Juleølkonkurransen 2010

Hva tenkte du gj?re i forhold til Jule?lkonkurransen?

  • Jeg vil delta i både flaskekonkurransen og ta med et brygg til publikums favoritt

    Stemmer: 15 26,3%
  • Jeg vil delta i flaskekonkurransen, og møte opp som gjest.

    Stemmer: 26 45,6%
  • Jeg vil delta i flaskekonkurransen men kommer sannsynligvis ikke til å møte opp selv.

    Stemmer: 1 1,8%
  • Jeg vil delta i publikums favoritt.

    Stemmer: 3 5,3%
  • Jeg vil møte opp som gjest.

    Stemmer: 12 21,1%
  • Jeg vil trolig ikke gjøre noe av delene

    Stemmer: 0 0,0%

  • Totalt antall stemmer
    57

Lars

Norbrygg-medlem
Årets juleølkonkurranse går av stabelen lørdag 30.oktober i Klostergården på Tautra (Frosta Kommune) i Nord-Trøndelag.
Vi ønsker med dette å  skape litt mer blest rundt, og deltakelse i juleølkonkurransen, samt å desentralisere enkelte av Norbrygg sine arrangementer. Konkurransen vil derfor kombineres med et hjemmebryggertreff, noe faglig innhold,  mat & øl fra Klostergården, og kåring av en publikumsfavoritt blant de oppmøtte.

Klostergården fikk høsten 2008 utvidet skjenkebevillingen til å omfange hjemmebrygget øl og vin, og under navnet Klostergården Håndbryggeri har det blitt startet brygging og skjenking av øl på stedet, og også noe dyrking av humle.  Jørn Gunnarson Anderssen står for bryggeriet, med noe hjelp fra undertegnede.

Klostergården har følgende overnattingsmuligheter:
Enkeltrom: 550,- inkl. frokost
Dobbeltrom: 450,- per pers, inkl. frokost
Oppredd flatseng i sovesal: 150,- per pers, inkl. frokost

Tautra ligger ca 75 minutter biltur fra Trondheim, avkjøring på Åsen
Buss: Sjekk Trønderbilene, ikke mange avgangene
Tog: Avstigning på Åsen, og bestilles Taxi innen 6 timer på forhånd, får man det til busspris (jeg betalte 40,- for knappe 3 mil!), her kan vi kanskje prøve å organisere en maxitaxi.
Fly: Værnes, sjekk korrespondanse med buss/tog.

Mer info om Klostergården på web og Facebook.

Påmeldingsskjema og nærmere opplysninger rundt arrangementet vil komme etter hvert. I utgangspunktet vil flaskekonkurransen foregå etter fjorårets premisser, med unntak av at flaskene skal sendes til Trøndelag, og at premiene ikke er avklart enda.

Den tidlige datoen for konkurransen er for at de to vinnerølene i flaskekonkurransen blir sendt videre til Norøl sin Juleølfestival, som avholdes i starten av november.

Kortversjonen er: Sett i gang og brygg, og planlegg en tur til Klostergården! :brygging:
 
Kjempeopplegg Lars  :ilike:

Da er folk blitt bønnhørt både når det gjelder desentralisering og spikring av dato lang tid i forveien  ;D

Blir det kåring av "publikumsfavoritt" på samme premisser som ved NM? Skal man ta med 1 fat?

Dette kan bli kjempe bra. Ser frem til dette. Skal i gang med bryggingen av årets juleøl nå  :biersmile: (selv om man skulle vært på fjellet i godværet  ::) )
 
Beant skrev:
Kjempeopplegg Lars  :ilike:

Da er folk blitt bønnhørt både når det gjelder desentralisering og spikring av dato lang tid i forveien  ;D

Blir det kåring av "publikumsfavoritt" på samme premisser som ved NM? Skal man ta med 1 fat?

Dette kan bli kjempe bra. Ser frem til dette. Skal i gang med bryggingen av årets juleøl nå  :biersmile: (selv om man skulle vært på fjellet i godværet  ::) )

Tenker samme premisser på publikumsfavoritt i utgangspunktet, ja. Det blir jo noe mindre forhold, så et fat (19 liter?) skulle ihvertfall holde i massevis. Flasker og annet er også mulig.  Tar gjerne imot tilbakemeldinger på folk som ser for seg å komme, da det jo er første gang, og blir spennende å se hvor stor interessen er. :)
 
Da la jeg til en avstemning øverst på siden. Når det gjelder publikumsfavoritt så tror jeg Lars har rett at 19 liter blir vel i overkant. Kanskje Gahr eller andre som har vært på Bergenstreffet som har en formening om hva som er tilstrekkelig?

