Karbonere med vørter?

Interessant lesning! La oss si at en har en pils stående til gjæring allerede, og ikke satte til side litt ekstra vørter på bryggedagen, burde en i prinsippet få et bedre resultat av å karbonere med vørterøl fra butikken istedenfor sukkerlake?
 
Jeg har tenkt til å prøve å karbonere med vørter, og har vel iogforseg gjort det en gang jeg hadde vørter til overs, men det har jeg stort sett ikke. Hva blir egentlig forskjellen på å bruke vørter og å koke sammen litt spraymalt på flaskedagen?
 
Interessant lesning! La oss si at en har en pils stående til gjæring allerede, og ikke satte til side litt ekstra vørter på bryggedagen, burde en i prinsippet få et bedre resultat av å karbonere med vørterøl fra butikken istedenfor sukkerlake?

Tja. Vørterøl smaker jo ikke helt fantastisk synes jeg selv. Smaker liksom brød. Og så har du jo en annen malt og humleprofil. Jeg hadde heller karbonert med vørter fra en annen batch som er lignende. Men det hadde jo vært artig og interessant hvis du hadde prøvd. Noen flasker f.eks?
 
Hva med å teste smaksforskjellen på karbonering med speise mot kunstig karbonering? Tilfører speise noe?
 
Jeg har tenkt til å prøve å karbonere med vørter, og har vel iogforseg gjort det en gang jeg hadde vørter til overs, men det har jeg stort sett ikke. Hva blir egentlig forskjellen på å bruke vørter og å koke sammen litt spraymalt på flaskedagen?

Ølet smaker slik det "skal", iom at det er samme malt og humleprofil i speisen som i hovedbatchen, og utgjæringsgrad, det siste er vel ikke nødvendigvis så viktig så lenge du lander innenfor et greit område mtp hva du vil ha.

Men å koke litt vørter på flaskedagen vil jeg tro absolutt er gangbart, men du beholder ikke profilen i ølet 100%. Blir mindre bittert og generelt mindre humlete, samt at maltprofilen evt kan bli "tynnet" ut, eller flesket opp. Det spørs jo hva slags øl det er snakk om og hvor mye speise som trengs.
 
Sist redigert:
Hva med å teste smaksforskjellen på karbonering med speise mot kunstig karbonering? Tilfører speise noe?

@LarsUlv har gjort det. Jeg konkluderte med at det var en fatversjon av ølet iallefall, uten at jeg klarte å coine at det var karbonert med speise. Men det var veldig likt som mine fatversjoner av samme øl (Men bedre enn min original!). Det hadde "fat-preget".

Edit: Nå er jeg på bærtur. Hvis noen har lest det jeg skrev over så stryk det. Det jeg smakte fra Lars var sukker, speise og speise på fat.
 
Sist redigert:
Ølet smaker slik det "skal", iom at det er samme malt og humleprofil i speisen som i hovedbatchen, og utgjæringsgrad, det siste er vel ikke nødvendigvis så viktig så lenge du lander innenfor et greit område mtp hva du vil ha.

Men å koke litt vørter på flaskedagen vil jeg tro absolutt er gangbart, men du beholder ikke profilen i ølet 100%. Blir mindre bittert og generelt mindre humlete, samt at maltprofilen evt kan bli "tynnet" ut, eller flesket opp. Det spørs jo hva slags øl det er snakk om og hvor mye speise som trengs.
Men du har mer tro på en lys spraymaltvørter enn sukker? Det er lettvint, ihvertfall. Omtrent like lettvint som sukker.
 
Jeg bruker krausen, altså en dag etter tilsatt gjær i kolben. Da er den mer aktiv, lite oksygen i det man tilsetter, og rustet til angrep på det oksygenet som måtte være i ølet.
 
Men du har mer tro på en lys spraymaltvørter enn sukker? Det er lettvint, ihvertfall. Omtrent like lettvint som sukker.

Det spørs hva slags øl. Er det en stout ala Guinness så kanskje sukker er greit pga den småsyrlige smaken og runde smådølle smaken. Synes det er mye vanskeligere å plukke ut sukker i mørke øl enn lyse øl. Er det en lys lager f.eks så ville jeg ikke tvilt på at vørter vil ivareta ølet ditt bedre, men da ville jeg kanskje laget en sterkere vørter, slik at du ikke trenger å bruke så mye speise som da vil "tynne" ut smaksprofilen på ølet. Det siste har jeg ikke A/B'et, men det er nå en tanke. Utgjæringsgraden på maltekstrakt er nominelt sett 75% iallefall.
 
Jeg bruker krausen, altså en dag etter tilsatt gjær i kolben. Da er den mer aktiv, lite oksygen i det man tilsetter, og rustet til angrep på det oksygenet som måtte være i ølet.

Føler speise er en god greie til lagere, siden de er kalde og karbonering vil ta lengre tid enn hvis man tilsetter speise. Men på ales så har jeg hatt god erfaring med speise da jeg tar de med fortsatt aktiv gjær igjen.
 
