Juleølkonkurransen 2010

Hva tenkte du gj?re i forhold til Jule?lkonkurransen?

  • Jeg vil delta i både flaskekonkurransen og ta med et brygg til publikums favoritt

    Stemmer: 15 26,3%
  • Jeg vil delta i flaskekonkurransen, og møte opp som gjest.

    Stemmer: 26 45,6%
  • Jeg vil delta i flaskekonkurransen men kommer sannsynligvis ikke til å møte opp selv.

    Stemmer: 1 1,8%
  • Jeg vil delta i publikums favoritt.

    Stemmer: 3 5,3%
  • Jeg vil møte opp som gjest.

    Stemmer: 12 21,1%
  • Jeg vil trolig ikke gjøre noe av delene

    Stemmer: 0 0,0%

  • Totalt antall stemmer
    57
8 liter er jo ei kasse 0,33l. For vår del er vel 1 kasse av hver type det letteste å dra med (eventuellt kombinert med 9L fat).
 
Enda en gladnyhet for de som leker med tanken om å komme på årets juleølkonkurranse;

Truels Prahl har takket ja til å komme til Klostergården og holde foredrag rundt gjenbruk av gjær, i forbindelse med juleølkonkurransen. Han driver firmaet Ferm, som spesialiserer seg på ølgjær, og er White Labs sin samarbeidspartner i Europa.

Da fikk ihvertfall jeg oppfylt førsteønsket mitt, håper og tror at det vil fenge mange andre også. Foredraget vil da holdes tidligere på dagen, og avsluttes med 3-4 retters middag i Klostergården med tilhørende ølmeny, før vi tar et time eller to pause og opprigg før selve juleølkonkurransen setter igang.

Ble enig med Truels om at jeg samler inn litt spørsmål i forkant (send PM/mail), så kanskje de kan samkjøres litt og bakes inn i foredraget.

Hva vi skal ta i samlet pris for foredrag og middag er litt uklart enda, men jeg tipper vi havner mellom 500-700,- et sted.

Jeg har heller ikke klart tidspunkt for når foredrag, middag og konkurranse vil holdes, men foredraget må nok starte "i rett tid" på dagen, så for dere som tenker å reise et stykke, kan det være lurt å vurdere en overnatting til på Tautra eller underveis, hvis dere vil ha full uttelling.  :)
 
Høres kjempebra ut! Jeg leser for harde livet om gjær og startere om dagen, så dette blir spennende.
Vi booker nok om så vi kommer opp på freddan!
 
Tidspunktene for juleølkonkurransen lørdag 30.oktober er nå satt:
12.00 Foredrag ved Truels Prahl
15.00 Middag
18.00 Dørene åpner på juleølkonkurransen (Det vil også bli muligheter for matservering utover kvelden)

De som stiller til publikumsfavoritt må også beregne å komme i god tid for å få satt opp utstyr.
Har med vilje satt litt luft innimellom, for de som ønsker full pakke. :)

EDIT: Endret tidspunktet for foredraget fra 11 til 12 for å få flyet til å korrespondere.
Vi ser an underveis om middagen trenger å flyttes, men det er i utgangspunktet fleksibelt.
 
Foredrag + flerretters middag med ølmeny fra Klostergården Håndbryggeri blir kostende 650,- per pers, håper det smaker! :)
 
Skal du ha noen påmelding med tanke på antall middagsgjester?? Melder meg isåfall på -Jeg er litt opptatt av mat :)
Ellers så skal juleølet brygges nå på søndag, blir ufattelig spennende og se hva dette blir. Brygging nr 2 på nyinnkjøpt utstyr (nr 3 i hele karrieren...)
så her er det rom for feiling! Men nogenlunde drikkbart bør det bli, og morro blir det uansett!! Vi sees midt i ælj-jakta!

