Kan man stole på denne ?

Hei,

Etter at jeg på mine to siste brygg har fått ganske overkarbonert øl så ønsker jeg nå litt hjelp av dere til å bekrefte min teori om årsak.
Har på disse to bryggene ikke tatt med i betraktning at jeg har cold crashet og tilsatt bordsukker under omstikking / påfylling til flaske rett fra cold crash temperatur på 4-5 grader.
Og da uten justering med tanke på at CO2 innholdet i kald øl er mye høyere enn ved romtemperatur.

Ut ifra hva jeg kan skjønne utifra Brewersfriend sin priming kalkulator så burde jeg nesten halvert mengden sukker ved 4-5 grader i forhold til om ølet holdt romtemperatur.

Høres dette riktig ut etter deres mening ?
Kan man stole på denne priming kalkulatoren ?

Eks.
20 liter pils velger jeg skal ha et CO2 innhold på 2.2
Sukker tilsatt ved 23 grader : 112.5g
Sukker tilsatt ved 5 grader : 61.5g
Altså nesten en halvering
 
Temperaturen du gir slike kalkulatorer er høyeste temperatur ølet har hatt siden det var ferdig å gjære. Etter gjæring er ferdig produseres det ikke mer CO2, og temperaturen etter dette bestemmer hvor mye CO2 som er igjen.

Jo høyere temperatur ølet har hatt, jo mindre CO2 inneholder det, og jo mer sukker må du ha for å oppnå karboneringsgrad :)

(Edit: Beersmith er for øvrig enig i at du skal ha 112g på 20 liter for å oppnå 2.2v, gitt at ølet har vært på 23grader etter endt gjæring)
 
Sist redigert:
Hei,

Etter at jeg på mine to siste brygg har fått ganske overkarbonert øl så ønsker jeg nå litt hjelp av dere til å bekrefte min teori om årsak.
Har på disse to bryggene ikke tatt med i betraktning at jeg har cold crashet og tilsatt bordsukker under omstikking / påfylling til flaske rett fra cold crash temperatur på 4-5 grader.
Og da uten justering med tanke på at CO2 innholdet i kald øl er mye høyere enn ved romtemperatur.

Ut ifra hva jeg kan skjønne utifra Brewersfriend sin priming kalkulator så burde jeg nesten halvert mengden sukker ved 4-5 grader i forhold til om ølet holdt romtemperatur.

Høres dette riktig ut etter deres mening ?
Kan man stole på denne priming kalkulatoren ?

Eks.
20 liter pils velger jeg skal ha et CO2 innhold på 2.2
Sukker tilsatt ved 23 grader : 112.5g
Sukker tilsatt ved 5 grader : 61.5g
Altså nesten en halvering

Det er temperaturen på ølet under fermentering som bestemmer mengden CO2 i ølet. Hvis du har gjæret ølet på 20 grader, og så coldcrasher til 4 grader, så er det allikevel basert på 20 grader du beregner karboneringssukker, ikke 4 grader.
 
Er ikke ølet ditt ferdig gjæret når du flasker får du for mye co2..
Eller du tilsetter en annen gjær for flaske karbonering,den kan gjære lenger ned enn den som ble brukt i utgangspunktet..
 
Det er temperaturen på ølet under fermentering som bestemmer mengden CO2 i ølet. Hvis du har gjæret ølet på 20 grader, og så coldcrasher til 4 grader, så er det allikevel basert på 20 grader du beregner karboneringssukker, ikke 4 grader.
Her ser det ut som om svaret på min teori ligger.
Jeg har laget gjæret en pils på 10 grader i 3 uker, cold crashet denne og ikke tilsatt mengde sukker ut ifra fermenteringstemperatur men romtemperatur. Jeg har brukt 8g pr liter (som tilsvarer 2 stk Coopers karboneringsdrops).
Ifølge Brewersfriend så burde jeg ved 10 grader brukt 80g sukker.
Og på 20 liter så utgjør det 4g sukker pr. liter øl.
Altså halvparten :)

Og at ved brygging av ale ikke registrerer dette i så stor grad siden fermenteringstemperaturen jo er ganske lik romtemperatur.

