Kan ferdig vørter stå uten gjær i 1-2døgn?

Hei
Har planer om en liten bryggedag idag men har selvfølgelig glemt å lage starter. Mitt spørsmål er dermed om det går bra å lage vørteren idag og starteren, for så å ha i starteren imorgen. Er kanske litt rar rekkefølge på prosessen men kan ikke se noe problem med dette. Noen som har prøvd dette før?

Hilsen Daniel
 
Hm.

"Konvensjonell visdom" er vel at dette vil føre til bakterievekst mens du venter på gjæren, da du alltid har bakterier i vørteren din uansett hvor nøye du er med hygiene.

Men jeg veit at australske bryggere pleier å kjøre en no-cool prosedyre hvor de heller den varme vørteren rett over i gjæringskaret, lar den kjøle der over natta og så tilsetter gjæren dagen etter. Da vil dampen fra vørteren hjelpe til med å sterilisere innsiden av gjæringsdunken og dersom du så holder den tett så bør det gå bra. Dette krever at du har gjæringskar av plast, du bør IKKE ta sjansen på dette i glassballong.

Jeg ville også satt på en gjærlås, slik at lufttrykket har sjansen til å utligne seg.
 
Det vil nok gå, men der er ikke optimalt. Jeg hadde utsatt bryggingen...
 
Jeg hadde i høst en 40 liter vørter til en porter som på grunn av sykdom ble stående i garasjen i gryte med lokk på. Temperaturen varierte fra -5 til 0°C i de to ukene den stod der. Når jeg til slutt karret meg ut av senga gav jeg vørteren et lite oppkok, kjølte ned og tilsatte gjær. Det endte opp som godt øl sett fra mine smaksganer. Men ikke det beste jeg har laget. Hvilken rolle mellomrommet mellom humlekok og gjærtilsetning hadde på smaken kan jeg ikke si.
 
Hmmm. Hva er eventuellt risken ved å tilsette wy'east gjæren uten starter. Vet at det sies å ikke blir nok gjærceller men bør ikke teoretisk gjæren reprodusere seg selv til riktig mengde under gjæringsprosessen? Er lavere FG det eneste man oppnår, eller har det noe å si på smaken?

Tusen takk for raske svar :skitbra:
 
Det har mye å si for smaken. Mye av smaksstoffene produseres som et direkte resultat av formeringen, og med lite gjær i begynnelsen, vil den økte formeringen som trengs for å gjøre gjæringsjobben kunne resultere i en høyere esterprofil enn ønsket. Gjæringen er den viktigste delen av bryggeprosessen, så om man vil optimalisere ølet, er det en god idé å gjøre tingene "etter boka". Men det vil nok bli drikkbart, uansett...
 
Takk takk gahr. Da blir det ca etter boken. Tilsetter starteren imorgen men vørten står i steril dunk til imorgen ved lav temperatur så bør alt gå bra:)
 
Tilbake
Topp