Juleøl med Brødgjær!

Hei!

Er det noen her som har erfaringer ved brygging med fersk brødgjær?
Jeg så noen gamle oppskrifter der det har blitt  brukt.  :jaha:

Så jeg satte igang et ganske enkelt juleøl-prosjekt nå med et par liter briskelåg, 3kg Moss-maltextrakt en flaske tomtebrygg, litt sjølplukka humle, mørk sirup og brødgjær.
Er det noen som har noen erfaringer med noe lignende? Jeg er litt skeptisk, men det er uansett morsom og prøve  ;D

mvh ny brygger

amo la cerveza
 
Det lar seg gjøre, men ølet blir ikke bra. Ikke verd bryet, etter min mening. Mener noen her gjorde eksperimenter med det for noen år siden.
 
Jeg har brygget med fersk brødjær og vil ikke anbefale dette. Ølet kan i noen tilfeller bli ok, men det fins nok så absolutt bedre alternativer. Du står også i fare for å blir tildels veldig rar i magen :cheeky:
 
Knutzor skrev:
Hei!

Er det noen her som har erfaringer ved brygging med fersk brødgjær?
Jeg har sett noen gamle oppskrifter der jeg ser det har blitt  brukt.  :jaha:

mvh ny brygger

Det har blitt brukt brødgjær i mange år til brygging av maltøl i blant annet Trøndelag og på Vestlandet (og til brygging av Sahti i Finland), og sikkert også blant andre hjemmebryggere. Hovedgrunnen er nok at det har vært lettere å bruke dette, enn å ta vare på gjær av god kvalitet fra tidligere brygging, spesielt når det har gått langt mellom bryggingene (f.eks 1-2 ganger i året). De siste årene har tilgangen og utvalget av god gjær (både fersk flytende og tørrgjær) til ølbrygging blitt utrolig mye bedre.

Jeg har ikke sett konkrete opplysninger på det, men vil tro at brødgjær ikke har like stort behov for å være like ensartet (fri for andre gjærtyper og innslag av bakterier) som ølgjær, da ren gjæring ikke er like kritisk, den går fort og bakevarene stekes etterpå.

Du vil med svært stor sikkerhet få enda bedre resultat ved bruk av ølgjær.
 
Det var det jeg trudde. Men uansett så får jeg ihvertfall egen erfaring med det :) Jeg har laget anna øl når jeg var mindre med turbogjær Det ble ihvertfall ikke godt  :laugh:
men jeg er enda ung og ny for kunsten så jeg jeg kommer til å skaffe meg ekte malt og  ølgjær etterhvert.
 
Husker heller ikke hvem det var som prøvde dette med brødgjær, men husker godt han sa noe sånt som at dette behøver vi aldri prøve, det blir ikke drikkende og må helles ut :)
 
Jeg forsøkte en cider med eplesider fra butikken og tørrgjær til baking. Det ble en _veldig_ markant gjærsmak. Men under selve gjærsmaken var den frisk og fin! :D. Dog ville jeg aldri laget mer enn 1 liter som jeg gjorde da det neppe er verdt bryet. Men som en kriseløsning for å bli full kan det nok gå! hehe
 
Oddvar Demmo skrev:
Husker heller ikke hvem det var som prøvde dette med brødgjær, men husker godt han sa noe sånt som at dette behøver vi aldri prøve, det blir ikke drikkende og må helles ut :)
Jeg prøvde å brygge øl med brødgjær tidligere i år - og det gikk rett i sluket - ikke godt mildt sagt. Ble nok gjæret alt ved alt for høy temperatur - noe jeg tror var medvirkende årsak til usmaken på ølet.  Og det var sikkert meg som sa at det ville jeg aldri prøve igjen.
Men vel - er jeg mann for å ha en mening er jeg mann for å endre den ogå.  Så jeg er akkurat i dag i gang med å brygge mitt 3. bakegjærøl.
Nr. 2 ble tappet på Cornelius i dag- tegner ikke så verst. Denne ble gjæret ved lav temperatur i kjøleskap ca. 10 -11C og skal nå i kjøleskap ved 2C  for lagring før endelig smakstesting og eventuelt slukmating. Men altså - såpass lovende at jeg kjører på med nr 3. Forøvrig har jeg masse godt øl å drikke  - så dette er bare jeg gjør for forsøkets skyld - og ingen større krise om de må kastes.  Øllene mine ligger på Beercalc.dk om noen har interesse av titte på ståa.

mvh

Fred Thiesen
 
FredT skrev:
Oddvar Demmo skrev:
Husker heller ikke hvem det var som prøvde dette med brødgjær, men husker godt han sa noe sånt som at dette behøver vi aldri prøve, det blir ikke drikkende og må helles ut :)
Jeg prøvde å brygge øl med brødgjær tidligere i år - og det gikk rett i sluket - ikke godt mildt sagt. Ble nok gjæret alt ved alt for høy temperatur - noe jeg tror var medvirkende årsak til usmaken på ølet.   Og det var sikkert meg som sa at det ville jeg aldri prøve igjen.
Men vel - er jeg mann for å ha en mening er jeg mann for å endre den ogå.  Så jeg er akkurat i dag i gang med å brygge mitt 3. bakegjærøl.
Nr. 2 ble tappet på Cornelius i dag- tegner ikke så verst. Denne ble gjæret ved lav temperatur i kjøleskap ca. 10 -11C og skal nå i kjøleskap ved 2C  for lagring før endelig smakstesting og eventuelt slukmating. Men altså - såpass lovende at jeg kjører på med nr 3. Forøvrig har jeg masse godt øl å drikke  - så dette er bare jeg gjør for forsøkets skyld - og ingen større krise om de må kastes.  Øllene mine ligger på Beercalc.dk om noen har interesse av titte på ståa.

mvh

Fred Thiesen

Jeg er redd dey var deg ja, men greit jå vite at dette ikke blir noen nødløsning :)
 
Jeg smakte et Stjørdalsøl tidligere i år hvor bryggeren hadde brukt brødgjær. Det var ikke spesielt godt. Ølet smakte og luktet svært skarpt og gjæraktig, akkurat som en pakke ferskgjær fra butikken.