Så dette er noe man må ta mest i betraktning ved brygging av lagerøl.

Det forklarer jo det meste
 
Sist redigert:
Her ser det ut som om svaret på min teori ligger.
Jeg har laget gjæret en pils på 10 grader i 3 uker, cold crashet denne og ikke tilsatt mengde sukker ut ifra fermenteringstemperatur men romtemperatur. Jeg har brukt 8g pr liter (som tilsvarer 2 stk Coopers karboneringsdrops).
Ifølge Brewersfriend så burde jeg ved 10 grader brukt 80g sukker.
Og på 20 liter så utgjør det 4g sukker pr. liter øl.
Altså halvparten :)

Og at ved brygging av ale ikke registrerer dette i så stor grad siden fermenteringstemperaturen jo er ganske lik romtemperatur.

Så dette er noe man må ta mest i betraktning ved brygging av lagerøl.

Det forklarer jo det meste

Tror ikke det er noen fare. Jeg vil gjerne ha pilsen min frisk og sprudlende, og har alltid 7 gram sukker pr. liter. Alle liker den.

For øvrig så forsvinner nok noe av kullsyren når du omstikker til flaskekar og blander inn sukkerlake, så helt ok å ha noe mer enn kalkulatorene sier.
 
Hei, jeg bruker 8 g. og har lenge vurdert å bruke mer, fordi jeg også ønsker et friskt øl / pils.
Kan du si litt om hvordan pilsen oppfører seg siden du synes det er overkarbonert? og ved hvilken temp åpner du flaskene?

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
Hei, jeg bruker 8 g. og har lenge vurdert å bruke mer, fordi jeg også ønsker et friskt øl / pils.
Kan du si litt om hvordan pilsen oppfører seg siden du synes det er overkarbonert? og ved hvilken temp åpner du flaskene?

Sent fra min D6503 via Tapatalk
Må helle over i et halvlitersglass (Nøgne Ø) med vid topp for å få med hele halvliteren uten at det meste bruser over.
Og ølet bruser små tette bobler hele tiden til jeg har drukket opp glasset (30 min cirka).
Føles i overkant mye kullsyre slik at man ikke får smakt skikkelig på ølen hvis det gir noe mening.
Flasken blir åpnet fra kjøleskaptemperatur
 
Huff da, dette må skyldes noe annet enn bordsukkeret du har tilsatt!!
Men jeg er ikke den rette til å avgjøre om det er restsukker fra byggeprosessen eller om du har fått en form for infeksjon.

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
  • Like
Reaksjoner: KSO
Huff da, dette må skyldes noe annet enn bordsukkeret du har tilsatt!!
Men jeg er ikke den rette til å avgjøre om det er restsukker fra byggeprosessen eller om du har fått en form for infeksjon.

Sent fra min D6503 via Tapatalk
Har vært inne på tanken om infeksjon men de første 14-15 flaskene smakte helt nydelig. Og så har de 5-6 påfølgende flaskene som jeg nå har drikket altså vært slik som beskrevet i tidligere post
 
  • Like
Reaksjoner: KSO
Er du rimelig sikker på at du fikk blandet inn bordsukkeret i de 20 L fra gjæringskaret?

Sent fra min D6503 via Tapatalk
 
Er du rimelig sikker på at du fikk blandet inn bordsukkeret i de 20 L fra gjæringskaret?

Sent fra min D6503 via Tapatalk
Blandet dette inn ved å helle ferdig oppløst sukkerlake i bunnen på omstikkingskaret og deretter legge hevertslangen til bunnen for å la dette virvle sammen av seg selv. Jeg rørte ingenting
 
Blandet dette inn ved å helle ferdig oppløst sukkerlake i bunnen på omstikkingskaret og deretter legge hevertslangen til bunnen for å la dette virvle sammen av seg selv. Jeg rørte ingenting

Det kan hende det ikke har vært nok til å unngå ujevn fordeling - særlig hvis sukkerlaken var litt tjukk. Jeg rører alltid litt i tillegg til det der, for sikkerhets skyld.

