Karbonere i romtemperatur med CO2

Intet løp er kjørt før du heller den ut.

Ja, du kan karbonere opp og ned som du vil. Har du for lite gass skrur du opp, har du for mye kobler du fra, setter ølen varmere, rugger på fatet og slipper ut gass ved overtrykksventilen. Gjør det som trengs, bare aldri tøm fatet helt for gass, for da slipper du inn oksygen.
 
hei.

Jeg har satt 3 fat til karbonering i kjøleskapet (4 C på 1,3bar) og latt det stå i ca 1 døgn. hvor lang tid er det vanlig att det tar før ølen trekker til seg co2en? hadde det 3-4 dager sist og ble veldig bra. Men nå syntes jeg den ble for dau. Så vet ikke om det kanskje har stått litt for kort?
 
hei.

Jeg har satt 3 fat til karbonering i kjøleskapet (4 C på 1,3bar) og latt det stå i ca 1 døgn. hvor lang tid er det vanlig att det tar før ølen trekker til seg co2en? hadde det 3-4 dager sist og ble veldig bra. Men nå syntes jeg den ble for dau. Så vet ikke om det kanskje har stått litt for kort?

1 døgn er lite, 3 eller mere, men 1,3 bar 4 grader gir deg et øl med 3,2 vol co2, det er ganske mye men det passer kanskje til ølet ditt.
 
oddvar, hvordan vet man mengden man skal bruke? trykk, temperatur, tid? regner med det er en måte å regne det ut på ? (skrev forresten feil, det så rett over 2 dager.)
Ut ifra hva jeg merket fikk jeg ca samme mengden kulsyre som det er i vanlig butikk øl.
 
Tilbake
Topp