Min umiddelbare tanke er at frysing stopper de fleste prosessene, inkludert oksydering. Så om vørteren til karbonering er mørkere, så er det kanskje synlig allerede før du fryser ned. Ved bruk tines og kokes vørteren opp, og man kvitter seg vel med evt oksygen da. Jeg ville uansett smakt på vørteren før tilsetning. Den bør jo smake omtrent som da den var ferdig kokt og kjølt. Bunnfellingen før frysing vil vel også gjøre vørteren klarere og mørkere.
Ingen som kan/vil svare KriHart på dette med mulig oksidert karboneringsvørter?
F eks en pils som karboneres etter tre-fire uker med vørter oppbevart i kjøleskap.
Dårlig butikk?
Eller bør man fryse vørteren evt lage ny?

Glemte av å svare Sarge selv. Akkurat den muligheten tenkte jeg ikke over i farta, og den virker ikke urimelig, ihvertfall. Akkurat saisonen synes jeg fortsatt var mørkere enn hva ølet ellers var på forskjellige stadium. Men jeg la ikke merke til noe fargeforskjell på dunkeilweizen jeg flasket i går. Nå er jo det litt vanskeligere i et mørkt øl og da. Foreløpig tar jeg det rolig, men tenker jeg skal holde et øye med fargen på de framtidige ølene.
 
Apropos dunkelweizen, det står til karbonering på 17 grader nå. Jeg har aldri lagt merke til en så "reell" ettergjæring på flaske før. En liten, men betydelig, krausen med gjærrand på siden i flasken har dannet seg. Gøyalt.
 
Sist redigert:
Det spørs hva slags øl. Er det en stout ala Guinness så kanskje sukker er greit pga den småsyrlige smaken og runde smådølle smaken. Synes det er mye vanskeligere å plukke ut sukker i mørke øl enn lyse øl. Er det en lys lager f.eks så ville jeg ikke tvilt på at vørter vil ivareta ølet ditt bedre, men da ville jeg kanskje laget en sterkere vørter, slik at du ikke trenger å bruke så mye speise som da vil "tynne" ut smaksprofilen på ølet. Det siste har jeg ikke A/B'et, men det er nå en tanke. Utgjæringsgraden på maltekstrakt er nominelt sett 75% iallefall.
Skal flaske en bitter og en nordengelsk brun i løpet av uka. Kan prøve med spraymalt. Bitteren kjenner vi såpass godt nå at vi burde kunne ha håp om å merke forskjell hvis den er der. Evt gjøre en A/B.
 
Jeg hadde et overraskende bra tysk hveteøl fra Kolonihagen igår, og la merke til at flasken var fylt omtrent helt til korken. Fikk meg til å spekulere om de tilsetter en skvett speise etter vanlig fylling. Går ut fra det er flaskelinjer som håndterer sånt.
Ellers artig å se hvor merkbare forskjellene er. Har noen gjort sammenlignng mellom naturlig og kunstig karbonering på fat? Min overbevisning er at de meste av gass er ca. 99% ren CO2, noe som høres mye ut, men hvis man tenker på at man invaderer ølet med 1% oksygen, er det en katastrofe for ferskheten. Det er mulig å få 99,99% ren gass også, men vet ikke hvor utbredt det er.

Gjorde litt mer oppfriskningsresearch på jobb i dag. Det er AGA jeg hadde pratet med, ikke Yara. Uansett, industri-co2'en deres er 99,7% co2. Dvs at det er 0,063% oksygen i den blandingen.
 
Er det ikke 2 oksygenmolekyler for hvert karbonmolekyl da? ;)

Jo men blir det helt riktig? Det spørs jo hvordan atomene er satt sammen for at de skal være et stoff. Det er jo iksygen i vann og, men det er jaggu ikke mye gassform over det i H20-sammensetning.

Ellers ville jo Co2 vært dobbelt så mye oksygen som karbon, i selve karbondioksid, det virker snålt. Men det er satt sammen slik at det blir det det blir, tenker jeg.
 
Har smakt på 3 forskjellige øl karbonert med og uten speise nå. Fellesnevneren er at ølet som er karbonert med sukker har en mere syrligere ettersmak. Kanskje ikke noe dårligere øl, men veldig klar forskjell fra det som er karbonert med speise.
Det blir nok flere tester framover. Må få tunet inn mengde nødvendig speise før jeg karbonerer hele batchen med det.
 
Er usikker nå. Har 22l hveteøl (i gjæringsbøtta) som skal karboneres.
Maks temp 22C, OG 1.054, FG 1.017.
Har alltid brukt sukker og på hvete ca 8g/l.
Kalkulatoren gir ca 4,5l vørter med co2 "midt på treet", mao 4.
Blir det et mini Nordkorea i kjelleren om et par dager?

Setter stor pris på kjapp tilbakemelding.
 
Tilbake
Topp