Kan for høy mesketemp være årsak til for lav FG?

Mitt første brygg ble idag tappet på flaske etter to uker i gjærkaret.

Hele prosessen har gått knirkefritt, synes jeg, ut over at FG når målt idag før tapping (dessverre ikke målt flere ganger...) lå på 1,019 når målet i oppskrift var 1,010.

OG var spot on ifølge oppskriften og på 1,050.

Mitt spørsmål er:

1: Burde jeg ventet et par dager til i håp om videre senkt FG selv om det har gått to uker siden brygging?
2: Er det mer sannsynlig at årsaken til for høy FG er att jeg endte opp med å meske på for høy temp?

Oppskriften ba om 68 grader i mesk 60 min. Da jeg ikke kjente utstyret mitt (første brygget) varmet jeg opp til angitt 73 grader i vannet før malt i (BIAB og oppskrift som spesifiserte temp i meskevannet før malt i). Etter 5 min lå temp jevnt i mesk på 70 grader. Etter 20 og 40 min på 69 grader.

Porteren skal jo ikke være "søt" mtp at målet var FG 1,010. Smaksprøven fra idag var definitivt "for søt" etter min smak. Mistenker at jeg har fått for stor andel sukkerarter som ikke kunne spaltes til gjærbare versjoner pga for høy mesketemp (for mye alfa amylsa aktivitet og for lite beta amylase?).

Kan jeg ha rett i mine mistanker eller er det annet som har gått feil?
 
Legger ved loggen min om det hjelper på å guide meg ut av uløkka... :D
 

Vedlegg

  • Perfect Porter Bryggeributikken 2014_10_01 Logg.pdf
    320,5 KB · Sett: 35
Ser av loggen din at du ikke har skyllet? Stemmer det så har du ganske sikkert gått glipp av en god del forgjærbart sukker. 68g er også I høyeste laget for produksjon av næring/sukker for gjæren. I alle fall hvis den skal ned imot 1010FG.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk
 
Skyllet ikke nei da det var mitt første brygg og jeg fulgte en steg for steg oppskrift litt for nøyaktig. Oppskriften ba ikke om skylling, men derimot om å "vanne ut ølet" til ønsket mengde. Etter "utvanning" (dvs ikke skylt malten) ble OG akkurat som i oppskriften og jeg dermed fornøyd. Sånn sett kunne jeg helt sikkert fått med meg en høyere OG ved å skylle osv, men, det blør vel ikke ha gjort at FG ble for høy? Eller?

Andre brygget, som står til gjæring enda, har jeg også truffet på OG og der er FG også angitt til 1,010. Der mesket jeg på 66-67 grader, utmesk på ca 72 og skylte med 80 graders vann. Blir spennende å se om FG der blir mer rett....
 
Høy mesketemperatur minsker utgjæringsgraden. Det samme gjør kyrstallmalt og annen spesialmalt. Men at mesketemperatur på 68 C og safale S-04 skal nå 80 % utgjæring på denne oppskriften, det tror jeg er en feilberekning. Jeg synes ikke 1.019 er rart i det hele tatt, og jeg tror du har et potensielt meget godt øl etter en måned kjølig på flaske.
 
Takk for svar! Jeg krysser fingrene for at ølet blir bra også, ellers har jeg 41 halvliters problem å løse ;-) får evt by inn nære og halvnære til vorspiel (eller hva de som er under 30 kaller det om dagen...).
 
Tilbake
Topp