Juleølkonkurransen 2010

Hva tenkte du gj?re i forhold til Jule?lkonkurransen?

  • Jeg vil delta i både flaskekonkurransen og ta med et brygg til publikums favoritt

    Stemmer: 15 26,3%
  • Jeg vil delta i flaskekonkurransen, og møte opp som gjest.

    Stemmer: 26 45,6%
  • Jeg vil delta i flaskekonkurransen men kommer sannsynligvis ikke til å møte opp selv.

    Stemmer: 1 1,8%
  • Jeg vil delta i publikums favoritt.

    Stemmer: 3 5,3%
  • Jeg vil møte opp som gjest.

    Stemmer: 12 21,1%
  • Jeg vil trolig ikke gjøre noe av delene

    Stemmer: 0 0,0%

  • Totalt antall stemmer
    57
Det strømmer inn med både påmeldinger til Tautra og flaskekonkurransen, og kommer stadig sigende noen flasker i posten, stor stas, fortsett slik! :skitbra:

Til nå er det litt få bidrag i publikumsfavoritt og vesentlig færre i etikettkonkurransen, så jeg håper (og tror) det dukker opp mer her.
Etikettkonkurransen har vi nok ikke lagt så mye vekt på, men hvis vi får inn nok bidrag, vil det selvfølgelig bli premiering her også.

Jeg var litt usikker på om Troels skulle rekke å komme enda en time tidligere, men han har nå flybillettene klare og er som tidligere annonsert klar med foredrag/kurs klokken 12, og blir sammen med oss til neste dag. Til nå har jeg fått henvendelser fra 2 stykker som låner oss mikroskop, men tar gjerne imot flere, så vi får utnyttet kapasiteten bedre. Han stiller med litt laboratiorie "supplies" utover det.
 
Jeg ble i dag spurt om det var noen spesiell påmelding til publikumsfavorittkonkurransen (PF), noe det ikke er, utover at man krysser av for å være med i PF ved påmelding.

Ser at NM hadde et eget påmeldingsskjema for dette, så vi tar nok med i evalueringa om det burde vært gjort for juleølkonkurransen også, for lettere å avdekke behov og omfang i forbindelse med PF. Vil tro vi f.eks kan hjelpe med å få satt PF-øl på kjøla kvelden før eller tidlig på dagen.

Ellers har det også kommet spørsmål om man kan ta med øl til flaskekonkurransen direkte når man kommer den helga. Det vil dessverre være for sent, da alt ølet skal kodes om (nye lapper bak hvert strikk), settes opp i en eller annen rekkefølge, og tempereres sammen, før bedømmingen holder sted senest fredag (29.) ettermiddag/kveld. Det er allerede rekordmange øl påmeldt, og vi vil gjerne ha flere! :biersmile:
 
Hmm, har lenge lurt på om jeg skal spørre eller bare holde kjeft, men jeg klarer ikke...
Bestemte meg tidlig for å sende oppover 2 brygg til konkurranse. Ingen av de ble noe særlig bra, så det er ihvertfall ikke for å vinne de er med. MEN jeg har problemer med selv å finne ut hva som er galt, så jeg tenkte kanskje ett kyndig panel ville gi noen bra tilbakemld. Er dette "dårlig gjort", og kan man bli straffet for å prøve å ta livet av dommerne?  ::)  Blir alle øl gitt en skikkelig tilbakemld?
 
En funksjon av en slik konkurranse er nettopp å få tilbakemelding fra kyndige ølsmakere og dermed få vite hva som egentlig er galt med brygget ditt.

Det må dog sies at dersom ølet virkelig lukter veldig ille så er sjansen tilstede for at ølet ikke blir smakt. Dommerne setter jo potensiellt smakssansene (og i en viss grag også helsa) på spill i slike tilfeller. Men det er egentlig sjelden at dette skjer. All øl blir altså gitt skikkelig tilbakemelding. Du må gjerne se på dommerskjemaene til tidligere konkurranser, de fleste ligger ute på nettsiden.

Lykke til i juleølkonken! :)
 
Takk for det! Jeg har da drikki en del liter av det selv uten å merke noe annet enn de vanlige bivirkningene av alkohol så vi får tro det går bra :)
Gleder meg veldig til å få smakt litt på hva andre har klart å trylle frem til PF ihvertfall!

Vi er forresten 4 stk som reiser med denne togruten :
29.10.2010 OSLO S - HAMAR 10:37 - 12:00 (01:23)
29.10.2010 HAMAR - TRONDHEIM 12:09 - 18:00 (05:51)
29.10.2010 TRONDHEIM - ÅSEN 18:10 - 19:14 (01:04)
31.10.2010 ÅSEN - TRONDHEIM 12:28 - 13:32 (01:04)
31.10.2010 TRONDHEIM - OSLO S 14:08 - 20:42 (06:34)
 
Har nettopp sendt avgårde to brygg (åtte flasker) med posten til Trondheim. Håper flaskene blir tatt godt imot og så raskt som mulig plassert i kasse med tuten opp. Jeg ble litt bekymret da jeg skjønte at juryen i år vil legge større vekt på klarhet. Etter en omgang i postgangen blir nok gjærslammet ganske kraftig rørt opp. Det meste legger seg jo ganske raskt, men derfra til å klarne helt, kreves det nok mer enn en uke i ro. Og det får nok neppe mine flasker, dersom juryen trer sammen allerede førstkommende helg. Når skjer dømmingen? Blir det fordømming og finale?
 
