Kan jeg få til riktig alkoholnivå eller er det ødelagt?

Folkens, trenger litt hjelp. For 4 dager siden målte hydrometeret 1.022 på gjæringa, og idag er den akkurat det samme Uttrykksikonet frown

Vet dere hva som kan være årsaken? Klarer den ikke å gjære mere? Jeg må vel ha den under 1.016 før jeg tapper?(for hvis ikke kan flaskene eksplodere eller noe?)
Det spørs litt på prosess og oppskrift. Om det fins mye ugjærbart sukker og gjærtypen har lav attenuasjon kan det være ferdig.
Hvor mange spesial-malter brukte du, eventuelle ugjærbare sukkertilsetninger?
Hva slags gjær, og lagde du en starter/rehydrerte skikkelig, og luftet du vørteren godt?
Hva var mesketemperaturen?
Husket du å avgasse prøven før du leste av hydrometeret, og er det kalibrert riktig?

Flaskene vil ikke eksplodere dersom det ikke fins flere enkle sukkertyper i ølet.
Dersom du ikke tror det er ferdig kan du prøve å røre opp gjærkaken forsiktig med en desinfisert skje, eventuelt tilsette nytt, mer aggressivt, gjær.

Virker som den er ferdig
Jeg ville flasket nå
Tror ikke du risikerer flaskebomber
Er ikke verre en at du har et lettøl
Også kan du brygge på nytt

Sent from my iPhone using Tapatalk

Bruker Gahr ed pilsner oppskrift. Brukte 34-70 gjær.
11659546_10152930494460887_3630212099609387658_n.jpg

Virker som den er ferdig
Jeg ville flasket nå
Tror ikke du risikerer flaskebomber
Er ikke verre en at du har et lettøl
Også kan du brygge på nytt

Sent from my iPhone using Tapatalk
Men da jeg satt den til gjæring var den jo 1.052, og hvis jeg flasker den nå får jeg vel bare typ 3,9%?

Folkens, trenger litt hjelp. For 4 dager siden målte hydrometeret 1.022 på gjæringa, og idag er den akkurat det samme Uttrykksikonet frown

Vet dere hva som kan være årsaken? Klarer den ikke å gjære mere? Jeg må vel ha den under 1.016 før jeg tapper?(for hvis ikke kan flaskene eksplodere eller noe?)

Tapp det. En ting om gangen. Tapp det, og så ser du etter grunner til hvorfor den stoppet så høyt.

Det spørs litt på prosess og oppskrift. Om det fins mye ugjærbart sukker og gjærtypen har lav attenuasjon kan det være ferdig.
Hvor mange spesial-malter brukte du, eventuelle ugjærbare sukkertilsetninger?
Hva slags gjær, og lagde du en starter/rehydrerte skikkelig, og luftet du vørteren godt?
Hva var mesketemperaturen?
Husket du å avgasse prøven før du leste av hydrometeret, og er det kalibrert riktig?

Flaskene vil ikke eksplodere dersom det ikke fins flere enkle sukkertyper i ølet.
Dersom du ikke tror det er ferdig kan du prøve å røre opp gjærkaken forsiktig med en desinfisert skje, eventuelt tilsette nytt, mer aggressivt, gjær.

Brukte tørr gjær, 34-70. Ristet vøreteren i ca 2 minutter, rimelig hardt.
mesketempen var 65-67.
Avgasse prøven? Jeg tok hydrometer utstyret og skyldte i starsan, og tok prøven. Hydrometeret er helt nytt iaff?

Dersom du har brygget pils og den stopper på 1.022 så vil du få noe som vil smale altfor søtt. Øl blir det, dere kan bli glade og fulle av det, men det er nok et godt stykke unna hva dere gjerne forbinder med pils. Dersom man har for høyt sukkerinnhold ved start og for høyt ved slutt gjæring så kan man forsåvidt ha riktig mengde alkohol, men smaken vil være en ganske annen enn tiltenkt.

Siden du sier dette er ditt første brygg vil jeg råde deg/dere til å brygge noe annet enn pils neste gang. Pils er noe av det vanskeligste man kan brygge pga lav gjæringstemperatur, lite smak og alkohol å skjule småfeil bak og så burtetter. Prøv en ale-type neste gang dere brygger, der er det en del mer slack i prosessen og sannsynligheten for å få et godt sluttprodukt er betydelig høyere.

Det hjelper ikke å la den stå lengre, det aller, aller meste av gjæringen er unnagjort i løpet av noen få dager til en ukes tid. Etter det blir det ikke spist særlig mye sukker.

Om det er noen trøst stoppet mitt siste forsøk på Bock på 1.024 mot tiltenkte 1.016 til tross for gjærstarter etter alle kunstens regler, tilsetting av ren O2 i vørteren og temperaturkontrollert gjæringsskap... av og til går bare ting ikke helt som det skal.

For å legge til det bobkaare sa. Det trenger ikke nødvendigvis å smake søtt, hvis de sukkerartene som smaker søtt er spist opp av gjæren (som regel de enkle'/kortkjedete) så smaker det ikke nødvendigvis søtt, men det blir ikke en så krisp øl som du kanskje forventer som det du får hvis du er sørover på kontinentet og bestiller en pils. Den blir i beste fall mer fyldig.

Jeg har funnet ut at jeg har fått med feil målinger på hydrometer lappen jeg hadde på forrige hydrometer. Så batchen ble satt til gjæring på 1.040 og er ferdig nå på 1.010. Da er det vel ikke noe problem med smaken?

Tilbake
Topp