Kalibrering av Tilt

Vinnes Ølet

Norbrygg-medlem
Kan Tilten kalibreres etter den er senket i gjæringsdunken? Problemet er, kalibrerer Tilten i vann slik bruksanvisningen tilsier men når den leses av i vørter blir det helt forskjellig ift. hva som er målt med hydrometer (hydrometeret måler riktig) Siste brygg viste en OG på 1.066 mens Tilten viste 1.058
Er det noen andre som opplever dette ved måling?
Jeg har 3 forskjellige Tilter og de er misvisende alle sammen, gammel og ny type.
 
Jeg kalibrerer Tilten etter verdiene jeg får fra et vanlig hydrometer.

Edit: Altså etter den er sluppet oppi vørteren.
 
Jeg kalibrerer Tilten etter verdiene jeg får fra et vanlig hydrometer.

Edit: Altså etter den er sluppet oppi vørteren.
Ser ut som det kan være løsningen, men snodig at den ikke viser riktig når en kalibrerer opp mot vann som referanse, ref. bruksanvisning.
Har du tatt stikkprøver med hydrometer underveis for å sjekke om den viser riktig under gjæringsforløpet? Eventuelt om FG er samme på Tilt hydrometer etter endt gjæring.
 
Jeg har første generasjons Tilt, og selv om den er kalibrert mot vann, bommer den av og til med et poeng eller to på OG, så det justerer jeg manuelt (jf. måling med hydrometer eller refraktometer). FG stemmer som regel alltid hos meg - selv om en tilsynelatende stabil FG begynner å synke videre når jeg cold crasher. Så det er det altså bare å ignorere. Det er enda større avvik på temperaturmpålingene, men det er SG-målinger jeg er mest opptatt av å bruke den til.
 
Opplever avvik på både temperatur og SG under gjæring. Tilt er ikke noe nøyaktig instrument, jeg bruker det kun til å følge med på gjæringsprosessen.
 
Så langt har den gitt meg svar på om gjærinforløpet er ferdig eller ei, den ender opp på en stabil FG iallefall. Det enkle er ofte det beste, så kast ikke hydrometeret;)
 
Hei,
Da mine Tilt var nye trengte de ikke kalibrering men etter at jeg byttet batteri ble det nødvendig da de jeg satte i ikke hadde nøyaktig samme vekt som de originale.
Så nå kalibrerer jeg de først i vann, så rett etter at jeg har lagt dem i gjæringskaret mot verdien fra hydrometeret som jeg regner som riktig.

Merk at kalibreringen ikke lagres i selve Tilten men i appen! Kobler du til en annen enhet for å lese av får du ut ukalibrerte verdier.
 
Ja, det er viktig å følge instruksjonene på nettsiden om kalibrering, "tare in water" etter bstteriskifte, etc.
 
Tilbake
Topp