Karbonere med vørter?

Jo - det er det :)
Dvs ikke når det allerede må være beregnet - men her skal man beregne en annen verdi, og da kan man godt regne ut volumet av speisen samtidig.

(Et forenklet eksempel er : ( x er ukjent; a, g og k er konstanter (tall :) )

k = (gx)/(a+x) gir: x = ak/(g-k)

så fremt ikke barnelærdommen har forlatt meg helt......
(Jeg tenkte i eksempelet at k = g CO2/liter i sluttproduktet, g = gram CO2/liter produsert av speisen, a = volumet i gjæringskaret og x = volumet av speise som må tilsettes .....
men vær så snill - ikke diskuter dette regnestykket, jeg vet ikke om det er korrekt tenkt :) Parantes slutt! Da blir det enklere å sende melding til BrewersFriend og spørre om formelen bak.

Barnelærdommen min er temmelig langt unna, for å si det sånn:confused:.

Jeg hadde tenkt meg muligheten av at en eller annen sleip matematiker ville dukke opp og kløne det til med regnestykker med X og sånt, ja;). Jeg skal ikke diskutere matematikken din, for det er jeg avgjort ikke kvalifisert til.

Men: Kalkulatoren ber deg legge inn en verdi i ruta "volume being packaged". Og den verdien kjenner du jo ikke hvis den skal inkludere gyle'n, siden det er den kalkulatoren skal beregne for deg. Og hvis jeg kjente den, hadde jeg jo ikke trengt kalkulatoren:confused:.

Kalkulatoren er jo heller ikke til mye hjelp hvis den forutsetter at jeg skal løse annengradsligninger i forkant:eek:.
 
Nei, du vet ikke hvor mye gyle/speise du trenger, før du vet OG og FG. Men alternativ #1. Du tar ut nok speise så du har "nok", slik at du får karbonert nok flasker til ønsket co2 nivå med det du har av speise.
#2. Du har brygget dette før, og vet akkurat hvor mye du trenger.

Hva er problemet? Jeg klarer ikke å se det? En flaske fra eller til mtp avvik i OG/FG er da ikke noe stress?

Som sagt, matte, hjelm, sikler.

Du trenger med andre ord ikke kalkulatoren:D.

Men problemet er ikke stort. Som sagt over, så vil du komme ut med en "overkarbonering" på ca. 0,1 volumes med din måte å løse det på. Og det er neppe merkbart.

Forresten så var det sikkert du som begynte;).
 
Mulig jeg formulere meg klossete; kalkulatoren tar hensyn til volumet du tilsetter.
Du angir volumet du har i gjæringskar som
''Volume being packed''.

Tro meg: Dere diskuterer en problemstilling som ikke eksisterer :)
 
Forstår ikke spørsmålet ditt Miguel.
Får du 0,1 volum% overkarbonering i forhold til den karboneringen du la inn i kalkulatoren?
Hvordan måler du slikt?

Aner ikke. Men de andre, Finn og Cjohansen sier at jeg ender opp med 0.1vol co2 mer enn det jeg selv regner med at det skal bli hvis jeg bruker kalkulaoren slik jeg bruker den. Det er jo møkklite og neppe veldig merkbart, men jeg lurer på utregningen.
 
Mulig jeg formulere meg klossete; kalkulatoren tar hensyn til volumet du tilsetter.
Du angir volumet du har i gjæringskar som
''Volume being packed''.

Tro meg: Dere diskuterer en problemstilling som ikke eksisterer :)

Det er jo dette jeg prøver å si! Og jeg har sagt det relativt tydelig i temmelig mange innlegg nå.

Problemstillingen eksisterer fordi noen mener du skal legge inn volum i gjæringskar pluss det du regner med skal til av gyle i "volume being packaged".

Den praktiske betydningen er nokså ikke-eksisterende:p.
 
Det er jo dette jeg prøver å si! Og jeg har sagt det relativt tydelig i temmelig mange innlegg nå.

Problemstillingen eksisterer fordi noen mener du skal legge inn volum i gjæringskar pluss det du regner med skal til av gyle i "volume being packaged".

Den praktiske betydningen er nokså ikke-eksisterende:p.

så, tolker jeg feil nå eller mener du at volume being packaged er inkludert speise?
 
Aner ikke. Men de andre, Finn og Cjohansen sier at jeg ender opp med 0.1vol co2 mer enn det jeg selv regner med at det skal bli hvis jeg bruker kalkulaoren slik jeg bruker den. Det er jo møkklite og neppe veldig merkbart, men jeg lurer på utregningen.