Leffe
 
Leffe skrev:
Skal du ha noen påmelding med tanke på antall middagsgjester?? Melder meg isåfall på -Jeg er litt opptatt av mat :)
Ellers så skal juleølet brygges nå på søndag, blir ufattelig spennende og se hva dette blir. Brygging nr 2 på nyinnkjøpt utstyr (nr 3 i hele karrieren...)
så her er det rom for feiling! Men nogenlunde drikkbart bør det bli, og morro blir det uansett!! Vi sees midt i ælj-jakta!

Leffe

Hei,
vi tar påmelding til middag og foredrag via påmeldingsskjema som kommer etterhvert, men flott at du blir med!
Tar gjerne tilbakemeldinger på folk som tenker jeg til treffet, er ganske spent, selv om magefølelsen sier at det kommer til å bli tidenes hjemmebryggertreff i Trøndelag. :)
God brygging!  :brygging:
 
Oddvar Demmo skrev:
Da er overnatting bestilt, men er det mer som må bestilles fra Klostergården, seminar, middag, etc.  ?

Supert! Påmelding til seminar m/middag og selve publikumsarrangementet kommer senere her på Norbrygg.
 
Knall med lokalisering midt i landet for en konkurranse!!!

Selv om juleølet ikke er satt i gang ennå, skulle det være mulig å rekke det. Setter i gang planlegging med det samme!!!

Skulle være ca 90% sjanse for deltagelse!!!


Geir Ø
 
geirosj skrev:
Knall med lokalisering midt i landet for en konkurranse!!!

Selv om juleølet ikke er satt i gang ennå, skulle det være mulig å rekke det. Setter i gang planlegging med det samme!!!

Skulle være ca 90% sjanse for deltagelse!!!


Geir Ø

Bare å sette igang, det har blitt brygget 2 juleøl under Norbrygg sin stand på Trøndersk Matfestival i går og i dag..
 
Lars skrev:
Ble enig med Truels om at jeg samler inn litt spørsmål i forkant (send PM/mail), så kanskje de kan samkjøres litt og bakes inn i foredraget.

Muligens litt på siden: Tror du han kan si noe om WhiteLabs Clarity-Ferm (Brewer's Clarex) og glutenreduksjon?
 
gustavf skrev:
Lars skrev:
Ble enig med Truels om at jeg samler inn litt spørsmål i forkant (send PM/mail), så kanskje de kan samkjøres litt og bakes inn i foredraget.

Muligens litt på siden: Tror du han kan si noe om WhiteLabs Clarity-Ferm (Brewer's Clarex) og glutenreduksjon?

Ingenting i veien for sidesprang, men jeg ville tatt kontakt med Truels (eller White Labs) direkte her om dette, da det nok faller et stykke utenom temaet i foredraget. Jeg tror uansett at Truels har tenkt å være med på resten av arrangementet (han skulle bestille billetter selv, men har overnatting på stedet), så jeg håper vi får muligheten til å diskutere flere temaer utover kvelden. :)
 
Jeg brygget en tradisjonell juleøl til juleølkonkurransen, men denne ser ikke ut til bli helt vellykket. Ettersom jeg har litt dårlige muligheter for å gjære lager, lurte jeg på å brygge en ny batch med nøytral alegjær og gjære så kaldt som mulig.

Kan man delta i klassen for tradisjonell juleøl med en slik øl?
 
Ja, det kan du. Ølet vil bli bedømt utifra kriteriene for norsk juleøl (lager), så om du klarer å lage et øl med den rette profilen, vil det kunne gå greit. Faren er selvsagt at gjærpreget vil gjøre at den avviker for mye fra vurderingskriteriene, men den sjansen mener jeg det er verd å ta. Ellers kan du selvsagt sende den inn i spesialklassen...
 
Enig i innfallsvinkelen angående juleølet. :yes:

Ellers vil jeg bare nevne om at det går jevnt og trutt unna med rombestilling på Tautra, så hvis man ønsker å være sikker på å få eget rom, begynner det faktisk å bli knapt med tid.

Vi er også i dialog med Det gode øls klubb om mulighetene for å sette opp en buss til Trondheim på natten.
 
Tilbake
Topp