Karbonere med vørter?

Forstår ikke helt problemstillingen her. Det er en bagatell å lage regnestykket bak kalkulatoren slik at det tar hensyn til mengden speise som blir tilsatt.
(Blir litt typisk hjemmebrygger-overtenking og aktiv konstruering av problemer med påfølgende forsøk på å løse problemer som ikke finnes :) )
'Volume Being Packed' er volumet du har i gjæringskaret.
Volumet av speisen skal du ikke tenke på - det tar kalkulatoren seg av! :)
(Hadde den ikke gjort det ville den være meningsløs.)
Godt vi er flere som leser det sånn!
 
Forstår ikke helt problemstillingen her. Det er en bagatell å lage regnestykket bak kalkulatoren slik at det tar hensyn til mengden speise som blir tilsatt.
(Blir litt typisk hjemmebrygger-overtenking og aktiv konstruering av problemer med påfølgende forsøk på å løse problemer som ikke finnes :) )
'Volume Being Packed' er volumet du har i gjæringskaret.
Volumet av speisen skal du ikke tenke på - det tar kalkulatoren seg av! :)
(Hadde den ikke gjort det ville den være meningsløs.)

Forøvrig - det var da som f... at jeg ikke så denne tråden tidligere.
Enklere blir det vel ikke; ingen sukkerlake, ingen utvanning, bare velstand!

Så vidt jeg forstår, er du helt enig med meg - så du må ha misforstått det jeg sier:).
 
Forstår ikke helt problemstillingen her. Det er en bagatell å lage regnestykket bak kalkulatoren slik at det tar hensyn til mengden speise som blir tilsatt.
(Blir litt typisk hjemmebrygger-overtenking og aktiv konstruering av problemer med påfølgende forsøk på å løse problemer som ikke finnes :) )
'Volume Being Packed' er volumet du har i gjæringskaret.
Volumet av speisen skal du ikke tenke på - det tar kalkulatoren seg av! :)
(Hadde den ikke gjort det ville den være meningsløs.)

Forøvrig - det var da som f... at jeg ikke så denne tråden tidligere.
Enklere blir det vel ikke; ingen sukkerlake, ingen utvanning, bare velstand!

Volume being packaged er jo volumet du skal pakke, dvs at du vil bomme hvis du bare tenker på det du har i gjæringskaret. Speisen er implementert i det som skal "pakkes". Og volum av speise må du jo tenke på så du tapper ut nok når du tapper til gjæring.
 
Haha, her går vi i sirkel og ingen endrer mening. Mitt kongerike for et fasitsvar på denne.

Haha, faen, jeg trodde det ble "avgjort" med bjarte sitt innlegg.

Skal vi dra mer i tauet? Hvordan i all verden kan det henge sammen at volume being packaged ikke inneholder speisen? :) Eller, hvordan tenker du, for akkurat det forstod jeg ikke.
 
Noen av dere som har gjort dette en stund bured vel kunne si noe på bakgrunn av erfaring? Den som er feil burde vel gi enten over- eller underkarbonert øl?
Morsomt nok gjør @Miguel og jeg det forskjellig, og begge er tilsynelatende helt fornøyd. Jeg prøvde å kvantifisere hvor stor feilmarginen er i går, men klarte ikke å regne ut et eksakt tall, men jeg mistenker at den ikke er veldig stor. Jeg er ihvertfall ikke i nærheten av underkarbonering. Kanskje @Miguel egentlig treffer litt over men merker ikke store forskjellen på sine 4Vol CO2 hefer? :)
 
Haha, faen, jeg trodde det ble "avgjort" med bjarte sitt innlegg.

Skal vi dra mer i tauet? Hvordan i all verden kan det henge sammen at volume being packaged ikke inneholder speisen? :) Eller, hvordan tenker du, for akkurat det forstod jeg ikke.

Det er ikke mulig for kalkulatoren - eller et regnestykke - å gi et empirisk korrekt svar på hvor mye gyle som skal til dersom mengden gyle, som er det som skal beregnes, allerede må være beregnet.

Du forutsetter at det som skal beregnes allerede er beregnet:).
 