Infeksjon (villgjær) er også en mulig forklaring, men da vil du gjerne se skumdannelse i halsen på flaska ganske snart etter at du har åpnet den.
 
Jeg bruker nøyaktig samme metode som deg Knut, og som sagt tidligere, jeg ønsker litt mere Co2

Blander ut sukkeret i 3 desiliter kokende vann.
 
Infeksjon (villgjær) er også en mulig forklaring, men da vil du gjerne se skumdannelse i halsen på flaska ganske snart etter at du har åpnet den.
Får en liten skumdannelse i halsen på flaska når jeg jekker av korken ja.
Hvis det viser seg å være en infeksjon, er det da noen forhåndsregler jeg bør gjøre med flaskene i forbindelse med vask av disse ? Har normalt skyllet dem godt i varmt kranvann og kjørt en Starsan vask av dem ved neste bryggedag. Bruker en sånn flaskevasker
 
Får en liten skumdannelse i halsen på flaska når jeg jekker av korken ja.
Hvis det viser seg å være en infeksjon, er det da noen forhåndsregler jeg bør gjøre med flaskene i forbindelse med vask av disse ? Har normalt skyllet dem godt i varmt kranvann og kjørt en Starsan vask av dem ved neste bryggedag. Bruker en sånn flaskevasker

Vask dem godt og steriliser dem i stekeovnen. Gå gjennom alt som har vært i kontakt med ølet etter at det kjølt ned, og gi det en skikkelig omgang med klorin. Plukk fra hverandre alt som kan plukkes fra hverandre. (Krana i gjæringskaret, tappestaven) Den mest sannsynlige skurken er kanskje et ripete gjæringskar. Har du et sånt, ville jeg byttet det ut. Om du har brygget et øl med superattenuerende gjær (Belle Saison, f.eks.), kan det henge igjen noe i gjæringskar, flasker eller tappestav, og starsan er ikke nok til å sette den ut av spill.

Det er jo ikke sikkert at det er en infeksjon, men det er kanskje like godt å handle som om det er det. Jeg har hatt et helvete med en sånn type infeksjon, så ta ondet ved roten tidlig, så slipper du å helle ut mye ødelagt øl.
 
Men får vel skumdannelse i halsen uansett av et karbonert øl etter å ha jekket av korken da CO2 går ut av løsning?
 
Finnes det noen måte å måle infeksjon i øl på flaske ? Hvis man ikke er dreven nok til å smake dette. Jeg for min del smaker ingen usmaker. Synes heller at humlesmaken er litt mer fraværende enn på de første flaskene
 
Finnes det noen måte å måle infeksjon i øl på flaske ? Hvis man ikke er dreven nok til å smake dette. Jeg for min del smaker ingen usmaker. Synes heller at humlesmaken er litt mer fraværende enn på de første flaskene

Hvis du har den samme infeksjonen som jeg har slitt med, så er den lite merkbar til å begynne med. Men etter hvert blir godsmaken i ølet spist opp, det blir tørt og kjedelig, får en litt støvete smak, men kan godt drikkes en god stund. Det blir bare mer og mer skum, sånn at når du tar en slurk, får du ikke øl i munnen, det blir bare skum med en gang. Til slutt vil du ikke drikke det. Til slutt rekker du heller ikke å helle det opp før det skummer ut av halsen på flaska. Da sitter du med en gusher.

Skumutviklingen er egentlig det greieste symptomet. Det begynner ganske forsiktig med at det danner seg en moderat ring av skum i halsen. Det hender det jo det gjør ellers, også, men denne fortsetter å bygge seg opp. Du kan se boblene som stiger opp, og bygger skummet. De slutter ikke å komme. Til å begynne med går dette så langsomt at du ikke reagerer på det, men etter hvert er det liten tvil om at noe er galt.
 
Tilbake
Topp