyr at huset er "nytt" ? uten at det betyr noe.

Oddvar Demmo skrev:
Det er jord fra stue til det ene elementet og jord fra kjøkken til det andre elementet som er det riktige og beste alternativ.

Nydelig!

1950-ish er ikke veldig nytt, er det vel? :) Det er jording i alt som er av støpsler her, så jeg antar jo det _er_  jord til alt da... antar derimot at strømopplegget er av det nyere slaget. Automatsikringer til alt, har 5 kurser på 16 amp, én på 10, og én på 20. Pluss overspenningsverndingsen på 50amp. Eller har jeg fullstendig misforstått spørsmålet ditt??

AndreasB skrev:
Oddvar Demmo skrev:

Nydelig!

1950-ish er ikke veldig nytt, er det vel? :) Det er jording i alt som er av støpsler her, så jeg antar jo det _er_  jord til alt da... antar derimot at strømopplegget er av det nyere slaget. Automatsikringer til alt, har 5 kurser på 16 amp, én på 10, og én på 20. Pluss overspenningsverndingsen på 50amp. Eller har jeg fullstendig misforstått spørsmålet ditt??

Ja, og så det leilighet og ikke hus da... ;)

AndreasB skrev:
Oddvar Demmo skrev:

Nydelig!

Jordfeilbrytar?

protto skrev:
AndreasB skrev:
Oddvar Demmo skrev:

Nydelig!

Jordfeilbrytar?

Juppers, sjekket det nå :)

Er det jord i alle kontakter er det nyere anlegg, for oss gammelkara :)
Stikkontakten sitter som regel på veggen, på ledning kalles de skjøtekontakt.
Støpselet er det du plugger inn i kontakten på veggen.
Skal elementet bli jordet må stikkontakten og støpselet ha jord, det nytter lite hvis den ene delen har det.
50 A sikringen i skapet er overlastvernet (hovedsikring)

Jordfeilbryter, det fine med dem er at de virker uavhengig av jord.

Oddvar Demmo skrev:
Er det jord i alle kontakter er det nyere anlegg, for oss gammelkara :)
Stikkontakten sitter som regel på veggen, på ledning kalles de skjøtekontakt.
Støpselet er det du plugger inn i kontakten på veggen.
Skal elementet bli jordet må stikkontakten og støpselet ha jord, det nytter lite hvis den ene delen har det.
50 A sikringen i skapet er overlastvernet (hovedsikring)

Jordfeilbryter, det fine med dem er at de virker uavhengig av jord.

Aah, jeg skal iallefall ikke si jeg ikke har lært noe nyttig idag :D
Da er jeg tilsynelatende good to go, også. Kunne knapt blitt bedre :)
Takk for alle innspill, setter pris på svarevilligheten her!

Tilbake
Topp