Justere PH med Lactol

Egil Berntzen

Norbrygg-medlem
Pleier å ha i Lactol i pils men glemte det i mesken.Krise eller ikke veldig merkbart forskjell?Springvann fra Hakadal.Er det mulig å rette opp på annen måte i kok eller må det i mesk?
 
Ble uten denne gangen ,så får vi se om det har noen merkbar effekt.

For høy pH i kok skal påvirke karakteren av bitterheta; gjøre den mindre rund, mer "krass". Og den pH'en du ender opp med til gjæring, vil også påvirke hva slags pH du får i ølet - det er i alle fall et av Palmers postulater. Og du skal helst ha en pH ned mot 4 i en pils for at den skal bli krisp og frisk. Opp rundt 4,5 vil gi en flat følelse.

Men dette er teori. Nå finner du jo ut om det spiller noen rolle:).
 
For høy pH i kok skal påvirke karakteren av bitterheta; gjøre den mindre rund, mer "krass". Og den pH'en du ender opp med til gjæring, vil også påvirke hva slags pH du får i ølet - det er i alle fall et av Palmers postulater. Og du skal helst ha en pH ned mot 4 i en pils for at den skal bli krisp og frisk. Opp rundt 4,5 vil gi en flat følelse.

Men dette er teori. Nå finner du jo ut om det spiller noen rolle:).

Dersom man tar utgangspunkt i pils, hvilke PH-nivåer bør man satse på i:
- Mesk
- Skyllevann
- Kok
- Til gjæring?

Og ja; nå er jeg nok veldig teoretisk igjen @Finn Berger ;).
 
Gammel tråd, men skulle ønske det var noe svar på siste spørsmål her.

Jeg legger fra meg PH-meteret mitt etter måling 5min inn i innmesk: 5.2 i lyse og opp mot 5.5 i mørke.
Men det burde altså måles mer, hvilke tall ønsker en da?

Ikke uvanlig at jeg må bruke 10ml Lactol i mesk for å treffe riktig til en 25l batch, kan det være behov for ennå mer syre før kok?
Da synes jeg det blir mye.
 
Gammel tråd, men skulle ønske det var noe svar på siste spørsmål her.

Jeg legger fra meg PH-meteret mitt etter måling 5min inn i innmesk: 5.2 i lyse og opp mot 5.5 i mørke.
Men det burde altså måles mer, hvilke tall ønsker en da?

Ikke uvanlig at jeg må bruke 10ml Lactol i mesk for å treffe riktig til en 25l batch, kan det være behov for ennå mer syre før kok?
Da synes jeg det blir mye.
Trur det spørsmålet til meg kom i en periode i fjor sommer da jeg ikke var på nettet:(.

10 ml er mer enn du bør bruke, trur jeg, for å være sikker på å unngå usmak. Martin Brungard: "Most tasters will be able to detect lactate in their beer after dosing with 88% lactic acid at a rate of 1.5 mL/gal. ... . There are super tasters that can detect it at a lesser dosage. Most will find that 1 mL/gal is safe from flavor effects." (https://www.homebrewtalk.com/threads/lactic-acid-how-much-is-too-much.637716/)

pH i skyllevannet bør ligge under 5,8 av hensyn til faren for å ekstrahere tannin. Men egentlig er det praktisk å få den ned på det nivået som trengs for å få pH til kok ned mellom 5,2 og 5,4. Jeg sikter alltid mot 5,2. Teori (= Palmer) sier at den vil synke med 0,2 i løpet av kokinga, men for meg stemmer ikke det. Den blir stort sett værende på samme nivå som ved kokestart.

Jeg sikter mot å ha en pH ned mot 5,0 til gjæring når jeg brygger lyse øl, og mellom 5,1 og 5,2 når jeg brygger mørke. Lyse øl som skal tørrhumles heftig (særlig NEIPA) kan du legge ned på 4,9, for all humla vil trekke pH'en opp, og du kan få et litt "flatt" øl.

Har du relativt hardt vann?

Løsninga er å bruke fosforsyre når du har brukt opp "kvota" med mjølkesyre - eller å bare bruke fosforsyre. Jeg har relativt hardt vann - det varierer mellom 4,5 og 5,5 dH - og er helt avhengig av fosforsyre.
 
Tilbake
Topp