Karbonere med vørter?

Men er ikke oksygenrisikoen like stor ved dosering av enkeltflasker? Jeg har ikke rørt mye, kun en rolig "runde" med stålsleiv, og lar det så stå til jeg er ferdig med å desinfisere flaskene. Da skal det ha blandet seg naturlig. Har iallfall ikke hatt ujevn karbonering på den måten.

Jo det vil jeg tro. Men det er ferdig karbonert som regel ila tre dager og jeg har enda ikke merket et svev av oksidering. Har sett for meg at det kanskje ikke blander seg godt nok. Men jeg får også fylt flaskene mer.
 
10l øl, 1.6l speise, 11.6l totalt volum. Speise utgjør 1.6/11.6 = 13.7%.

0.5l flaske gir da 0.5*0.137 = 0.068l speise, og 0.432l øl. Gitt at du får fulle 500ml oppi flaska.

Skal du klare det der bør du nok gå etter vekt og ikke volum. Da må du i så fall dele på OG. Altså 0.068l 1.050 skal veie ca 64g. Men så spørs det om gram-nøyaktighet egentlig er veldig viktig :)
 
"Forvirringen" om hvordan denne kalkulatoren virker tipper jeg har litt årsak om folks forventning til den.
Noen skal flaske akkurat 12 liter øl og vil at speise skal være del av det volumet, slik at det er ryddig, forutsigbart og repeterbart.
Andre vil pakke det volumet ferdig øl man har. Om man får speise til overs eller må skjøte på med litt DME/sukker er ikke så viktig.

Jeg tror nok at "Volume Being Packaged" er det ferdig utgjærede ølet man har i gjæringskaret. Og så kommer speisen i tillegg.

Grunnen til at jeg tror det er følgende:
Sett opp 19 liter, 2.0 volumes, 20C, 1.048 Beer OG, 1.010 Beer FG
Så velger man "Gyle w/ different OG/FG" og angir Gyle OG: 1.015, Gyle FG 1.010

Med disse tallene trenger man 43.56 liter Gyle for å pakke 19 liter øl. ;)

Ingen ville jo brukt en så svak speise til å karbonere et øl, men jeg mener det viser at kalkulatoren er designet for å oppgi hvor mye speise man trenger å tilsette ekstra for å flaske det volumet ferdiggjæret øl som man oppgir som "Volume Being Packaged".
Leker man litt med enda lavere OG på speisen, ender man opp med negative tall fordi volumet speise som må tilsettes blir så stort at kalkulatoren flipper ut.

Edit: Den ene gangen jeg har gjort dette tilsatte jeg speise i hver flaske og så toppet jeg med øl.
Jeg oppgav da "Volume Being Packaged" til 0,5 liter og skulle ha 4.0 volumenheter CO2. Kalkulatoren sa da at det skulle brukes 0.1 liter speise til 0.5 liter øl.
Jeg brukte derimot 0.1 liter speise og toppet med 0.4 liter øl. Altså brukte jeg "for mye" speise i forhold slik jeg mener kalkulatoren er designet.
Dermed endte jeg nok opp med rundt 4.6 volumenheter CO2 mot planlagte 4.0.
Dette var et hveteøl, så det gjorde nok ikke så mye. Det var i alle fall godt.
Jeg kommer nok til å fortsette slik jeg gjør, med å tilsette speise rett i flaskene/fat for å unngå å røre inn oksygen i gjæringsbøtten. Jeg vil heller ikke stikke om til en flaskebøtte.
Så får jeg heller justere ned littegrann på mengde speise dersom det viser seg at jeg konsekvent overkarbonerer.
 
Sist redigert:
Oppskrift på flanders rød som vant publikumsfavoritten på Bjorleik:
15 liter, partial mash
OG 1060
FG 1006
2,5kg hvetespraymalt
0,5kg spraymalt
200g Caramunich 3
200g Brown malt
200g Chocolate rye
100g maltodekstrin (slutten av kok)

30g gammel Dr. Rudi-blomst

60 minutter kok

Primærgjæret med Vossakveik på 40 grader i to dager, SG 1025.
Stakk om til PET-flaske med minimalt headspace, en pakke Roeselare, 10g mørke eiketerninger og 250ml Marsala-vin, og lot den stå i litt over et år.

Laget en starter for karbonering:
450g pale
200g vienna
200g spelt malt
5g cascadeblomst
US-05
 
Sist redigert:
Har så langt kun karbonert et øl med speise, og fulgte da normal prossedyre med å blande inn vha overføring til nytt kar. Har noen her testet hvordan det går å blande spesie forsiktig direkte i gjæringskaret? Speise er jo langt tynnere enn hva sukkerlake er, så jeg antar at det blander seg langt lettere. Men lett nok til å bli jevnt fordelt, uten å virvle opp bunnfall? Ser potensialet for å eliminere ett steg, hovedsaklig av hensyn til oksygenopptak.
 
Har så langt kun karbonert et øl med speise, og fulgte da normal prossedyre med å blande inn vha overføring til nytt kar. Har noen her testet hvordan det går å blande spesie forsiktig direkte i gjæringskaret? Speise er jo langt tynnere enn hva sukkerlake er, så jeg antar at det blander seg langt lettere. Men lett nok til å bli jevnt fordelt, uten å virvle opp bunnfall? Ser potensialet for å eliminere ett steg, hovedsaklig av hensyn til oksygenopptak.

Gjorde det med samme tankegang med en NEIPA, eneste forskjellen at starteren var aktiv. Den ble oksydert og brun likevel, men de er ganske følsomme for sånt, kanskje det er havren som gjør det. Flaskene hadde likt nivå på karboneringen, men så gikk det en halvtime fra jeg blandet til jeg flasket.
 
