Kaos på bryggedag (er)

Hei! Jeg håper du har anledning til å hjelpe meg. Det er en litt lang post med totalt 5 spørsmål.

Oppsett: BIAB-36L


For noen tre uker siden så brygget jeg Nøgne Ø God Jul. Etter mesk så leste jeg av SG til å være 1.078. Siden OG skulle være på 1.080 etter 90 min, så tok jeg den beslutning å ta ut 3,5L vørter og erstatte med 3L vann. Ny SG 1.076 og 32,5L i kjelen. BrewSmith gir meg da 27L og OG 1.090 etter kok. Jeg lot være å justere da og tenkte å justere med vann etter kok. Det satt langt inne å helle ut vørter, men kjelen var FULL.

Etter at jeg har kjølt ned vørter så leser jeg OG til 1.064. Greit nok, litt surt, men blir øl det også. Jeg konkluderer med at jeg må ha lest av feil, eller at vørter var mer konsentrert der jeg tok vørterprøve før kok. (1) Man bør kanskje røre en del før en tar prøve? Når vørter koker er det sirkulasjon, men dersom vørter står stille før kok så vil det vel ligge tykkere vørter i bunn?

Uansett, i går så brygget jeg en Amber Christmas (target OG 1.060-65). Etter utmesk så tar jeg ut meskeposen og leser 1.056 på hydrometer og 1.060 på refraktometer. Velger da å slenge meskeposen tilbake i vørter som da har 78°C, passer på å røre godt. (2)Har dette mye å si at jeg da mesker videre på litt høy temp? 15 min senere så viser hydrometer 1.068, har da 19L i kjelen. Oppskriften sa kok i 90 min, jeg beregner med BrewSmith at jeg må tilsette 5L vann for å få OG på 1.053 dersom jeg kun koker i 60 min. (3) Er dette riktig fremgangsmåte? Det er vel en grunn til at oppskriften sier kok 90min?

Jeg ender opp med ca. 20L i bøtta og 1.061 på hydrometeret. (4) Oppskriften tar utgangspunkt i meskeeffektivitet på 85% jeg beregner min effektivitet til ca. 60% og da er vel 20L i bøtta OK?

Hva kan være grunnen til at jeg opplever «tynn» vørter to ganger på rad. (5) Kan avlest mesketemperatur være for lav? Jeg passer på å røre godt før avlesing.
 
Min erfaring er at målinger før vørteren har kokt en stund er ustabile, selv med røring.

Jeg tror ikke 15 minutter ekstra med utmesk gjør noe.
 
Tilbake
Topp