Tore B. skrev:
Har nettopp sendt avgårde to brygg (åtte flasker) med posten til Trondheim. Håper flaskene blir tatt godt imot og så raskt som mulig plassert i kasse med tuten opp. Jeg ble litt bekymret da jeg skjønte at juryen i år vil legge større vekt på klarhet. Etter en omgang i postgangen blir nok gjærslammet ganske kraftig rørt opp. Det meste legger seg jo ganske raskt, men derfra til å klarne helt, kreves det nok mer enn en uke i ro. Og det får nok neppe mine flasker, dersom juryen trer sammen allerede førstkommende helg. Når skjer dømmingen? Blir det fordømming og finale?

Alle flaskene blir satt i kjølig kjeller, omkodes, og kjøres så kjøres ut på Tautra i neste uke. Der blir de også satt kaldt/kjølig frem til bedømming.
Det har blitt påmeldt rekordmye øl (og enda tikker det inn noen i siste liten), så vi vil mest sannsynlig kjøre forbedømming og finale, ja.
Dette vil i foregå fredag 29.oktober, men endelige beslutninger rundt finale og formen der, taes når fristen er gått ut og vi vet det totale antallet.

Klarhet vil bli bedømt, og uklarhet vil gi trekk i poengsum. Men er ølet knakende godt, kan det likevel gjøre det bra i konkurransen.
 
Når blir resultatene fra flaskekonkurransen kunngjort. Foregår jurybedømmelsen for finalen under selve arrangementet på kvelden 30. oktober, eller skjer det i forkant. De av oss som ikke kan delta på dette arrangementet er selvsagt spente... Jeg skal selv servere mitt juleøl på et fårikållag for gode venner samme kveld, så det hadde jo vært artig å få vite i løpet av kvelden hvordan det har gått med mine to brygg. Går det bra, blir det kunngjort, men går det dårlig, holder jeg selvsagt kjeft om det!  ;)
 
Det er ikke avklart ennå når det vil skje. Men i de siste årene har vi prøvd å legge ut (foreløpige) resultater så fort som mulig etter finalen. Det har ved NM vært dagen etter, ihvertfall så fort som mulig. :)
 
En laptop med et webkamera kobla opp mot ustream.tv burde gjøre susen for de som ikke har anledning til å komme til Tautra? :biersmile:
 
tobiasjk skrev:
En laptop med et webkamera kobla opp mot ustream.tv burde gjøre susen for de som ikke har anledning til å komme til Tautra? :biersmile:

Er ikke sikker på om vi det hele tatt har trådløst nett i "Fjøset", hvor dette vil foregå, men tanken er god. :)
Skal høre med Jørn om det.
 
Det er flere som har sendt forsiktige bekymringsmeldinger, og jeg kan bekrefte at alt påmeldt øl er mottatt, får de to siste flaskebryggene levert i dag.
 
Tenkte jeg skulle vente til fristen var gått ut, men man kan vel si at den i praksis har det nå.

Det har uansett vært en ganske overveldende respons og rekordstor påmelding:
47 påmeldte flaskeøl, fordelt på 19 i tradisjonelt norsk juleøl, 28 i spesialjuleølklassen!
I tillegg er det 6 i etikettkonkurransen, så det holder til å gjennomføre denne også, men ser at vi kan bli sterkere her neste gang.
Jeg skal kode om alle disse i helga (og regner meg jeg finner ut hvorfor Joakim var glad det ikke var hans oppgave denne gangen), og klargjøre for bedømming, som vil bli ganske heftig.

Til sammenlikning, tidligere deltagende øl i juleølkonkurransen:
2009: 9
2008: 15
2007: 13
2006: 16
2005: 11
2004: 13
2003: 16
2002: 3
2001: 10
2000: 7
1999: 19
1998: 12

Til nå er det påmeldt 16 øl til PF-konkurransen, men håper og vet det kommer til flere enda. Blant annet har det ikke alltid kommet frem hvor mange PF-øl enkelte deltakere tar med (noe vi kanskje kunne gjort bedre i påmeldingsskjema, Eduard har uansett sendt ut mail for litt spesifikasjon her), og jeg har ikke bestemt meg for hvilke jeg skal ha med selv. :)

De aller fleste som har meldt seg på arrangementet, har krysset av for gjærforedrag og middag, og flere har meldt sin ankomst dagen i forveien, det er stas!
Selv om det er påmeldt en betydelig ansamling hjemmebryggere og andre interesserte allerede, har vi enda plass til flere både til gjær, middag og ikke minst publikumsarrangementet, så spre gjerne det glade budskap den siste uka! :brygging:
 
9 i fjor og 47 i år? :eek:

hvilken forskjellige øl fra klostergarden kan vi se oss fram til? forbudd mot alkoholreklame sørger sikkert for at det finnes ingenting om øl under 'våre produkter' på hjemmesiden?
 
Huub skrev:
9 i fjor og 47 i år? :eek:

hvilken forskjellige øl fra klostergarden kan vi se oss fram til? forbudd mot alkoholreklame sørger sikkert for at det finnes ingenting om øl under 'våre produkter' på hjemmesiden?

Ja, en aldri så liten økning i interessen, kan du vel si...

Fåglarna vet hvilke øl vi vil få presentert, det eneste som er sikkert er at det blir endel forskjellige ales Jørn har brygget på 200 liters Speidel. :)
 
Joda det er nok noen av disse å få i glasset, og flere som ikke står der, Klostergården Håndbryggeri har ikke noe fast basisutvalg enda.
Vi kan nok glede oss på imperial stout, trolig IPA, noe belgisk stil, og tør vi håpe på en barleywine? :)
 
Lars ba meg legge ut nummeret til taxi:

Ta tog Værnes-Åsen
Skaret taxi fra Åsen til Klostergården, tlf 910 07 633. (bestill dagen i forveien og da koster det bare 40 kr for en halvtimes kjøretur).

Vi gleder oss til den største juleølkonk for hjemmebrygget øl noensinne!
 
Tilbake
Topp