Kan dette bli bra? Sitrus preget IPA!

Hei godtfolk! Fikk smake et hjemmebrygg i helgen som var tørrhumlet med Mosaic, og det syntes jeg luktet og smakte fortreffelig! Tenkte med en gang at jeg ville lage en IPA som iallefall hadde Mosaic som tørrhumle.

Tanken har vært å erstatte noe av caramalten med Munich og Vienna for å få et lysere øl(appelsin farget), men vet ikke om dette er måten å gjøre det på, og om jeg kommer til å savne/trenge sødmen fra caramalten. Forslag?

Ser at Beersmith ikke kalkulerer bitterenheter for humle som tilsettes ved 0 minutter. Er det kanskje lurt å minke 0 minutters tilsetningen? Kunne tenke meg å ligge på en IBU rundt 60.

Er første gang jeg lager en oppskrift på egenhånd så skyter litt fra hoften her, så vær grei! :D

Batch Size: 23 liter
OG: 1.062
IBU: 57
ABV: 6.1%
EBC: 15,3

4,5kg Pale malt 3,2 EBC
0,85kg Munich 25 EBC
0,85kg Vienna 8 EBC
0,20kg Caramel/Crystal 120 EBC
0,20 Torriefied Wheat 3,2 EBC

14g Citra 30min
14g Citra 15min
14g Citra 0min

14g Simcoe 30 min
14g Simcoe 15min
14g Simcoe 0min

14g Mosaic 30 min
14g Mosaic 15min
14g Mosaic 0min

16g Mosaic og 16g Citra tørrhumle

64 grader i 60 min og 78 grader i 10 min.
WLP 001 gjær

Etter det jeg har lest så kommer det an på hvor fort du har mulighet til å kjøle ned vørteren etter kok. Jo lenger det er varme, dess mer bitterstoffer får du ut av humlen.
Men hadde en IPA for noen måneder siden med 16gr x1 på 60min , 28gr x3 på 15 og 2 min + 14gr x3 på 7 og 10 dager. IBU beregnet til 75ish av beersmith. CA 40min nedkjøling ( altså litt tregt :) )Fin og god humlearoma, litt lite bitterhet i forhold til det jeg forventet med tanke på den lange nedkjølingen. Ut ifra det (og andre mindre humlete brygg) så er jeg ganske fornøyd med beersmiths kalkulasjoner av bitterenheter, om det er litt lav beregning av 0min tilsetninger så treffer den uansett ganske bra på totalen :)

Jeg tror ikke du "trenger" sødmen fra caramalten. Personlig er jeg glad i IPAen min nokså tørr. Synes det fort blir litt tungt å drikke om det er for mye sødme i den.

Du kan fint øke mengden tørrhumle. Det var beskjedne mengder til en batch på 23 liter.

Dersom du likte Mosaic, kunne du ha kjørt kun denne. Jeg laget en SMASH IPA med Mosaic i fjor som ble ypperlig

Etter det jeg har lest så kommer det an på hvor fort du har mulighet til å kjøle ned vørteren etter kok. Jo lenger det er varme, dess mer bitterstoffer får du ut av humlen.
Men hadde en IPA for noen måneder siden med 16gr x1 på 60min , 28gr x3 på 15 og 2 min + 14gr x3 på 7 og 10 dager. IBU beregnet til 75ish av beersmith. CA 40min nedkjøling ( altså litt tregt :) )Fin og god humlearoma, litt lite bitterhet i forhold til det jeg forventet med tanke på den lange nedkjølingen. Ut ifra det (og andre mindre humlete brygg) så er jeg ganske fornøyd med beersmiths kalkulasjoner av bitterenheter, om det er litt lav beregning av 0min tilsetninger så treffer den uansett ganske bra på totalen :)

Brygger i beerbrew30 og bruker rundt 30 minutter på å kjøle ned til rundt 20 grader. Tror jeg bare kjører på med tenkt 0 minutters tilsetning så får det bare briste eller bære! Hvilken batch size var IPAen din?

Jeg tror ikke du "trenger" sødmen fra caramalten. Personlig er jeg glad i IPAen min nokså tørr. Synes det fort blir litt tungt å drikke om det er for mye sødme i den.

Du kan fint øke mengden tørrhumle. Det var beskjedne mengder til en batch på 23 liter.

Mer tørrhumle, notert!

Jeg har veldig god erfaring med å bruke WLP013 i Vestkyst, og det humleskjemaet der - dvs. tidspunktene for tilsettingene - er jo det samme som Kinn bruker i den. 001 er vel en veldig "rein" gjær, mens 013 gir mer "engelske" smaker - som jeg liker godt sammen med den amerikanske humla. Jeg synes mange IPAer ikke smaker noe særlig annet enn humle.

Men du har sikkert gode grunner for å bruke 001:). WLP anbefaler den til amerikanske IPAer, og 013 til engelske, så du har produsenten av gjæren med deg.

Dersom du likte Mosaic, kunne du ha kjørt kun denne. Jeg laget en SMASH IPA med Mosaic i fjor som ble ypperlig

Har ingen erfaring med SMASH brygg, men det hørtes jo meget interessant ut! Hvilken malt ville du ha brukt da? Ville jo ha blitt veldig lyst om man kun bruker Pale malt?

Har ingen erfaring med SMASH brygg, men det hørtes jo meget interessant ut! Hvilken malt ville du ha brukt da? Ville jo ha blitt veldig lyst om man kun bruker Pale malt?

Skal du brygge SMaSH ville jeg brukt en standard Pale malt. Blir lyst, men godt. Lagde en SMaSH med Maris Otter og Nelson i fjor, og det ble helt knall.

SMaSH med mosaic kan varmt anbefales! Jeg brygget med Maris otter malt. Stor suksess :)

Edit:
Oppskriften jeg brukte på min BB30
APA SMaSH
OG: 1.050
FG: 1.012
IBU: 35

Mesk 66*C @ 75min
Kok: 60min

5,5kg Maris otter.
9g Mosaic @ 60min
28g Mosaic @ 15min
28g Mosaic @ 5min
28g Mosaic @ 0min
75g Mosaic @ Tørrhumle siste 7dager

Sist redigert:
SMaSH med mosaic kan varmt anbefales! Jeg brygget med Maris otter malt. Stor suksess :)

Edit:
APA SMaSH

Mesk 66*C @ 75min

5,5kg Maris otter.
9g Mosaic @ 60min
28g Mosaic @ 15min
28g Mosaic @ 5min
28g Mosaic @ 0min
75g Mosaic @ Tørrhumle siste 7dager
Mosaic er kongen!

Edit:
APA SMaSH

Mesk 66*C @ 75min

5,5kg Maris otter.
9g Mosaic @ 60min
28g Mosaic @ 15min
28g Mosaic @ 5min