Kansje dette blir re-postet under bryggetabber

:jaha: da kom dagen da min første pils var klar for flasking. Jippi single hop zaas , og på 1050 stått å puttret på 8-12  °C i 3 uker
da den stoppet opp i låsen for 3 dager siden tenkte jeg nok var nok, satte den for diasetyl rest 20  °C i 2 dager , vasket og renset flasker primet vær flaske med sukkerlake ,
før jeg går for å hente bøtten , og der ser jeg på toppen av ølet aktiv gjær og tempen har steget i bøtten til 14  °C det plopper i gjærlåsen  :neinei:
fisker opp litt gjær for vasking og stjeler litt øl for FG test ..  ved 20  °C målte den 1012 ..  nedsig , alle flaskene var klar og jeg hadde ledig tid.  :noway:
Heldigvis har jeg brukt mindre sukker til priming enn vanlig, ca 100 g på 72 flasker ..  vil dette gjære ut på flaskene og gi meg en tilnermet normal fg og normal karbonering,
har tenkt å lagre de en mnd på 16  °C for å la gjæren spise diasetyl og sukker , er det noen som har gjort liknende med hell?
 
Utfra Norbryggs definisjon av øltyper så ser jeg ikke helt problemet med  en FG på 1012

For å svare deg på spørsmålet. det er ikke unormalt at Fg kan falle et poeng under sekundergjæringen

1. Lys lager

A. Norsk pils
OG                   FG                   vol%           IBU         EBC
1.040-1.045     1.010                4,5-4,75     25-35       6-8

 
B. Internasjonal lager
OG                   FG                   vol%           IBU         EBC
1.044-50          1.010-16        4,5-5,3        20-30       6-12


C. Tsjekkisk pilsner
OG                   FG                   vol%           IBU         EBC
1.044-56          1.012-17         4,5-5,3        35-45       7-14


D. Tysk pilsner
OG                FG                   vol.%            IBU         EBC
1.044-50       1.006-12        4,5-5,3          30-40        6-8
B
 

E. Dortmunder Export
OG               FG                 vol.%            IBU           EBC
1.048-56       1.010-14       5,0-6,0          23-29         8-13

 

F. Münchener Helles
OG              FG                vol.%             IBU          EBC
1.044-50     1.008-12       4,8-5,5           18-25       8-11

 

G. Moderne amerikansk lager
OG                   FG                   vol%           IBU         EBC
1.040-1.046     1.006-10          4,0-4,8        5-17         5-10


H. Klassisk amerikansk pilsner
OG                   FG                   vol%           IBU         EBC
1.045-1.060     1.010-15          4,5-6           25-40       6-12
 
javel he he takk for svar, kunn jo sjekket dette selv kansje  :bank2: he he tenkte bare en pils måtte ned under 1010 for å bli like tørr og krisp som fabrikkpilsen ..

dette er ett lure brygg som skal lokke de tvilende over på hjemme brygg..  type "Jeg liker ikke møkt øl ", eller " jeg har smakt hjemme brygg før jeg , så nei takk "

he he slu som bare .. >:D..
 
bruk kun pilsmalt, Minst 50% ris og Mais. samt leie en humlepose FORBI gryta. Når det så settes til gjæring. Tilsett en STOR dose Pils Enzym. Da skal du nok klare å få den like tørr og crisp som fabrikkpils >:D >:D >:D >:D >:D
 
endreEZBrew skrev:
javel he he takk for svar, kunn jo sjekket dette selv kanskje  :bank2: he he tenkte bare en pils måtte ned under 1010 for å bli like tørr og krisp som fabrikkpilsen ..

dette er ett lure brygg som skal lokke de tvilende over på hjemme brygg..  type "Jeg liker ikke møkt øl ", eller " jeg har smakt hjemme brygg før jeg , så nei takk "

he he slu som bare .. >:D..
Blir som å overbevise folk om at kaffemaskinen klarer å lage kaffe akuratt like bra som pulverkaffe spør du meg :)
 
magne1972 skrev:
endreEZBrew skrev:
javel he he takk for svar, kunn jo sjekket dette selv kanskje  :bank2: he he tenkte bare en pils måtte ned under 1010 for å bli like tørr og krisp som fabrikkpilsen ..

dette er ett lure brygg som skal lokke de tvilende over på hjemme brygg..  type "Jeg liker ikke møkt øl ", eller " jeg har smakt hjemme brygg før jeg , så nei takk "

he he slu som bare .. >:D..
Blir som å overbevise folk om at kaffemaskinen klarer å lage kaffe akuratt like bra som pulverkaffe spør du meg :)
Tidenes beste sammenligning!  Man venner seg til smerte, og...
 
nordtvedt skrev:
Setter du øl varmere vil mer av kullsyren forlate ølet og dette vil føre til mer aktivitet i gjærlås.

den er jeg med på, men med tanke på sikkert 3 l med oppblåst gjær på toppen av ølet tror jeg det kunne stått litt til..  jeg sparte 4 l som får stå noen dager til på bøtten for å sjekke om den spiser mer ..  tapper de på flaske på lørdag 2 dager. så får vi se hva som blir utfall :brygging:
 
endreEZBrew skrev:
nordtvedt skrev:
Setter du øl varmere vil mer av kullsyren forlate ølet og dette vil føre til mer aktivitet i gjærlås.

den er jeg med på, men med tanke på sikkert 3 l med oppblåst gjær på toppen av ølet tror jeg det kunne stått litt til..  jeg sparte 4 l som får stå noen dager til på bøtten for å sjekke om den spiser mer ..  tapper de på flaske på lørdag 2 dager. så får vi se hva som blir utfall :brygging:
Når temperaturen stiger, frigjøres som sagt co2. Den har også tendens til å løfte gjæren opp til overflaten igjen. Faller nok ned på bunnen igjen etter et døgn på stabil temperatur ;)
 
Tilbake
Topp