Justeringsskrue og på regulator....

Hei.

Har akkurat innkjøpt fat og tilhørende gass + regulator for å fate øl.
Som en sann akademiker er dette noget fremmed for meg.
Regulatoren ( http://shop.petit-agentur.no/products/co2-regulator-med-1-utgang-odl ) har 2 instrumenter, som begge viser bar. Den ene, som viser fra 1-10 bar, antar jeg indikerer hvor mange bar det til en hver tid er på fatet. Den andre viser fra 0-250 (!) bar, og gudene må vite hva denne gjør. Har lest at det kan være at denne viser om fatet er tomt eller fult, men med mitt nye, fulle fat viser den rundt 50 bar når jeg skrur på gassen (av 250)...

Det jeg virkelig ikke har peiling på er justeringsskruen på toppen av kransekaka her... hva bidrar denne med, og i hvilke stilling bør denne stå? Jeg føler ikke det skjer så mye mens jeg skrur på den...

Håper noen kan svare :)
 
250 bars klokka viser trykket på CO2 tanken din (50 bar) :) Bare en indikator som forteller deg noe du allerede vet når den er tom. Bruk vekt for å ha kontroll på hvor mye gass det er i tanken. Vei tanken med regulator og slange nå når den er full, så har du kontroll på det.
Har du tilbakeslagsventil montert på CO2 inn koblingen til fatet, vil du ikke se det reelle trykket på fatet dersom fatet har større trykk enn det regulatoren er innstilt på (ventilen stenger).
Sett trykket på fatet til ca 1 bar. Så går det stort sett greit. Husk også på at hvis du ikke har tilbakeslagsventil kan ølet presses fra fatet inn i regulatoren hvis fatet har størst trykk. (Her må fatet være smekkfullt, eller skumme for å klare å nå opp til CO2 røret inne i fatet)

Lykke til
 
Takk for svar.
Har tilbakeslagsventil.

Hva gjør justeringsskruen?
Hvor mange bar tåler Corneliusfatet ? Var oppe på 3ish i går under diverse "prøving og feiling" ... :)
 
De fleste har lokk med sikkerhetsventil. Da slipper co2 ut om trykket blir for høyt. Den er også fin å bruke for å flushe ut o2 når du har tappet fatet fullt. Har selv karbonert på 4bar en liten time med litt rugging på fatet uten problemer. Men det kan være greit å ikke glemme fatet på 4bar for å si det slik... kan bli utfordrende å få tappet seg en halvliter. To bar i ett til to døgn går også fint om man har det travelt med å smake.

Types with thumbs.
 
"Men det kan være greit å ikke glemme fatet på 4bar for å si det slik... kan bli utfordrende å få tappet seg en halvliter"
Dette stemmer 100%... hadde 1 uke med 3bar, fint om du liker skum
 
Det kommer helt an på hvordan du vil ha ølet ditt karbonert. Du leser av trykket i manometeret. Trykket du setter varierer fra øltype til øltype, og avhenger av temperaturen til ølet som skal karboneres. Det finnes tabeller og kalkulatorer som hjelper deg med dette.
 
Så ved å justere på skruen vil man kunne sette et bestemt "maks-trykk" på fatet (f.eks. 2 bar) - uavhengig av hvor åpen selve gasstanken er?
 
OK, takk.

Annt spm:
Kan man fylle gass på fatet, for så å ta det med seg steder - uten gassen?
Hvis ja, hvor lenge vil man kunne tappe øl uten påfyll av gass?
 
Hvis koblinger er dette kan du koble fra gassen og trykket vil være i fatet. Når du tapper øl vil volumet gassen fyller øke, og trykket minke.
Temperaturforandringer vil også føre til at gasstrykket endres. Hvis vi tar utgangspunkt i at ølet er mettet av gass vil temperaturendring føre til at oppløsning av gass også endres.
Temp/trykk/volum defineres i Boyle Mariottes lov. http://www.viten.no/biografi/vis.html?tid=16476
Oppløsning av gass i væske er beskrevet i Henrys lov.
Spørsmålet ditt er noe vanskelig å besvare uten at man ha alle faktorene. Forholdet mellom antall liter øl/gass i fatet. Trykket når du kobler fra, temperaturendring. Tid ølet står mellom tappingene. (Henrys lov med oppløsning osv)
Eller du kan bruke en litt mindre akademisk tilnærming. Koble fra gassen og test.
 
Hei igjen.

Nå har jeg fylt øl på fatet, og skal karbonere.
Det er jo umulig å sette trykket til 1 bar. Fatet fylles på få sekunder til 3-4 bar, og hvis jeg ikke skrur av gassen da, så vil vel det hele gå dårlig.
Skruen på regulatoren gjør generelt lite uavhengig av vei jeg skrur.
Så altså: Hvordan kan man sette fatet på 1 bar i flere dager, når gassen bare øker trykket i fatet til 3+ bar på få sekunder?

Hvordan får jeg satt regulatoren til å levere 1 bar til fatet? Det ser altså ut til å være umulig - den vil bare lave eksplosjon.

Har denne regulatoren: http://www.bryggselv.no/products/co2-regulator-med-1-utgang

Ps. øla er 20 grader.
 
Sist redigert:
Oppdatering:
Ved å skru skruen nesten helt ut, får jeg "låst" regulatoren til å stabilisere seg på 1 bar.
Dog når jeg gjør dette, kommer masse Co2 ut av en mutter bak på gassen. Her suser min dyrebare Co2 ut i stort tempo...
 
Update 2: Det viser seg at det begynner å lekke ut co2 fra gjengene der co2-tanken er påskrudd sin "topp" - kan det være at denne er ødelagt?
 
Tilbake
Topp