Kanel i øl

magne1972

Moderator
Skal brygge en romjulsale, og lurer på anbefalt mengde kanel.
Volum i gjæring er 28 liter. Oppskriften er foreløpig...

Amount        Item                                      Type        % or IBU     
2,50 kg      Pilsner (2 Row) Ger (3,9 EBC)            Grain        33,78 %     
2,20 kg      Vienna Malt (6,9 EBC)                    Grain        29,73 %     
2,00 kg      Pale Malt (2 Row) Bel (5,9 EBC)          Grain        27,03 %     
0,30 kg      Caramunich Malt (110,3 EBC)              Grain        4,05 %       
0,20 kg      Chocolate Wheat Malt (788,0 EBC)          Grain        2,70 %       
0,10 kg      Carafa III (1034,3 EBC)                  Grain        1,35 %       
0,10 kg      Carared (39,4 EBC)                        Grain        1,35 %       
25,00 gm      Warrior [15,00 %]  (60 min)              Hops        28,0 IBU     
0,15 oz      Cinnamon Stick (Boil 5,0 min)            Misc                     
0,37 tsp      Irish Moss (Boil 10,0 min)                Misc                     
2 Pkgs        SafAle English Ale (DCL Yeast #S-04)      Yeast-Ale                 
 
Har akkurat smakt på egen juleøl med halv kanelstang til 26 liter, og det ga ingen tydelig smak. Kokte da i 10 min.
 
I følge Extreme Brewing av Sam Calagione er det 10 gram som er anbefalt for en 19 liters batch, så i ditt tilfelle er det vell en ca 15 gram.
 
gustavf skrev:
Gahr skrev:
Jeg anbefaler 0 gram per liter... ;)

Høres ut som et godt utgangspunkt. Enkelt å måle opp nøyaktig også.
Nå har jeg brygget en Porter med gresskar, kanel, muskat og allehånde. Vørteren luktet ekstremt nydelig men nå etter en uke i gjæringsdunken er all kryddersmak/aroma borte. Målte SG i dag og snek meg til en liten smaksprøve, merket ikke noe til krydderet så 0 gram per liter er å anbefale. :)      :hadet: Kanel  :hadet:
 
gustavf skrev:
Gahr skrev:
Jeg anbefaler 0 gram per liter... ;)

Høres ut som et godt utgangspunkt. Enkelt å måle opp nøyaktig også.

Skulle ha lest dette før i bestemte oss for ha i 3... hele kanelstenger i 115 liter jule øl

Skulle koke 10 min, men fikk 15 min kok, og trekking mens vi kjølte. Samlet langt over 1 time.

Det ble KRAFTIGE greier :s Har en liten mistanke om at vi må brygge nytt

Er litt spent hvordan dette utvikler seg med lagring frem til desember 2012
 
Jeg har bare god erfaring med bruk av kanel i mine juleøl. Mengden jeg bruker er en hel kanelstang på kok i 15 min for ca 28 liter. Jeg har også lagd en imperial stout med kanel og lakrisrot en gang som jeg fikk masse gode tilbakemeldinger på. Vedrørende lagring vet jeg ikke, men de har tålt 1 år.
 
Jeg brygget en variant av Old Ale (Winter Warmer) i midten av september. Eneste forskjell er at jeg byttet ut den aller mørkeste malten med litt lysere.

Denne batchen på drøyt 20 liter ble tilsatt litt revet appelsinskall, revet ingefærrot, 5 nellikspiker og 2 kanelstenger (5-6 cm lange) og kokte i vørteren i 15 minutter.

Ble tappet på fat 1. oktober og hadde da et ganske fremtredende krydderpreg. I dag, 2 måneder etter, er krydderpreget mye mer avdempet. Bare så vidt krydderet merkes, både på luft og smak.

Veldig godt etter min smak! Gleder meg til jul!  :skitbra:
 
Laget et juleøl i år, som jeg har kalt christmas masala.
Var i india for et år siden, og hadde massevis av artigt krydder på lur. Kanelstang, kardemomme, nellik, muskatblomst, koriander og litt fersk revet ingefær.
Lukter og smaker noe a la pepperkake. Brukte femten gram krydder til 22 liter, men som sagt var dette en salig blandig av masse forskjellig.
 
Hva med å putte en halv kanelstang i sekundærgjæringen? Jeg gjorde det med en chrsitmas stout jeg lagde bare med vanilje, og den kjente man en behagleig ettersmak på.
 
Brastad skrev:
Laget et juleøl i år, som jeg har kalt christmas masala.
Var i india for et år siden, og hadde massevis av artigt krydder på lur. Kanelstang, kardemomme, nellik, muskatblomst, koriander og litt fersk revet ingefær.
Lukter og smaker noe a la pepperkake. Brukte femten gram krydder til 22 liter, men som sagt var dette en salig blandig av masse forskjellig.
Det høres veldig mye ut. Jeg har brukt en teskje muskat til 23 liter, og den smakte veldig muskat/pepperkake ved fating. Dempes nok noe, men ihvertfall nok. :)
 
Jeg har laget en juleøl hvor jeg hadde 2 stk kanelstenger i vørteren, 5 min før jeg stoppet kok. Vi hadde 52 liter vørter til gjæring.

Kanelsmaken kjennes, men er ikke samme opplevelsen som ved å ha kanel på grøten  :)
Men, det virker som om krydderet har gitt en bitterhet til ølet som jeg ikke har kalkulert med. Ølet har en beregnet IBU på 30, men det ble en bitter ettersmak som om jeg skulle hatt en IBU langt høyere.

Nå var jeg på Amundsen Bryggeri og Spiseri (ved Rådhuset i Oslo) og smakte på deres juleøl. Jeg kjente igjen noe av den bitre ettersmaken i deres øl, og spurte om oppskrifta. Joda det var kanel der også....

Neste juleøl blir nok uten kanel. 
 
Hørte nylig en episode av basicbrewing podcasten. Der snakker de om å lage en te av kryddere og tilsette dette ved flasking. Mener også å ha hørt om dette før, kanskje her inn. Noen som har prøvd dette og har lyst å kommentere?
 
Svein-H skrev:
Jeg har laget en juleøl hvor jeg hadde 2 stk kanelstenger i vørteren, 5 min før jeg stoppet kok. Vi hadde 52 liter vørter til gjæring.

Kanelsmaken kjennes, men er ikke samme opplevelsen som ved å ha kanel på grøten  :)
Men, det virker som om krydderet har gitt en bitterhet til ølet som jeg ikke har kalkulert med. Ølet har en beregnet IBU på 30, men det ble en bitter ettersmak som om jeg skulle hatt en IBU langt høyere.

Nå var jeg på Amundsen Bryggeri og Spiseri (ved Rådhuset i Oslo) og smakte på deres juleøl. Jeg kjente igjen noe av den bitre ettersmaken i deres øl, og spurte om oppskrifta. Joda det var kanel der også....

Neste juleøl blir nok uten kanel.  

AKKURAT samme følselsen fikk vi med vårt juleøl.  3 Kanelstenger 10 min kok. pluss 2 timer trekking under kjøling og sedimentering.

Nest års Jule øl blir vi garantert å følge Gahrs råd om 0 gram pr liter  :yes:
 
Tilbake
Topp