Morsomt nok gjør @Miguel og jeg det forskjellig, og begge er tilsynelatende helt fornøyd. Jeg prøvde å kvantifisere hvor stor feilmarginen er i går, men klarte ikke å regne ut et eksakt tall, men jeg mistenker at den ikke er veldig stor. Jeg er ihvertfall ikke i nærheten av underkarbonering. Kanskje @Miguel egentlig treffer litt over men merker ikke store forskjellen på sine 4Vol CO2 hefer? :)

Det kan godt være. 4vol (egentlig 7g/l = 3.5vol co2), er jo egentlig rimelig mye. Men jeg har heller ikke stusset på underkarbonert ved 2.5g/l. Artige saker.
 
Morsomt nok gjør @Miguel og jeg det forskjellig, og begge er tilsynelatende helt fornøyd. Jeg prøvde å kvantifisere hvor stor feilmarginen er i går, men klarte ikke å regne ut et eksakt tall, men jeg mistenker at den ikke er veldig stor. Jeg er ihvertfall ikke i nærheten av underkarbonering. Kanskje @Miguel egentlig treffer litt over men merker ikke store forskjellen på sine 4Vol CO2 hefer? :)

Jeg lekte meg litt med kalkulatoren på default, og fant ut at Miguel vil ende opp med 0,1 volumes for mye:p. Neppe særlig merkbart.
 
Det er ikke mulig for kalkulatoren - eller et regnestykke - å gi et empirisk korrekt svar på hvor mye gyle som skal til dersom mengden gyle, som er det som skal beregnes, allerede må være beregnet.

Du forutsetter at det som skal beregnes allerede er beregnet:).

Jeg er verdens tregeste på matte, se for deg at jeg går rundt med hjelm og sikler. Hva mener du, og cjohansen?
 
Det er ikke mulig for kalkulatoren - eller et regnestykke - å gi et empirisk korrekt svar på hvor mye gyle som skal til dersom mengden gyle, som er det som skal beregnes, allerede må være beregnet.

Jo - det er det :)
Dvs ikke når det allerede må være beregnet - men her skal man beregne en annen verdi, og da kan man godt regne ut volumet av speisen samtidig.

(Et forenklet eksempel er : ( x er ukjent; a, g og k er konstanter (tall :) )

k = (gx)/(a+x) gir: x = ak/(g-k)

så fremt ikke barnelærdommen har forlatt meg helt......
(Jeg tenkte i eksempelet at k = g CO2/liter i sluttproduktet, g = gram CO2/liter produsert av speisen, a = volumet i gjæringskaret og x = volumet av speise som må tilsettes .....
men vær så snill - ikke diskuter dette regnestykket, jeg vet ikke om det er korrekt tenkt :) Parantes slutt! Jeg kan med sikkerhet si at det er feil! Da blir det enklere å sende melding til BrewersFriend og spørre om formelen bak. Poenget med eksempelet er allikevel det samme .
 
Sist redigert:
Jeg klarer bare ikke å forstå at hvis du vet OG, og FG på både vørter og speise, så kan du ikke vite hvor mye du skal blande? Man har jo to konstanter bare der, og du vet hvor mye det sammenlagte volumet skal bli, altså tre konstanter?
 
Jeg er verdens tregeste på matte, se for deg at jeg går rundt med hjelm og sikler. Hva mener du, og cjohansen?

Sorry, så ikke "og".

Hvis det du skal legge inn i "volume being packaged" skal inkludere gyle'n, så kan du umulig vite hva du skal skrive der. Du vet jo ikke på forhånd hvor mye gyle du trenger. Det er det kalkulatoren skal beregne for deg.
 
Sorry, så ikke "og".

Hvis det du skal legge inn i "volume being packaged" skal inkludere gyle'n, så kan du umulig vite hva du skal skrive der. Du vet jo ikke på forhånd hvor mye gyle du trenger. Det er det kalkulatoren skal beregne for deg.

Nei, du vet ikke hvor mye gyle/speise du trenger, før du vet OG og FG. Men alternativ #1. Du tar ut nok speise så du har "nok", slik at du får karbonert nok flasker til ønsket co2 nivå med det du har av speise.
#2. Du har brygget dette før, og vet akkurat hvor mye du trenger.

Hva er problemet? Jeg klarer ikke å se det? En flaske fra eller til mtp avvik i OG/FG er da ikke noe stress?

Som sagt, matte, hjelm, sikler.
 
Tilbake
Topp