Julemust

roba

 
Har en bror som bor i Sverige. Han har ønsker om å kunne få noe hjemmebrygget Julemust (en svensk spesialitet).
Er det noen som har en oppskrift på det?
 
Nei. Eller for å sitere Wikipedia:
Essensen till merparten av all must som produceras tillverkas av Roberts AB i Örebro. Receptet till musten fick de ursprungliga ägarna från Tyskland där Harry Roberts hade studerat kemi. 1910 startade de tillverkning i Örebro. Receptet är hemligt och endast en person känner till de exakta ingredienserna. Förutom hemliga smakgivare ingår bland annat malt och humle (numera i extraktform).

Under det tidiga 1920-talet, förbudsomröstningens tid i Sverige, lanserades must som en alternativ måltidsdryck till den då populäraste mörka ölen under namnet Münchener-öl eller München-öl.

Men jeg lurer på om det kanskje er noe lignende ~svogeren min lager, en blanding av vørterøl og Coca-Cola og noen greier. Uansett: det dreier seg om alkoholfri leskedrikk.
 
Les evt om Tomtebrygg og ingefærøl på forumet. Hvis man vet hvilke krydder som skal i musten, så er man et godt stykke på vei..
 
Som utflyttet svenske, kan jeg bekrefte at julmust er et must! Jeg sliter med å komme i julemodus uten skikkelig julemust. Det finnes mange merker, de fleste er basert på ekstrakt fra samme produsent. Smaken varierer mye mellom ulike merker, kanskje utvanningsgraden er den største variabelen. Jeg hadde gitt mye for muligheten å kunne fylle et par corneliusfat med hjemmelaget julmust. Dette er jo også en fin anledning å dele gledene med tappeutstyr med hele familien.

I sommer fikk jeg høre at det selges i sverige julmust-ekstrakter av typen soda-stream. Har ikke fuynnet noen info hos sodastream, selv om jeg har sett artikelen i salg på nettbutikker. I tillegg finnes det er selskap som heter sonjo: www.sonjo.se. Disse konkurrerer åpenbarligen  med soda stream, men har julmust, og mange 'gamle' brussorter jeg husker fra 70-tallet. Dessverre har jeg ikke funnet noe sted å bestille disse ekstraktene fra norge.

Alle tips mottas med takk!
 
Tilbake
Topp