Gjorde det med samme tankegang med en NEIPA, eneste forskjellen at starteren var aktiv. Den ble oksydert og brun likevel, men de er ganske følsomme for sånt, kanskje det er havren som gjør det. Flaskene hadde likt nivå på karboneringen, men så gikk det en halvtime fra jeg blandet til jeg flasket.
Rørte du noe rundt da, eller fordelte du kun ved å helle oppi?
 
Ikke la det står for lenge, gjæren går veldig fort til verks. Jeg ville gitt det en liten spin med ei sleiv og så tappet etter kort tid. Densiteten på vørteren er ikke så høy som med sukkerlake så det blander seg lettere enn sukkerlake.
 
For oss som ikke har satt vørter til side (får knapt nok fylt målebegeret for OG-avlesning ut av den slumpen som er igjen i kokeren). Det går like greit å bruke vørterøl? I hvertfall på mellommørke øl? Pasteurisert og med en gravity på 1.040. Har en 11-lters batch som skal karboneres, så det går ikke med altfor mange flasker.
 
For oss som ikke har satt vørter til side (får knapt nok fylt målebegeret for OG-avlesning ut av den slumpen som er igjen i kokeren). Det går like greit å bruke vørterøl? I hvertfall på mellommørke øl? Pasteurisert og med en gravity på 1.040. Har en 11-lters batch som skal karboneres, så det går ikke med altfor mange flasker.
Lurer på det samme. Får altfor lite vørter igjenn til å karbonere hele batchen.
Greide å skrape sammen nok til å karbonere 10 stk 0.5 liters flasker.
OG på speisen var 1040 og brukte 25 ml pr flaske. Ser det rett ut? Kikket litt på kalkulatoren og tok det litt på feelingen. Ølet holdt 2 grader ved flasking og var et amerikansk hveteøl med ca 5% styrke.
Hvis noen ser muligheter for flaskebomber så skrik ut !
 
Lurer på det samme. Får altfor lite vørter igjenn til å karbonere hele batchen.
Greide å skrape sammen nok til å karbonere 10 stk 0.5 liters flasker.
OG på speisen var 1040 og brukte 25 ml pr flaske. Ser det rett ut? Kikket litt på kalkulatoren og tok det litt på feelingen. Ølet holdt 2 grader ved flasking og var et amerikansk hveteøl med ca 5% styrke.
Hvis noen ser muligheter for flaskebomber så skrik ut !

Ingen bomber. Skulle gi nokså behagelig karbonering, det der - ikke noe voldsomt. Passelig til en engelsk pale ale, omtrent, om jeg ikke tar feil i farten.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Lurer på det samme. Får altfor lite vørter igjenn til å karbonere hele batchen.
Greide å skrape sammen nok til å karbonere 10 stk 0.5 liters flasker.
OG på speisen var 1040 og brukte 25 ml pr flaske. Ser det rett ut? Kikket litt på kalkulatoren og tok det litt på feelingen. Ølet holdt 2 grader ved flasking og var et amerikansk hveteøl med ca 5% styrke.
Hvis noen ser muligheter for flaskebomber så skrik ut !

Eneste du gjorde «feil» var å regne med temp på vørter under flasking, og ikke høyeste temp under gjæring, som er det kalkulatoren egentlig spør om, men formulerer seg på en dårlig måte for å få frem akkurat det budskapet.
 
Lurer på det samme. Får altfor lite vørter igjenn til å karbonere hele batchen.
Greide å skrape sammen nok til å karbonere 10 stk 0.5 liters flasker.
OG på speisen var 1040 og brukte 25 ml pr flaske. Ser det rett ut? Kikket litt på kalkulatoren og tok det litt på feelingen. Ølet holdt 2 grader ved flasking og var et amerikansk hveteøl med ca 5% styrke.
Hvis noen ser muligheter for flaskebomber så skrik ut !

10 flasker med speise og resten med sukker(-lake)?
Da får du muligheten til å smake forskjellen! :)
 
Eneste du gjorde «feil» var å regne med temp på vørter under flasking, og ikke høyeste temp under gjæring, som er det kalkulatoren egentlig spør om, men formulerer seg på en dårlig måte for å få frem akkurat det budskapet.
Hmmm, takk for opplysningen. Det var ikke enkelt å tyde ut i fra kalkulatoren. Får sjekke den igjenn.
10 flasker med speise og resten med sukker(-lake)?
Da får du muligheten til å smake forskjellen! :)
Jepp.
2 forskjellige batcher. Samme maltbase og humle i kok, men med forskjellig tørrhumling. 5 flasker av hver batch får speise.
 
Eneste du gjorde «feil» var å regne med temp på vørter under flasking, og ikke høyeste temp under gjæring, som er det kalkulatoren egentlig spør om, men formulerer seg på en dårlig måte for å få frem akkurat det budskapet.
Hmmm, takk for opplysningen. Det var ikke enkelt å tyde ut i fra kalkulatoren. Får sjekke den igjenn.
 
Kikket litt på denne tråden nå.
Har endel vørter til over som jeg kunne brukt til karbonering.
Men stusser litt på Brewer's Friend kalkulatoren.
Tenk deg et øl som har gjæret på f eks 22C, kontra samme ølet som har fått cc ned til 2C ved flasking.
Stor forskjell på mengde speise på ett og samme øl. Det er vel oksygen og ikke co2 som er kommet inn.
Men det betyr ikke noe?
 
Tilbake
Topp