Karamellisering og gjærbarhet

At ufullstendig gjæring skulle være årsaken til søtt øl kan vi nok se bort i fra. :)

Men det er klart at lav bitterhet og lav karbonering øker opplevelsen av sødme.
Ellers var innlegget mitt mest ment som et spørsmål/forslag i forhold til munchenermalt og opplevd søthet.
 
Hvor/når/hvordan forekommer det egentlig karamellisering i bryggeprosessene våre, og i hvilken grad er karamellisert sukker ugjærbart, slik at det bidrar til å søte ølet?

Har du prøvd å tilsette laktose? Laktose er er disakkarid som smaker veldig søtt, men som ikke er gjærbart. Verdt å ekspterimentere litt med hvis du ønsker mer sødme. Muligens ikke så bra for mennesker som er laktoseintolerante,
 
Har du prøvd å tilsette laktose? Laktose er er disakkarid som smaker veldig søtt, men som ikke er gjærbart. Verdt å ekspterimentere litt med hvis du ønsker mer sødme. Muligens ikke så bra for mennesker som er laktoseintolerante,
Laktose smaker ikke søtt. Det gir ålreit fylde, men søtt blir det ikke.
 
Har du prøvd å tilsette laktose? Laktose er er disakkarid som smaker veldig søtt, men som ikke er gjærbart. Verdt å ekspterimentere litt med hvis du ønsker mer sødme. Muligens ikke så bra for mennesker som er laktoseintolerante,

Takk skal du ha, men du er nok litt for optimistisk på laktosens vegne, er jeg redd. Jeg har liggende en pose, men den er ingen løsning. Laktose har 16% søthet, målt mot sukker, og er altså lite søtt, om enn bedre enn dextriner, som ikke er søte i det hele tatt. Det gir effekt, men ikke så mye. Det bidrar først og fremst til munnfylden. Jeg har prøvd det i en milk stout en gang, og i cider. Skal du kjenne det, må du bruke så mye at det blir litt absurd. En halv kilo er minimum i et brygg på 25 liter.



Den posen jeg har, havner nok i en ny milk stout på et eller annet tidspunkt.
 
Jeg mener bestemt at jeg smaker en søthet når jeg drikker belgisk øl, og i det siste har jeg faktisk begynt å mislike denne karakteren (det varer sikkert ikke), og jeg finner den igjen i det meste av det belgiske, men denne opplevde søtheten kommer vel av gjæren regner jeg med.

Det er pga en relativt høy andel isoamyl acetate. Wlp500 er en slager for det preget der. Høy alkohol prosent og lav bitterhet i de fleste belgiske bidrar også til opplevd søthet/overmoden frukt preg.
 
Hvis man lager en øl som går fra 1050-1012, uten humle, da blir den søt. Det betyr ikke at gjæringen er ufullstendig.
 
Tilbake
Topp