Kan noen overtale meg til å vente?

Jeg brygget mitt første øl på mandag (og tilsatte resten av tørrgjærpakken tirsdag). Ifølge beercalc.dk skulle OG bli 1052 og FG 1013.

OG ble som beregnet – 1052. Nå, søndag kveld, er SG ... 1013! Ned fra 1015 fredag kveld. Og smaken var slett ikke ille nå i kveld heller. Kan noen gi meg alle de gode grunnene til å vente ei uke til før jeg tapper over på flasker? Har sååå lyst til å gjøre det NÅ!

På en litt mer seriøs sidenote – er det stor forskjell på om brygget står 10 eller 14 dager på gjæringstanken? Reiser bort på fredag, hadde vært fint å ta med noen flasker sånn at opphavet kan få en smaksprøve når karboneringen er ferdig.

Jeg flasket mitt første brygg allerede etter 7 dager, mye pga. utålmodighet slik som deg, og at jeg ville ha ØL FOR FAEN !  :skitbra:

Men ølet ble bra det. Litt mye sedimenter i starten, men etter 3-4 uker på flasker, var ølet relativt klart. Hovedproblemet mitt med å flaske tidlig, var at jeg fikk mye sedimenter på selve flaskene. Men absolutt, det ble bra øl likevel !  :namnam:

fmandal skrev:
Jeg brygget mitt første øl på mandag (og tilsatte resten av tørrgjærpakken tirsdag). Ifølge beercalc.dk skulle OG bli 1052 og FG 1013.

OG ble som beregnet – 1052. Nå, søndag kveld, er SG ... 1013! Ned fra 1015 fredag kveld. Og smaken var slett ikke ille nå i kveld heller. Kan noen gi meg alle de gode grunnene til å vente ei uke til før jeg tapper over på flasker? Har sååå lyst til å gjøre det NÅ!

På en litt mer seriøs sidenote – er det stor forskjell på om brygget står 10 eller 14 dager på gjæringstanken? Reiser bort på fredag, hadde vært fint å ta med noen flasker sånn at opphavet kan få en smaksprøve når karboneringen er ferdig.

Vent i 14 dager slik at gjæren kan rydde opp etter seg. Vet det er vanskelig ;D ta en øl og vent  :biersmile:

Hvis øllet helt sikkert er ferdig utgjæret, og mesteparten av gjæra har bunnfelt er det i utgangspunktet ok å flaske det.
Det vil trenge modning på flaske etter endt karbonering, så jeg ville nok ikke tatt med øl og spandert i helga uansett... :)
Jeg har tappet øl på fat og flaske etter mindre enn 2 uker i gjærkarret flere ganger, ingenting feil med det. Er øllet ferdig, så er det ferdig. Tiden det tar varierer fryktelig mye.

-Vet dere hvorfor det går så fort for unge gutter når de har sex? Fordi de må skyndte seg å fortelle det til kompisene sine...

Det er litt med hjemmebrygging av øl, tid og tålmodighet er også to viktige ingredienser....

Ole Mørkved skrev:
-Vet dere hvorfor det går så fort for unge gutter når de har sex? Fordi de må skyndte seg å fortelle det til kompisene sine...

Det er litt med hjemmebrygging av øl, tid og tålmodighet er også to viktige ingredienser....

:fyflate: :fyflate: :rofl: :rofl: :rofl:

Ole Mørkved skrev:

Du vant! :fyflate: Ingen tapping før søndag ettermiddag. :)

Men en oppklaring til eget forsvar: det var ikke meningen å ta med flasker som skulle drikkes i helga, men for å la stå hos opphavet til de er drikkeklare.

Jeg vet ikke helt hvor strengt det er med disse to ukene. Sikkert ingen dum tommerfingelregel.

Siste øllen min nå så lot jeg det gå en uke etter det slutta å ploppe, så kanskje 11 dager. Gikk helt bra det. De 3 dagene jeg slapp å vente var verdt det. Nomnom  :)

14 dager er som sagt en tommelfingerregel. Leser du nettsider fra USA, sier de som regel minimum 3 uker, Australiere sier 2-4 uker og Nordmenn sier 2 uker.
Som sagt er øllet ferdig når det er ferdig, dette avhenger av mye, bl.a. gjærtype/mengde, temperatur, oksygenering/behandling av vørteren, OG på øllet osv.osv.....
Men en ting er at selv om gjæringen er ferdig er ikke øllet det. Gjæringen er bare en av flere prosesser i arbeidet med godt øl.
Det er ihvertfall ingen vits i å ødelegge godt øl med hastverk!

Tilbake
Topp