Juleøl som passer å brygge nå?

Brygget 7 Sorter, Sinterklaas og Santa's Self-medication i løpet av en drøy uke midt i september. Det blir vel i korteste laget med modningstid på alle, men de blir sikkert gode øl. Den første er flasket og karbonerer nå. De to andre må stå på bøtta noen dager til, for i ettermiddag reiser vi på hytta. Regner med de tåler det.
 
Det er vel å brygge eget juleøl selv om man tar utgangspunkt i en oppskrift? Helt likt blir det jo ikke, uansett.
 
Til pinnekjøtt synes jeg det passer best med robuste og kraftige øl med både sødme og en god del humlebitterhet. Personlig har jeg holdt meg til Arrogant Bastard-inspirerte øl de siste årene: store mengder mørk krystallmalt, følsomt balansert mot 60 IBU med Chinook eller Columbus.
 
I år prøvde fruen og jeg oss på 7fjell Vinter. Smaker fortreffelig allerede, tror dette blir en hit med både pinnekjøtt og ribbe.

Ellers har jeg klonet Kinns Julefred et par år, det er i samme gata -- et øl som passer til det meste av julemat, men også alene. Den blir kjapt ferdig, selv om litt modning gjør den enda bedre. Mindre humlepreg her enn Vinter, som er mer amerikansk i uttrykket.
 
Tilbake
Topp