Kan jeg begynne å koke igjen når OG er 10 pkt for lav

brygger akkurat nå kl 2200. Har startet nedkjøling (50 gr nå) Målte OG først nå - den er 10 pukter for høy (Forventet er 1064) Jeg har i tillegg 2-3 liter mer enn forventet... Kan jeg starte oppvarming igjen og koke nort de siste 2-3 liter for å få ned OG? Humle er satt til på riktig tidspunkt etter oppskrift ( Bryggelands Snippmøller Saison)
Venter 30 min på svar - så må jeg bestemme meg
 
Det står for lav i heading og for høy i tekst. Antar at han har 1.054, men skulle hatt 1.064.

Om du har 1.074 og skulle hatt 1.064 må du evt tynne ut, ikke koke mer.
 
Målte du på 50 grader, eller kjølte du prøven til 20 grader ?. Ifølge "min" kalkulator vil en 1054-prøve på 50 grader være 1064 på 20 grader.
Uansett ved å koke videre, vil humletilsettningen på f.eks. 30 min bli 60 min osv, hvis du koker 30 min lenger. Jeg ville bare latt den være som den er, men det er meg.
 
Takk alle sammen. Jeg avsluttet og aksepterer en lavere alkoholprosent enn oppskriften tilsier. Det går helt grei - for den var mer enn høy nok for meg (6.9) Målingene skjedde ved nedkjøling til 20 grader (Det var nedkjøling av selve "satsen" som var nådd 50 grader da jeg oppdaget hvor lav OG jeg hadde. (Målte m.a.o. seint, men løpet var vel likevel kjørt da humle var tilsatt i 3 omganger)
 
Top tip! Mål SG når du begynner kokingen, da kan du se ca hvor du lander, og om du evt trenger litt justering underveis så kan du bruke spraymalt eller mer vann for å treffe bedre.
 
Top tip! Mål SG når du begynner kokingen, da kan du se ca hvor du lander, og om du evt trenger litt justering underveis så kan du bruke spraymalt eller mer vann for å treffe bedre.
Godt råd det der. Har du mulighet for å koke kraftigere så er det ennå et ekstra middel for å kompansere for ev. lav OG ved kokeslutt. Med et justerbare varmeelement på tilsammen 5kw på min 39L kokekjele kan jeg velge fra 10% avdampning på normal rullende kok opp til over 15% avdampning.

Samtidig har du ev. mulighet for å koke lengre og ev. justere humletilsetningene/IBU ift. forventet OG hvis du måler og gjør tiltak før den første humlen er tilsatt.
 
Om man vil justere opp OG på et sent tidspunkt (som i dette tilfelle) er det også en mulighet å koke noe spraymalt (eller sukker om man ikke har spraymalt) i en liten mengde vann og så helle dette i gjæringsbøtta. Vil da få noe lavere bitterhet og humlearoma siden volumet øker uten at det er brukt mer humle. Men i dette tilfelle ville jeg som de andre bare latt det gå sin gang.
 
Tilbake
Topp