Jule-amber?

Øllevill

Norbrygg-medlem
Kunne tenke meg å sette et juleøl nr. to. Noe lettdrikkelig som passer til den mørke årstid.

Hva med en amerikansk amber? Noen som har brygget noe vellykket de har lyst til å dele?

Øyvind
 
Kunne tenke meg å sette et juleøl nr. to. Noe lettdrikkelig som passer til den mørke årstid.

Hva med en amerikansk amber? Noen som har brygget noe vellykket de har lyst til å dele?

Øyvind

Har nettopp blitt ferdig med Amber Christmas fra Gahr/BS og den er meget god! Skal settes til lagring nå, så får jeg se hvordan smaksbildet utvikler seg.
 
Skal i gang med brygging av Amber Christmas Gahr Edt i morgen. Har et spørsmål ift meskingen. Det er skissert to meske-løsninger i oppskriften, en med tre ulike mesketemperaturer og en enklere med kun to(66 i 6o min og 77 i 5 min). Som brygge-NOOB så heller jeg mot den enklere meskeoppskriften. Hva går jeg i tilfelle glipp av ift tre-stegsløsningen i oppskriften? Er det noen som har erfaringer?
 
Jeg brygget Gahr/Bryggselv Christmas Amber denne helga. Relativt vellykket bryggedag. OG havna på 1072 så dette blir mer en imperial red ale på ca 7,5% - litt avhengig av hvor lav mesketemperaturen var (ikke så veldig nøyaktig temperaturmåling på Brattberg BB30, og stor forskjell på tempen i bunnen og på toppen). Fosskoking i 90 minutter kanskje litt vel lenge. Jeg så at det ble nokså få liter mot slutten av kokinga og kastet i 30 g simcoe ved 2 min. for å unngå at dette blir en karamellbombe. Kommer til å tørrhumle med noe Simcoe i tillegg til de 50g med Centennial i oppskriften.

Satte dunken til gjæring i et rom som holdt 15 grader og det var bra stormgjæring etter få timer. Temperaturen utenpå gjæringskaret viste 18-19 grader. Brukte WLP001.
 
Jeg syntes selv at denne amberen ble en fin og lett øl som jeg forventer at vil stå godt til julematen. Vi sliter dog litt med to ting:

- head retention, ok bobler men den faller litt fort i glasset (ja, kun ølglass som vaskes for hånd med egen vaskekost kun for ølglass)
- Nå etter 4 uker har noe av malt/humlepreget blitt erstattet av en mye større syrlighet. Fin i nesa men mer preget av citrus i munn. Likten den bedre for 2-3 uker siden. Noen som vet hvorfro og om den vil "vende tilbake"?

Vi fulgte oppskriftene, brukte WLP001 (inkl 4 litersgjærstarter som skulle gi 900 mrd celler) og hadde perfekt gjæringstemp selv om den fosset over med ett par desiliter (18-19 grader første dager, hevet til 20-21 mot slutten av gjæring).

Noen tips/innspill for læring?
 
Hmm. Det kan være en infeksjon. Jeg laget en skikkelig god Brown Porter her tidligere, den var etter min mening noe av det beste jeg har brygget. Men etter en stund så tapte den seg, og fikk mer og mer preg av syrlighet. Nå ser jeg tydelig en infeksjonsring i flaskehalsene på den dessverre :[
 
Trodde man ville merket infeksjon på gjæringstanken. Vi gjæret også på to ulike fat (men stakk om til samme fat) så hvis det er infeksjon kan det gjelde bare halve batchen. Vi er flinke med renhold så dette er en first eventuelt....

Hva er en infeksjonsring og hvordan ser den ut? Hvor lenge etter flasking ser man slike/så du din?
 
Man kan få infeksjon i forbindelse med flasking også. Jeg er på grensen til manisk med renslighet, men likevel var jeg uheldig her. Jeg har sett at et par av flaskene ikke har synlig infeksjonsring, så jeg håper de er bra. Har spart disse :p
Man ser infeksjonsring som en stripe med partikler eller grums som legger seg på glasset som en tynn ring, på innsiden av flasken, i halsen akkurat i overflaten av ølet. Man ser det lett dersom man holder flasken litt på skrå opp mot lys.
 
Poenget mitt var bare å spore når en ievt nfeksjon har skjedd.

Smaker den infiserte ølen hagg eller har den bare endret litt preg? Hvor lang tid etter flasking så du en slik ring?
 
Man kan få infeksjon i forbindelse med flasking også. Jeg er på grensen til manisk med renslighet, men likevel var jeg uheldig her. Jeg har sett at et par av flaskene ikke har synlig infeksjonsring, så jeg håper de er bra. Har spart disse :p
Man ser infeksjonsring som en stripe med partikler eller grums som legger seg på glasset som en tynn ring, på innsiden av flasken, i halsen akkurat i overflaten av ølet. Man ser det lett dersom man holder flasken litt på skrå opp mot lys.

Det kan også være gjærester?...
 
Tilbake
Topp