Kakaonibs - hvordan?

Den er god, bruker espressobønner som er malt fra kaffebrenneriet, eller hva gjengen heter, fine saker. Tenker å kaldtrekke den evt trekke i moderat temperatur og la stå og kaldtrekkes og smake til jeg mener den er der jeg vil ha den, så er det kakaonibsene som jeg vurderer å behandle likedan, vet jo fra før at de er ekstremt smakspotente, så man male de i morter og trekke med kaffen vurderer jeg, evt ta en kakao rast på 70-80grader i 10min.

Vil absolutt ikke ha bitterstoffer da jeg sikter på en slags juleporter / desert porter / stout mer eller mindre. Tenker i gatene som svartekunst fra kinn :)

Hvordan gikk det med kakobønnene, ble det knusing eller ikke? Jeg skal brygge en stout der bønnene skal være med i mesken, men det står ikke noe om de skal knuses eller ikke. Er redd det blir veldig bittert når de skal varmebehandles så lenge, 1 time mesk pluss en time kok...

Vet du hvor i Trondheim de selger kakaobønner?

Hvordan gikk det med kakobønnene, ble det knusing eller ikke? Jeg skal brygge en stout der bønnene skal være med i mesken, men det står ikke noe om de skal knuses eller ikke. Er redd det blir veldig bittert når de skal varmebehandles så lenge, 1 time mesk pluss en time kok...

Vet du hvor i Trondheim de selger kakaobønner?
Hvorfor skulle det bli mer bittert i mesk? Jeg ville vært mer bekymret for aroma/ kakao smak etter såpass lang kok.

Ok, trodde det var hele bønner.
Hvis det er uten skall er det vel bare å hive dem oppi uten å knuse dem.

jepp, nibs er uten skall, har aldri kokt de selv, kun hatt i sekundærgjæring etter lett røsting og avkjøling.

Da står 70L "Sleik med pangpang" og gjærer her. Traff OG perfekt, men er litt skeptisk på å tilsette kakaonibs direkte i uten å ha fått noen tips til forbehandling. Så om noen har noen tips ang det hadde det vært supert

Ristes i ovnen (husker ikke temp og tid) så et par dager i vodka/whiskey/rom.ol.. var iallefall sann jeg gjorde det på en milkstout

Da står 70L "Sleik med pangpang" og gjærer her. Traff OG perfekt, men er litt skeptisk på å tilsette kakaonibs direkte i uten å ha fått noen tips til forbehandling. Så om noen har noen tips ang det hadde det vært supert

Kult!
Vi rista kakaonibsene i ovnen, rundt 150 grader, til det begynte å lukte sjokolade på kjøkkenet, og hadde dem så i ølet hvor de lå fram til tapping (halvannen ukes tid tror jeg det var). Brukte nettingpose på dem for å unngå å få med biter over i fatet.

Kakaonibs som tilsettes i gjæringskaret: Gir dere dem noen tilberedning i forkant?

Har lest de burde ristes i ovn i forkant. Noen der ute som har noen tips?

I dag har jeg brygget en Sweet Stout. Kakao og laktose i kok, kakaonibs skal i om en uke. Tips til behandling av kakaonibs mottas med takk [emoji1303]
99aa2073147db2e7d07b68c876a5f481.jpg
f2de5c8ca7146e800458e140d09d740a.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk

I dag har jeg brygget en Sweet Stout. Kakao og laktose i kok, kakaonibs skal i om en uke. Tips til behandling av kakaonibs mottas med takk [emoji1303]
99aa2073147db2e7d07b68c876a5f481.jpg
f2de5c8ca7146e800458e140d09d740a.jpg

Sent from my iPhone using Tapatalk
Jeg ristet mine kakaonibs i ovn etter tips på forumet her. 150 grader varmluft i 10-12 min. Før jeg satte dem inn i ovnen luktet de såvidt kakao. Etter jeg tok dem ut luktet hele huset nystekt brownie. Spinnvilt.

Jeg la dem i rom (Havana Club) for å trekke en dags tid før jeg tilsatte hele sulamitten i karet. Spriten hadde fått farge og konsistens som mørk sjokoladesirup. Er fortsatt til gjæring, men har trua på at dette blir bra.

Tilbake
Topp