Gå inn på kalkulatoren. default-oppsettet sier at du skal tilsette 1,2 liter gyle til 19 liter for å få 2.0 volumes CO2.

La oss anta at du har gjettet riktig, og har lagt til 1,2 liter i volume being packaged, at du altså skriver inn 20,2 liter der. Da vil du få oppgitt at du skal legge til 1,28.

Forskjellen på å tilsette 1,2 og 1,28 liter gyle vil bli opp mot 0,1 volumes.

Men jeg skjønner ikke helt hva du bruker det tallet kalkulatoren kommer opp med som svar, til? Jeg går ut fra at du tolker det som en korrigering av anslaget ditt, slik at du tenker: "OK, jeg gikk ut fra at jeg skulle tilsette 1,2, men så skal det være 1,28. Det var jo ganske bra beregnet." Det er det jeg har lagt til grunn når jeg sier at du vil ende opp med 0,1 volumes overkarbonering. (I virkeligheten er det mindre. Du må tilsette 1,32 for å komme opp i 2,1 volumes i stedet for 2,0, som er det defaultoppsettet beregner i forhold til. Det riktige skullestrengt tatt bli 0,66 volumes overkarbonering, så vidt jeg kan forstå.)

Utgangspunktet er her hele tiden at du har 19 liter i gjæringskaret.
 
Gå inn på kalkulatoren. default-oppsettet sier at du skal tilsette 1,2 liter gyle til 19 liter for å få 2.0 volumes CO2.

La oss anta at du har gjettet riktig, og har lagt til 1,2 liter i volume being packaged, at du altså skriver inn 20,2 liter der. Da vil du få oppgitt at du skal legge til 1,28.

Forskjellen på å tilsette 1,2 og 1,28 liter gyle vil bli opp mot 0,1 volumes.

Men jeg skjønner ikke helt hva du bruker det tallet kalkulatoren kommer opp med som svar, til? Jeg går ut fra at du tolker det som en korrigering av anslaget ditt, slik at du tenker: "OK, jeg gikk ut fra at jeg skulle tilsette 1,2, men så skal det være 1,28. Det var jo ganske bra beregnet." Det er det jeg har lagt til grunn når jeg sier at du vil ende opp med 0,1 volumes overkarbonering. (I virkeligheten er det mindre. Du må tilsette 1,32 for å komme opp i 2,1 volumes i stedet for 2,0, som er det defaultoppsettet beregner i forhold til. Det riktige skullestrengt tatt bli 0,66 volumes overkarbonering, så vidt jeg kan forstå.)

Utgangspunktet er her hele tiden at du har 19 liter i gjæringskaret.

Da jeg gikk inn på siden så var ikke de tallene default, semantikk, men for å ikke tukle med noe.. Men det er det jeg mener. At hvis du tar det utenom så må du alltid øke, og da jager du din egen hale. Du skal bare flaske 20L, that's it. Hvis du trenger så og så mye speise så skal det være inkludert i totale volumet du pakker. Hvis du skjønner? Du skal ikke øke 19L + 1,2L da vil du bare jage mer vørter for å få korrekt co2 nivå?
 
Forvirringen ligger vel i at Miguel tenker at det skal 19 liter på flaske. 1.2l skal være speise, ergo må du bruke 17.8l fra gjæringskaret.

Som jeg sa innledningsvis så skjønner jeg at det er mulig å lese det sånn, men at det for meg er en svært lite intuitiv måte å bygge opp en sånn kalkulator på.

Jeg er kanskje faktisk helt seriøst fyren som har hjelm og sikler.

Men hvis du vet OG og FG, så kan du beregne deg til hvor stor andel av ufermentert vørter det totale volumet skal bestå av, for å få ønsket karbonering. Jeg klarer jo ikke sette opp et stykke, men dog..
 
.....Når poenget med kalkulatoren er å beregne volumet av speise som skal tilsettes -
så blir det meningsløst om brukeren av kalkulatoren skal legge dette volumet inn i volumet
kalkulatoren tar utgangspunkt i. ('Volume being packaged')

Om brukeren vet volumet på speisen som skal tilsettes så trenger han ikke å bruke kalkulatoren.

Ikke sant?
 
