Kalium Klorid KCL

Kjøpte for en stund siden 1kg med Kalium Klorid fra Bryggselv, jeg trodde bare det var en skrivefeil. Det viste seg i dag at det var ikke kalsium klorid jeg hadde kjøpt som jeg trodde.
Skulle lage flytende blanding av kalsium klorid i dag for å bruke til vannjustering, legger da merke til at ikke alt løses opp i vannet. Det smaker akkurat som kalsium klorid gjør så regner med det er potassiumet som ligger igjen på bunnen?

Iallefall.. Jeg har nettopp brygget en Kølsch der jeg har brukt til sammen 2,5 gram av dette.
Jeg leser at store mengder potassium er skadelig, men det kan jo ikke bli så mange ppm av 2,5g på 25 liter at det blir farlig?

Så vidt jeg forstår, vil dette fungere smaksmessig omtrent som natriumklorid - som det vel også er nokså uvanlig å bruke - og natriumet skal ha noe av den samme virkningen som klorid. Her får du altså begge deler.

Jeg vet ikke hvor nær du ligger den øvre grensa - for natrium skal den være 150 ppm (eller milligram natrium per liter), jeg kan ikke finne noe på kalium - men jeg tror sikkert du er innafor om du brygger 25 liter. Mulig du får en kølsch med godt aksentuert maltsmak - kanskje et snev av salt;).

For ordens skyld: Jeg fant ingen med praktiske erfaringer på dette når jeg googla litt. Men det er neppe krise.

Jeg bruker vanligvis natriumklorid i alle ølene mine, 10-15ppm. Fant endel linker der det står at det skal mye mer til av potassium for at det skal være farlig, så jeg er nok godt innafor.
Har nok fått den effekten av klorid jeg ønsker, bare litt mindre kalsium. Det gjør nok heller ingenting.

Hva i all verden skal jeg gjøre med 1kg KCl? :eek:

Jeg bruker vanligvis natriumklorid i alle ølene mine, 10-15ppm. Fant endel linker der det står at det skal mye mer til av potassium for at det skal være farlig, så jeg er nok godt innafor.
Har nok fått den effekten av klorid jeg ønsker, bare litt mindre kalsium. Det gjør nok heller ingenting.

Hva i all verden skal jeg gjøre med 1kg KCl? :eek:

Lage oppbevaringsvæske til pH-meteret ditt:). Utmerket grunn til å skaffe deg pH-meter om du ikke har det.

Får du noen smakseffekt av natriumet med den mengden der? Det er da next to nothing? Og det har vel ingen nyttig funksjon i brygget?

Helt ærlig så følger jeg bare det Martin Brungard sier at det ikke nødvendigvis har så stor effekt, men at det kan gi en liten nyanse. Jeg tenker at det er alle de små tingene som til sammen lager godt øl.

Mulig det blir et pH meter snart, det er vel på tide å se om kalkulatoren faktisk har rett :)

Har en flanders red stående der jeg brukte vannprofilen de har i west flanders, der er sodiumnivået 125ppm. Spent på hvordan den blir!

Helt ærlig så følger jeg bare det Martin Brungard sier at det ikke nødvendigvis har så stor effekt, men at det kan gi en liten nyanse. Jeg tenker at det er alle de små tingene som til sammen lager godt øl.

Mulig det blir et pH meter snart, det er vel på tide å se om kalkulatoren faktisk har rett :)

Har en flanders red stående der jeg brukte vannprofilen de har i west flanders, der er sodiumnivået 125ppm. Spent på hvordan den blir!

Palmer om natrium: "At levels of 70 - 150 ppm it rounds out the beer flavors, accentuating the sweetness of the malt." (How to Brew, s.157)

Det anbefales et daglig inntak på 3,5 g av rent kalium, så her er du godt innenfor sikkerhetsmarginene. Ihvertfall så lenge nyrene virker som de skal.

Men NB! - vi får dekket behovet gjennom normalt inntak av mat, så det anbefales ikke å ta tilskudd av kalium.

Tilbake
Topp