kan noen hjelpe meg litt med en oppskrift

vurder å kjøpe dette:
Coopers Mexican Cerveza ekstrakt  (hva skal jeg bruke for å få alkohol og god smak til nå har jeg brukt sukker i butikken og det blir ikke godt.)

til nå har jeg brukt av disse som jeg ikke trenger sukker i.
vil lage en lys øl til påske og en til sommeren.

noen som kan gi meg noen tips og litt hjelp.

thomas steen
 
Jeg er litt usikker på om jeg skjønner spørsmålet ditt.

Men hvis du ønsker et lyst øl, så kan du jo kjøpe et ekstraktsett fra feks Bryggselv.no, bruk en gjær som gjærer rent Eks Wlp001 eller US-05(tørrgjær), og gjær det på 16-18 grader.
Du trenger ikke tilsette sukker i disse settene.
 
Om et kun er alkohol du er uten etter og sukker gjorde det litt for vinøst kan du forsøke en pakke ekstra lys spraymalt eller to.
 
Jeg vil tro at kvaliteten på settene hos bryggselv er betraktelig bedre enn Europris sine. Jeg ville gått for bryggselv settene.

Er det slik at du liker lyse øl kan du jo prøve deg på http://www.bryggselv.no/products/bryggselv-czech-pilsner-3kg czech pilsner og heller handle en pakke med us-05 eller nottingham og overgjære ølet.
Du får jo alikevel med overgjær til europris settene. Å brygge dette settet med en overgjærende type skulle jeg tro går bra?
 
kintii skrev:
Jeg vil tro at kvaliteten på settene hos bryggselv er betraktelig bedre enn Europris sine. Jeg ville gått for bryggselv settene.

Er det slik at du liker lyse øl kan du jo prøve deg på http://www.bryggselv.no/products/bryggselv-czech-pilsner-3kg czech pilsner og heller handle en pakke med us-05 eller Nottingham og overgjære ølet.
Du får jo alikevel med overgjær til Europris settene. Å brygge dette settet med en overgjærende type skulle jeg tro går bra?

Urk, den czech pilsneren så faktisk god ut. Brygg selv sine ølsett ser så innbydende ut at jeg får lyst til å prøve meg selv  ;D
 
takk for svar hos alle sammen. så er det en ting til jeg spekulerer i.

på noen bokser står at jeg skal la gjærings bøtta og at lokket skal være løst på slik at det kommer luft inn men ikke bakterier noen som har en formening om dette.

og en annen ting
viss jeg kjøper av disse ferdig pakken som dere har foreslått, og vil ha litt mer styrke i ølet (alkohol) noen har sagt at fruktsukker er bra å bruke eller er det oppspinn.
 
Den enhanceren er jo 50% av spraymaly og 50% fruktsukker, så det går an ja.
Du vil få mer styrke hvis du øker på litt med spraymalt, enhancer eller fruktsukker.
Brunt rørsukker kan også brukes (demerarasukker)

Jeg har etter å ha sett anbefalinger her sluttet å bruke gjærlås.  Jeg sprayer et plastglass med starsan (desinfeksjon) og setter opp-ned
over hullet.  Så slipper jeg boblelyden, og faren for at gjærlåsen går tett av skum.

Hvis jeg bruker fersk gjær som gir veldig stormgjæring legger jeg lokket helt løst oppå.
Men det opplever du nok ikke med et slikt sett og tørrgjær.

Tviler på det "kommer luft inn" siden det uansett blir et lag co2 over ølet, siden co2 er tyngre enn luft.
(arrester meg hvis jeg tar feil her folk..)
 
Om du vil ha sterkere øl ville jeg heller ha brukt mindre vann i forhold til hva oppskriften sier.
 
Tilbake
Topp