Da jeg gikk inn på siden så var ikke de tallene default, semantikk, men for å ikke tukle med noe.. Men det er det jeg mener. At hvis du tar det utenom så må du alltid øke, og da jager du din egen hale. Du skal bare flaske 20L, that's it. Hvis du trenger så og så mye speise så skal det være inkludert i totale volumet du pakker. Hvis du skjønner? Du skal ikke øke 19L + 1,2L da vil du bare jage mer vørter for å få korrekt co2 nivå?

hm - mulig du fikk dem i gallons osv? Jeg får det i metric, kanskje den kjenner meg:)? Eller "default" er sikkert ikke det riktige begrepet, men jeg mener altså "det som kommer opp når du åpner siden".

Men pokker, jeg har misforstått hva du har misforstått:confused::p.

Det er sikkert mulig å regne ut noe på egenhånd på basis av OG og FG - men nå tar jeg på meg hjelmen og sikler litt:oops:. Likevel: Inn i regnestykket komme jo den mengden CO2 som allerede er i ølet som et resultat av gjæringen. Tar det du tenker på, høyde for det?

I alle fall: Verden skulle bli enklere nå, vel? Du hiver aldri noe øl, og om du har for lite gyle, kompenserer du bare med litt sukker (eller DME). Det du pakker, blir det du har i dunken + den mengden gyle som kalkulatroen forteller deg at du må tilsette. (Og så må du trekke fra bunnfallet i gjæringsdunken, da - går ut fra at du ikke tapper opp det;).)
 
Når vi møtes på et treff så kan dere få lov å peke så mye dere vil, men jeg klarer ikke å forstå hvorfor speise skal være utenom.

Det er visst formuleringen "volum som skal tappes opp" som plager deg. Men tenk på det på denne måten: Du har 19 liter i gjæringsdunken. Det er det ferdige ølet du har, og nå skal det tappes opp. Hvor mye ferdig øl som skal tappes opp, har du?

19 liter, selvfølgelig.

Så er spørsmålet hvor mye gyle du trenger for å nå et gitt karboneringsnivå. Det forteller kalkulatoren deg etter at du har fortalt den at du sitter her med 19 liter ferdig øl som skal tappes opp.
 
hm - mulig du fikk dem i gallons osv? Jeg får det i metric, kanskje den kjenner meg:)? Eller "default" er sikkert ikke det riktige begrepet, men jeg mener altså "det som kommer opp når du åpner siden".

Men pokker, jeg har misforstått hva du har misforstått:confused::p.

Det er sikkert mulig å regne ut noe på egenhånd på basis av OG og FG - men nå tar jeg på meg hjelmen og sikler litt:oops:. Likevel: Inn i regnestykket komme jo den mengden CO2 som allerede er i ølet som et resultat av gjæringen. Tar det du tenker på, høyde for det?

I alle fall: Verden skulle bli enklere nå, vel? Du hiver aldri noe øl, og om du har for lite gyle, kompenserer du bare med litt sukker (eller DME). Det du pakker, blir det du har i dunken + den mengden gyle som kalkulatroen forteller deg at du må tilsette. (Og så må du trekke fra bunnfallet i gjæringsdunken, da - går ut fra at du ikke tapper opp det;).)

Hehe, jeg hiver øl om jeg har for lite speise ja. Du får ikke meg til å putte sukker i ølene mine.

Det man tapper er jo tilgengelig vørter + speise. Altså det du skisserer egentlig, alt i dunken - trub.Men jeg teller ikke med trub fordi jeg får alltid minimum 12L til slutt, så jeg beregner hvor stor andel speise av 12L volum jeg trenger for å få riktig karbonering, dvs at jeg tapper på hefene mine ut 2L speise, og gjærer 12L. 2L går til "trub", så jeg får 10L fra dunken som jeg tapper over til gjæring, + de 2L speisene.
 
Sist redigert:
Jeg kom på én ting nå. Denne kalkulatoren har sikkert eksistert en stund, og den er amerikansk. Den har antakelig gått ut fra at man har fulgt god amerikansk skikk, og stukket om ølet etter at hovedgjæringen er avsluttet. Følgelig er det lite bunnfall å bry seg om.

For strengt tatt burde vel bunnfallet vært trukket fra?

edit: Men med den mengden trub jeg har (1/2 liter, stort sett), så spiller det veldig liten rolle.
 
Sist redigert:
Antall liter til flasking?.....
regnet du med bunnfallet når du brukte sukkerlake?
Hvorfor i all verden skulle bunnfallet regnes med i kalkulatoren?
Bunnfallet skal vel hverken flaskes eller karboneres.
 
Tilbake
Topp