Hadde han brukt en ordentlig gjærstamme kan det imidlertid hende at ølet hadde smakt godt. Det var ikke overdrevent røkt/brent.
 
Jeg prøvde mitt første brygg m bakegjær, noen år tilbake.. Skreiv om det her på forumet, tror jeg. Oppskrift fant jeg på nett.. det skulle lissom være et tradisjonsøl i følge oppskriften. Tror tradisjonen er at slikt går i dass!! Drikkern en det, så mååå det være 100% bare for å bli full.. Isj!! Men hva med å bake med ale-gjær!!? Går det, og noen som har testa?
 
Det funker helt fint å bake med alegjær. Jeg laga en liten batch med øl og trengte da ikke hele posen med tørrgjær, så i stedet for å kaste det (evt. risikere at den ble dårlig til neste brygg) brukte jeg den heller til å bake brød. Funka som vanlig brødgjær, og siden det ikke er snakk om mye sukker som konsumeres gir det ikke noen forskjellig karakter på brødet. Lite esterproduksjon å snakke om  ;)
 
Bakegjær er vel teknisk sett også saccharomyces cervisiae, altså alegjær, men er ikke av en type velegnet for bruk i øl. Å bruke ølgjær til baking burde derimot være ganske uproblematisk.

Det ville vært interessant om noen gjorde en parallelltest med ulike ølgjærtyper brukt til samme brødoppskrift. Kanskje resultatene vil bli overraskende, kanskje ordinære; en typisk bakegjær vil inneholde flere forskjellige gjærstammer, i tillegg til diverse bakterer, og dette har naturlig nok en viss innvirkning på smaken i brødet (og selvsagt i øl, om ban bruker den til det).
 
Var sist søndag på julemarked på folkemuseet her i Oslo. Der var det ert par karer som sto i ei bortgjemt koie (avdeling Hordaland) og brygget øl. Disse hadde også med seg 2 brygg med alkoholsvakt øl. Det andre var med einerlog, og ett hadde 3 fl Bayer(!) i brygget, etter bryggerens bestemors oppskrift om jeg husker rett. Disse to bryggene ble gjæret med brødgjær. Det ene (med einerlog) var et utsøkt leskende brygg helt fritt for usmak fra brødgjæren. det andre var litt kjedelig, men også det uten usmak. Jeg ble raskt enig med en kompis om at vi skal brygge noe liknende for ungene våre til sommeren. Jeg kommer nok til å bruke ølgjær selv, men som sagt, jeg har erfart (smakt)  at brødgjær kan fungere. Dog er det viktig å presisere at denne gang var vel gjærens hovedoppgave kun å karbonere ølet.
 
Gahr skrev:
Bakegjær er vel teknisk sett også saccharomyces cervisiae, altså alegjær, men er ikke av en type velegnet for bruk i øl. Å bruke ølgjær til baking burde derimot være ganske uproblematisk.

Det ville vært interessant om noen gjorde en parallelltest med ulike ølgjærtyper brukt til samme brødoppskrift. Kanskje resultatene vil bli overraskende, kanskje ordinære; en typisk bakegjær vil inneholde flere forskjellige gjærstammer, i tillegg til diverse bakterer, og dette har naturlig nok en viss innvirkning på smaken i brødet (og selvsagt i øl, om ban bruker den til det).

Brukte WLP400 en gang i en pizzadeig. Pizzaen smakte, vel, spesielt. Man kjente at det var noe med den, uten at man kunne fastslå "Hey; Du har jo brukt Witbier-gjær i Pizzaen din!".
Men pizzaen ble god, og fikk bein å gå på.
 
Bård skrev:
Var sist søndag på julemarked på folkemuseet her i Oslo. Der var det ert par karer som sto i ei bortgjemt koie (avdeling Hordaland) og brygget øl. Disse hadde også med seg 2 brygg med alkoholsvakt øl. Det andre var med einerlog, og ett hadde 3 fl Bayer(!) i brygget, etter bryggerens bestemors oppskrift om jeg husker rett. Disse to bryggene ble gjæret med brødgjær. Det ene (med einerlog) var et utsøkt leskende brygg helt fritt for usmak fra brødgjæren. det andre var litt kjedelig, men også det uten usmak. Jeg ble raskt enig med en kompis om at vi skal brygge noe liknende for ungene våre til sommeren. Jeg kommer nok til å bruke ølgjær selv, men som sagt, jeg har erfart (smakt) at brødgjær kan fungere. Dog er det viktig å presisere at denne gang var vel gjærens hovedoppgave kun å karbonere ølet.

Jeg tror kluet er det du sier helt til slutt. Min mor pleide alltid å lage tomtebrygg til jul da jeg var liten, og jeg likte det svært godt (det var jo rene søtsakene, og det var nok nettopp tomtebrygget som vekket min interresse for ølbrygging), men gjæren hadde tross alt ikke fått gjøre seg ferdig med jobben. Om den ikke får ge særlig ut, eller har lite sukker å jobbe med, får den heller ikke sjansen til å lage særlg usmak. Dersom du lar ølet stå en stund, vil usmaken utvikle seg. Jeg vil forøvrig tro at selv tomtebrygget hadde blitt bedre om man laget det med skikkelig ølgjær...
 
Tilbake
Topp