Juleølkonkurransen 2010

Hva tenkte du gj?re i forhold til Jule?lkonkurransen?

  • Jeg vil delta i både flaskekonkurransen og ta med et brygg til publikums favoritt

    Stemmer: 15 26,3%
  • Jeg vil delta i flaskekonkurransen, og møte opp som gjest.

    Stemmer: 26 45,6%
  • Jeg vil delta i flaskekonkurransen men kommer sannsynligvis ikke til å møte opp selv.

    Stemmer: 1 1,8%
  • Jeg vil delta i publikums favoritt.

    Stemmer: 3 5,3%
  • Jeg vil møte opp som gjest.

    Stemmer: 12 21,1%
  • Jeg vil trolig ikke gjøre noe av delene

    Stemmer: 0 0,0%

  • Totalt antall stemmer
    57
Men jeg kjønnte ikke helt hva du mente med bord eller bar til dem som deltar i PF.. Hva skal vi gjøre? Stå der og skjenke/dele ut?
 
Huub skrev:
Men jeg kjønnte ikke helt hva du mente med bord eller bar til dem som deltar i PF.. Hva skal vi gjøre? Stå der og skjenke/dele ut?

Yeps, deltakerne i PF står bak hver sitt bord (eller evt egen bar) for å skjenke sitt øl, i likhet med NM i hjemmebrygging. Under NM pleier det å være deltakere som har med egen bar, mens vi setter opp bord til de som ikke har med bar.

Arrangøren stiller med smaksglass, så alt man skal ta med som PF-deltaker er øl, CO2, og gjerne flere snacks og dings for å overtale besøkende til å stemme på deg. :) Det anbefales å kjøle ned ølet på forhånd og isolere fat eller flasker slik at ølet ikke blir så varmt utover kvelden.

Dette her er sakset fra NM2010, og justert litt for juleølkonken:

Påmeldingsveiledning publikums favoritt

I tillegg til den vanlige flaskeøl-konkurransen kan man stille i  "publikumsfavoritt" (PF), her koster det ingenting å delta, men du må levere minimum 18 9 liter øl (dvs. en full stor liten Cornelius-keg eller tilsvarende volum i flasker eller andre beholdere). I denne klassen er det ikke noen underklasser, poenget er rett og slett å brygge et best mulig øl som publikum vil like, uansett øltype. De som møter opp på NM2010 Juleølkonk 2010 skal  kåre "publikums favoritt", så her er det mulighet til å få mye heder og ære for de som deltar. Husk at et vellykket arrangement med mye godt øl til publikum avhenger at flest mulig stiller opp i klassen "publikums favoritt", så vi oppfordrer alle som har mulighet til å delta i denne klassen! Øl til Publikums Favoritt meldes på via et eget skjema.

Publikums favoritt skal som tidligere serveres av den repektive brygger eller venner fra sin egen lille "stand". Arrangørene stiller med nødvendige bord dersom deltakeren ikke har med egen bar.  Deltakere bør ta med egen CO2 eller avtale bruk av CO2 med andre deltagere som har. Det anbefales å kjøle ned ølet godt og isolere fatet slik at ølet holder lav nok temperatur. En enkel måte å gjøre dette på er å vikle et liggeunderlag stramt rundt fatet.

Vi henstiller til at bryggerne kopierer oppskriften for utdeling, og man kan gjerne ha med andre effekter for å promotere sitt øl, som egen bar, klær med påtrykt logo til bryggelauget, servering av fingermat/snacks, skilt/banner, ølbrikker, og hva man ellers måtte finne på for å øke sjansen til å vinne i denne klassen.

Fat med øl til publikumsfavoritt skal medbringes konkurransedagen. Det er viktig å møte i god tid, helst allerede kl 15-17, slik at du får rigget ferdig og smakt på andre deltakers PF-øl før dørene åpner for besøkerne kl 19 18. De som stiller med øl til publikums favoritt slipper gratis inn på arrangementet. Man får ta med én venn/følge gratis per innleverte PF-øl, disse må registreres gjennom påmeldingsskjemaet til PF. Utdeling av gratisbilletter til deltakere og deres gjester er spesifisert i konkurransereglene.Det vil også bli fine premier i denne kategorien i år. Det er ikke noen begrensning på hvor mange PF-øl man kan stille med per brygger.
 
