Kan man tilsette vørteren til gjærstarteren?

Hei.

Holder på med en IPA her nå. Har et 30 l gjæringskar hvor jeg har laget en gjærstarter på 3 liter som har stått og kost seg i ca. ett døgn. God aktivitet i gjærlåsen nå. Vørteren er kjølt ned til ~30 grader. Er det noe i veien for å overføre vørteren over i karet med gjærstarteren, eller bør vørteren over i et tomt gjæringskar for så å bli tilsatt gjærstarteren? Jeg skal bruke all væsken fra gjærstarteren siden jeg fikk litt vel høy OG på vørteren.

Eivind
 
Hvor mye vørter har du? 20-23L? Det er vel en oksideringsprosess igang i starteren din, det er jo tross alt noen liter luft i det karet, men jeg ville ikke bekymret meg noe større for det. Ølen vil alltid bli utsatt for litt oksygen i det du flasker og tapper fra gjærkar til flaskekar med mindre du surrer med CO₂ i alle bøtter og kar. Jeg tror nok det vil fungere helt fint jeg. (trodde også det gikk an å kjøre i myra med bilen (ref bilde))
 
Er OG -mye- høyere enn det du beregnet, ikke vær redd for å tynne den litt ut med vann. Det er jo tross alt det du har kokt vekk.
 
Yngve J skrev:
Med 3 liter gjærstarter ville jeg dekantert!

Det er vell liten mulighet å dekantere når starteren har stått bare et døgn. Videre står i 30 liters dunk.

Faren for oksidering av starter er i bestefall teoretisk med tanke på at denne ikke har stått på rører. og med gjær lås.

Sist men ikke minst. 20 liter vørter står klar til å få gjæra si. I dette tilfellet så skal det uansett blandes inn tildels store mengder luft for å få en vellykket gjæring. Det gjør at den luft som måtte stå i karet  er av det gode.

Det alle burde reagere på er temperaturen på vørteren... 30°

Kjøl til under 20°c om du kan..
 
Torga sier noe der ja, 30grader er litt i overkant ja. Skylder på at jeg fant noen (satte kaldt) øl i kjøleskapet ;)
 
Her var det skjedd litt  :)

OG endte opp på 1065 etter alt var i karet. Nå er vel reell OG noe høyere siden starteren allerede har gjæret noe, men det bør være ganske greit?

Ift. temp: Klarte å knuse termometeret mitt i dag tidlig helt i starten av bryggingen, så den er jeg ikke helt sikker på. Men jeg vil tro det ikke var mye over romtemp. (25 grader) når jeg nå endelig kom i gang med å få ølet over fra kjelen til gjæringskaret.

Vi får se hvordan det går. Takk for innspill :)
 
Da tror jeg stomgjæringen er ferdig og nå står dunken og plopper jevnt og trutt. Bortsett fra at brygget prøvde å gjære seg ut gjennom lokket første natta (gjærlåsen gikk tett, så lokket fikk seg en bulk og spratt opp på den ene siden), så ser det ut som dette går fin-fint. Lukter særdeles godt av gjærlåsen, så gleder meg stort til jeg kan sprette første flaska :)
 
Tilbake
Topp