Kakaonibs - hvordan?

Den er god, bruker espressobønner som er malt fra kaffebrenneriet, eller hva gjengen heter, fine saker. Tenker å kaldtrekke den evt trekke i moderat temperatur og la stå og kaldtrekkes og smake til jeg mener den er der jeg vil ha den, så er det kakaonibsene som jeg vurderer å behandle likedan, vet jo fra før at de er ekstremt smakspotente, så man male de i morter og trekke med kaffen vurderer jeg, evt ta en kakao rast på 70-80grader i 10min.

Vil absolutt ikke ha bitterstoffer da jeg sikter på en slags juleporter / desert porter / stout mer eller mindre. Tenker i gatene som svartekunst fra kinn :)

Hvordan gikk det med kakobønnene, ble det knusing eller ikke? Jeg skal brygge en stout der bønnene skal være med i mesken, men det står ikke noe om de skal knuses eller ikke. Er redd det blir veldig bittert når de skal varmebehandles så lenge, 1 time mesk pluss en time kok...

Vet du hvor i Trondheim de selger kakaobønner?

Hvordan gikk det med kakobønnene, ble det knusing eller ikke? Jeg skal brygge en stout der bønnene skal være med i mesken, men det står ikke noe om de skal knuses eller ikke. Er redd det blir veldig bittert når de skal varmebehandles så lenge, 1 time mesk pluss en time kok...

Vet du hvor i Trondheim de selger kakaobønner?
Hvorfor skulle det bli mer bittert i mesk? Jeg ville vært mer bekymret for aroma/ kakao smak etter såpass lang kok.

Ok, trodde det var hele bønner.
Hvis det er uten skall er det vel bare å hive dem oppi uten å knuse dem.

jepp, nibs er uten skall, har aldri kokt de selv, kun hatt i sekundærgjæring etter lett røsting og avkjøling.

Da står 70L "Sleik med pangpang" og gjærer her. Traff OG perfekt, men er litt skeptisk på å tilsette kakaonibs direkte i uten å ha fått noen tips til forbehandling. Så om noen har noen tips ang det hadde det vært supert

Da står 70L "Sleik med pangpang" og gjærer her. Traff OG perfekt, men er litt skeptisk på å tilsette kakaonibs direkte i uten å ha fått noen tips til forbehandling. Så om noen har noen tips ang det hadde det vært supert

Kult!
Vi rista kakaonibsene i ovnen, rundt 150 grader, til det begynte å lukte sjokolade på kjøkkenet, og hadde dem så i ølet hvor de lå fram til tapping (halvannen ukes tid tror jeg det var). Brukte nettingpose på dem for å unngå å få med biter over i fatet.

Kakaonibs som tilsettes i gjæringskaret: Gir dere dem noen tilberedning i forkant?

Har lest de burde ristes i ovn i forkant. Noen der ute som har noen tips?

I dag har jeg brygget en Sweet Stout. Kakao og laktose i kok, kakaonibs skal i om en uke. Tips til behandling av kakaonibs mottas med takk [emoji1303]
99aa2073147db2e7d07b68c876a5f481.jpg
f2de5c8ca7146e800458e140d09d740a.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

I dag har jeg brygget en Sweet Stout. Kakao og laktose i kok, kakaonibs skal i om en uke. Tips til behandling av kakaonibs mottas med takk [emoji1303]
99aa2073147db2e7d07b68c876a5f481.jpg
f2de5c8ca7146e800458e140d09d740a.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg ristet mine kakaonibs i ovn etter tips på forumet her. 150 grader varmluft i 10-12 min. Før jeg satte dem inn i ovnen luktet de såvidt kakao. Etter jeg tok dem ut luktet hele huset nystekt brownie. Spinnvilt.

Jeg la dem i rom (Havana Club) for å trekke en dags tid før jeg tilsatte hele sulamitten i karet. Spriten hadde fått farge og konsistens som mørk sjokoladesirup. Er fortsatt til gjæring, men har trua på at dette blir bra.

Tilbake
Topp