Dette var kanskje ikke så godt kommunisert ut til deltakerne, men jeg håper det likevel er tidsnok for de som ønsker å stille med PF. Det er forresten fremdeles mulig å melde seg på som deltaker i PF på Juleølkonkurransen 2010, og ølet trenger ikke nødvendigvis være juleøl. Hovedsaken er at vi har en hyggelig kveld der hjemmebryggere og ølelskere kan møtes og smake godt øl, ikke begrenset til juleøl.

Påmelding til selve arrangementet på dagtid, samt deltakelse i Publikums Favoritt kan gjøres her.
 
Huub skrev:
For oss som tar med flasker: skal vi skjenke en flaske pp eller er glasene mindre?

Vi trykker opp informasjonsskriv om dette, som deles ut på selve dagen. Det blir likt for alle, uansett om det er fat eller flasker som gjelder. I utgangspunkt ber vi PF-deltakerne til å skjenke små mengder, ellers så går man fort tomt for øl og får mange ikke smakt (og stemt på) ølet ditt. ;)
 
Siste nyhetsbrev fra Horeca-delen av Aperitif har med info om Juleølkonkurransen, og tilhørende premiering. Saken ligger også på vanlig Aperitif, men det er jo litt artig at de tar det med i bransjenyhetene også. :ilike:
 
gustavf skrev:
Ble det noe mer enn snakk om buss tilbake til Trondheim på lørdag kveld?

Ja, Lars har ordnet en buss. Ta gjerne kontakt med ham direkte om bussen: larssg@norbrygg.no
 
Pratet med min mann i sjokoladebransjen for et par dager siden, vi kjørte smaksverksted for øl og sjokolade på matfestivalen i sommer, så han ble veldig gira på å komme utover til helga. At han skal ha sjokoladetesting er imidlertid nyheter for meg også, men kan bli stas det. Etter forslag fra undertegnede, lagde han sjokolade med Klostergården Håndbryggeri sin imperial stout i sommer, og den ble visstnok veldig god etter å ha blitt lagret over litt tid.

Buss til Trondheim 01.00 natt til søndag.

Ellers har vi behov for litt hjelpere (billettsalg, stemmetelling og håndlanging), så hvis noen har lyst på gratis inngang, ta kontakt! :)
 
Lars skrev:
øl og sjokolade
[...]
Ellers har vi behov for litt hjelpere (billettsalg, stemmetelling og håndlanging), så hvis noen har lyst på gratis inngang, ta kontakt! :)

Sjokølade, altså? ;D

Ja, hjelpere er alltid velkommen. Styret vil ikke være fulltallig til stede, og jo flere som kan hjelpe til, desto mindre alle behøver å gjøre. :) Ta kontakt med Lars!
 
Dersom noen har en tappeinnretning for 5 liters partyfat som de kan ta med, ville jeg sette pris på det.
 
Jeg pratet med dem tidligere i dag. Da var de usikre på om de hadde noen ledige rom fordi det var noen som ikke hadde bekreftet en bestilling. De hadde dog ledige senger i sovesal. Du kan ringe å høre på 74 80 85 33.
 
Måtte bare se hvordan vi lå an. Det er 47 brygg som deltar i flaskekonkurransen og 19 brygg i Publikums Favoritt så langt. Nå sammenlign dette med NM i hjemmebrygging 2007: da var det 40 flaskebrygg og 18 PF. Enn så lenge så overgår Juleølkonken våre forventninger :)
 
Så flott  :skitbra:

Gleder meg utrolig til dette. Blir årets høydare  :ilike:
 
Eduard skrev:
Ta tog Værnes-Åsen
Skaret taxi fra Åsen til Klostergården, tlf 910 07 633. (bestill dagen i forveien og da koster det bare 40 kr for en halvtimes kjøretur).

Jeg vil bare minne på at man må bestille i dag for å få denne taxituren på fredag til en billig penge. Obs: det er 49 kr per tur, og det er per person. Husk evt å bestille til søndagen med en gang, så man slipper å tenke på dette under Juleølkonken. ;)
 
Da sees vi i morra (eller i overimorra da) medbryggere! Dette blir stort for en amatør som meg  :yes: Vurderer å ta med noe av den gifta jeg har brygget så kanskje noen kan gi meg noen hint om hva problemet mitt er.. Lykke til til alle sammen!
 
Tilbake
Topp