"Forvirringen" om hvordan denne kalkulatoren virker tipper jeg har litt årsak om folks forventning til den.
Noen skal flaske akkurat 12 liter øl og vil at speise skal være del av det volumet, slik at det er ryddig, forutsigbart og repeterbart.
Andre vil pakke det volumet ferdig øl man har. Om man får speise til overs eller må skjøte på med litt DME/sukker er ikke så viktig.
Jeg tror nok at "Volume Being Packaged" er det ferdig utgjærede ølet man har i gjæringskaret. Og så kommer speisen i tillegg.
Grunnen til at jeg tror det er følgende:
Sett opp 19 liter, 2.0 volumes, 20C, 1.048 Beer OG, 1.010 Beer FG
Så velger man "Gyle w/ different OG/FG" og angir Gyle OG: 1.015, Gyle FG 1.010
Med disse tallene trenger man 43.56 liter Gyle for å pakke 19 liter øl.
Ingen ville jo brukt en så svak speise til å karbonere et øl, men jeg mener det viser at kalkulatoren er designet for å oppgi hvor mye speise man trenger å tilsette ekstra for å flaske det volumet ferdiggjæret øl som man oppgir som "Volume Being Packaged".
Leker man litt med enda lavere OG på speisen, ender man opp med negative tall fordi volumet speise som må tilsettes blir så stort at kalkulatoren flipper ut.
Edit: Den ene gangen jeg har gjort dette tilsatte jeg speise i hver flaske og så toppet jeg med øl.
Jeg oppgav da "Volume Being Packaged" til 0,5 liter og skulle ha 4.0 volumenheter CO2. Kalkulatoren sa da at det skulle brukes 0.1 liter speise til 0.5 liter øl.
Jeg brukte derimot 0.1 liter speise og toppet med 0.4 liter øl. Altså brukte jeg "for mye" speise i forhold slik jeg mener kalkulatoren er designet.
Dermed endte jeg nok opp med rundt 4.6 volumenheter CO2 mot planlagte 4.0.
Dette var et hveteøl, så det gjorde nok ikke så mye. Det var i alle fall godt.
Jeg kommer nok til å fortsette slik jeg gjør, med å tilsette speise rett i flaskene/fat for å unngå å røre inn oksygen i gjæringsbøtten. Jeg vil heller ikke stikke om til en flaskebøtte.
Så får jeg heller justere ned littegrann på mengde speise dersom det viser seg at jeg konsekvent overkarbonerer.