Beant skrev:
Da er folk blitt bønnhørt både når det gjelder desentralisering og spikring av dato lang tid i forveien  ;D
Det blir mer og mer tydelig at hjemmebrygging foregår spredt utover hele landet og da er det bare på sin plass at vi får gjort ting rundtomkring.  :yes: Takk til Lars som tar store deler av arrangementet på sin kappe. :skitbra:
 
Det kan jo bli LITT spennende når publikum skal begynne å smake på mange  Jule øl på  fra 7- 10% ABV ;D  :samenvol:

Vi skal forsøke oss på rundt 9.5%
 
:skitbra: Knallbra opplegg.  På Krokeide vil minst to brygg bli satt i løpet av juni, slik at de er klare i god tid.  Tipper at deltakelsen vil skyte i været så det holder....
 
Vi tenkte vel i utgangspunktet legge ut påmeldingsskjema til juleølkonken inkl overnattingsmuligheter om ikke altfor lenge, fortrinnsvis før sommerferien. :)
 
Huub skrev:
Jeg tror ' vi fra Lesja'  skal møte opp  :biersmile:. Når blir det aktuelt å bestille overnatting der?

Supert! Jeg skal høre med Klostergården på om det er bare å kjøre på og starte påmelding og bestilling.
 
noe praktisk: skal ola fra petit være til stede? kan vi gjøre bestilinger på forhånd og få værene på Tautra? (spare litt på porto veit du  ;) (posten dreper oss hjemmebryggere  >:D)
 
Huub skrev:
noe praktisk: skal ola fra petit være til stede? kan vi gjøre bestilinger på forhånd og få værene på Tautra? (spare litt på porto veit du  ;) (posten dreper oss hjemmebryggere  >:D)

Har ikke spurt, men godt forslag. Skal høre med ham! :)
 
Dette høres bra ut. Jeg kommer.
Passer jo også fint at dagen etter er "Bots og bededagen",
så kan vi gjøre bot og be for all herligheten dagen før.
Juleøl blir neste på programmet!
 
Jeg er fristet til å melde meg på, men ser for meg at transporten t/r Oslo-området mest praktisk skjer med bil. Om jeg kunne henge meg på noen andre som skal oppover, eller om f.eks to eller tre andre er interessert i å sitte på med meg (har en Honda CR-V 97-mod, eventuelt noe annet og nyere dersom jeg har fått ut fingeren og byttet ut min "XO" VW Jetta innen da) så ville deltakelse være en realistisk mulighet.
 
vi kan evt kjøre i lag fra Dombås.


ved hvilken temperatur drikker dommere øllet? jeg har en dubbel stående som smaker godt ved 12 °C og helt annedrledes men også godt ved 5 °C. Skal øl smakes ved 'typeriktig' temperatur eller står alt på kjølerommet før bedomming? Det samme lurte jeg på under NM2010.
 
Under NM så sto det meste av ølet i kjøleskapet før vi smakte, ved ca 7-8 grader tipper jeg. Men siden det havner lite øl i glasset så tar det ikke lang tid å varme opp, så egentlig så går ølet gjennom en temperaturstiging under smakingen og det vil få en sjanse til å komme til rette. Slik erfarte jeg det ihvertfall selv.
 
Vi er fire fra østlandsområdet som kommer til å ta toget oppover. Kunne jo blitt reint trivelig hvis flere gjør det  :yes:
 
Leffe skrev:
Vi er fire fra østlandsområdet som kommer til å ta toget oppover. Kunne jo blitt reint trivelig hvis flere gjør det  :yes:

Flott!

Litt oppdatering rundt juleølkonkurransen:

- Petit Agentur sponser premier i både flaskekonkurransene og publikumsfavoritt, og kommer også på arrangementet, så der kan dere både forhåndsbestille og få gjort noen impulskjøp
- Vi jobber med å spikre et foredrag (sannsynligvis gjærrelatert) og middag med ølmeny fra Klostergården Håndbryggeri, tidligere på dagen
- Klostergården Håndbryggeri (Jørn) har sagt seg velvillig til å brygge vinnerølet av flaskekonkurransen i klassen for spesialjuleøl (med forbehold om at det er en ale og at ingrediensene er mulig å få tak i).
- Påmeldingsskjema vil komme på forsommeren
- Ser for oss at rundt 10 liter øl per brygg i publikumsfavoritt skulle holde

God brygging! :brygging:
 
Lars skrev:
- Ser for oss at rundt 10 liter øl per brygg i publikumsfavoritt skulle holde

- Kanskje minstegrensa burde være 9 l ? Så kan man klare seg med småfat :)


Edit: Ser ut til å bli et stålende opplegg. Jeg skal definitivt ta kontakt med Ola ang. råvarer  :skitbra:
 
Bjarte H skrev:
Lars skrev:
- Ser for oss at rundt 10 liter øl per brygg i publikumsfavoritt skulle holde

- Kanskje minstegrensa burde være 9 l ? Så kan man klare seg med småfat :)

- 9 er vel rundt 10? ;) Det vil nok ikke være noe absolutt krav her, men mer en anbefaling.
 
Tilbake
Topp