Juleølkonkurransen 2010

Hva tenkte du gj?re i forhold til Jule?lkonkurransen?

  • Jeg vil delta i både flaskekonkurransen og ta med et brygg til publikums favoritt

    Stemmer: 15 26,3%
  • Jeg vil delta i flaskekonkurransen, og møte opp som gjest.

    Stemmer: 26 45,6%
  • Jeg vil delta i flaskekonkurransen men kommer sannsynligvis ikke til å møte opp selv.

    Stemmer: 1 1,8%
  • Jeg vil delta i publikums favoritt.

    Stemmer: 3 5,3%
  • Jeg vil møte opp som gjest.

    Stemmer: 12 21,1%
  • Jeg vil trolig ikke gjøre noe av delene

    Stemmer: 0 0,0%

  • Totalt antall stemmer
    57
Når eller hvor kan vi få tilgang til powerpointpresentasjonen fra foredrag :lessmile:? Jeg skjønnte ikke alt på dansk..
 
Hva er grunnen til at det er stort sett er høyere poengsummer i klassen for spesialjuløl enn i klassen for tradisjonelt?
 
Det kan være ulike faktorer som spiller inn her:

- dommere er forskjellige
- dommerne i spesialjuleølklassen var 'snillere'
- ølet i spes-klassen var bedre
- sterkere øl kan gi sterkere assosasjoner med 'godt øl'

Som dommer prøver man så godt det lar seg gjøre å korrigere for andre og fjerde faktor, men det er fortsatt vanskelig. Ellers så har det ikke så veldig mye å si. Dommerne bruker poengsummene for å legge alle brygg i rekkefølge, og de øverste bryggene blir smakt om igjen ved siden av hverandre til slutt for å avgjøre den endelige rekkefølge på de bryggene som blir premiert.
 
Et spørsmål til skjemaene.
På mitt eget øl står det under "utseende" at ølet er "litt lyst", men det er faktisk veldig veldig mørkt. Hva betyr egentlig det da?
 
Må bare få takke for et flott arrangement på Klostergården forrige helg!

Artig og interessant å lese dommerskjemaene fra flaskekonkurransen, fint å vite hva man kan forbedre til neste gang. Men det må da være en utfordring å bedømme ølet i en såpass bred sjanger som "spesialjuleøl", spesielt typeriktighet? :jaha:
 
Pål skrev:
Men det må da være en utfordring å bedømme ølet i en såpass bred sjanger som "spesialjuleøl", spesielt typeriktighet? :jaha:

Jeg var en av dommerne i denne kategorien og det er nokså sant, det du sier. Vi brukte jo vår ølbeskrivelse for denne typen, men det er mye som kan gjøres her. Utfordrende, men også veldig spennende. :)
 
Skal prøve å gi noen svar her, det er jo steike vanskelig å bedømme, men vi har iallefall gjort vårt beste både på å vurdere ølene og gi tilbakemeldinger til bryggerne, og holdt på i noen timer. Delte oss først inn i flere "lag" for å ikke måtte teste for mange hver, og deretter samlet for å vurdere de beste.

Knut_E skrev:
Hva er grunnen til at det er stort sett er høyere poengsummer i klassen for spesialjuløl enn i klassen for tradisjonelt?

Føyer meg til det Eduard skrev som svar. Vi dommerne i tradisjonelt norsk juleøl opplevde nok at det enda var litt å gå på for å nå helt opp, som er grunnen til at vi ikke landet høyere i poengsummene.

Det var vel særlig maltpreget som vi savnet mer pondus i, så kjøp gjerne med noen ekstra juleøl på polet i år for krysstesting og referanse til videre brygging. Tror det er flere som gjerne må bruke erstatte mer lys malt med vienna/münchenermalt, og eventuelt litt mer cara münchener/krystallmalt.

bekkern skrev:
Et spørsmål til skjemaene.
På mitt eget øl står det under "utseende" at ølet er "litt lyst", men det er faktisk veldig veldig mørkt. Hva betyr egentlig det da?

Det betyr at vi oppfattet ølet som noe lyst i forhold til klassen under bedømmingen, og nå har jeg ikke ølet lenger, så jeg kan ikke si noe mer spesifikt.
Vet ikke hva du mener med veldig veldig mørkt. Det er uansett ikke noe du er trukket for, men i denne klassen kan det gjerne gi en indikasjon på at det burde vært brukt mer vienna/münchener/krystallmalt, noe som også ble oppfattet å være tilfelle, som hos flere andre.
 
Da har jeg endelig fått presentasjonen som PDF fra Troels, men han ønsket at den ikke ble lagt ut på nett eller videre distribuert.
Jeg har derfor nå sendt den på mail til alle de jeg har registrert var påmeldt foredraget, ta kontakt om det er noen som var der, men ikke har fått den.
 
Tilbake
Topp