Kan jeg koke i dette plastkaret?

thomashagen

Norbrygg-medlem
Hei

Jeg kjøpte meg et 60 liters gjæringskar fra brygging.no for en stund siden. Det har en litt upraktisk form, så jeg får det ikke inn i kjøleskapet. Så jeg bruker det ikke om dagen. Jeg leste litt på forumet her om at folk koker i labb-dunker, og da tenkte jeg at kanskje jeg kan bruke dette karet til å koke i. På brygging.no står det at det er laget av polyetylene. Det står veldig lite på selve karet. Går det an å koke i dette? Evt bruke det som meskekar?

Pp plast er mye brukt til både meskekar og kokekar. Ser ingen problem med å bruke det til noen av delene....

Dette er polyetylene da. Etter å ha søkt litt rundt på det merket som er på bøtta, så har jeg funnet ut at det er laget av HDPE. Det ser ut til at det da kan klare 110-120 før det smelter. Er det noen som vet noe mer om denne plasttypen? Avgir den skadelige stoffer når den blir varm?

HDPE (og UHMWPE) toler litt meir enn PE og skal vere uproblematisk med tanke på skumle stoff. Det einaste som kan skje er at det blir litt mjukare og kan sagge litt. Test med kokande vatn først.

PP (polypropylen) som dei fleste gjæringskar er laga av har litt høgare smeltetemperatur en polyetylen.

Materialet er en ting, en annen ting er bunnen på karet. Mitt første plastbryggeri brukte et forspann fra Eukaban med tynn bunn. Det fungerte forsåvidt, men tynn bunn plast + varme = veldig bløtt og skummelt. Anbefaler en Labb dunk fra felleskjøpet, de har solid bunn og plass til 3 elementer ala vannkoker.
Håkon

Ok. Da bruker jeg ikke dette til koking. Får finne noe annet istedet.

Tusen takk for gode svar :)

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2

Tilbake
Topp