Karbonere på fat og lagre på flasker?

thomasski skrev:
kintii skrev:
Da har jeg mulighet til å få helt klart og fint øl med "alltid" perfekt karbonering.

stemmer det at ølet blir klarere av tvangskarbonering?

Jeg skrev det litt klumsete, mente klart som i ferdig  ;) Altså ferdig karbonert på flaske på tappedagen slik at disse kan gå rett i kjølsekap til lagring  :)
 
På Grolsch eller andre flasker med keramikk kork, vil det være mulig å fylle de om man vipper av bøylen med kork på før fylling tror du???


Tim skrev:
Den passer på de vanlige 1/2-liters flaskene som mikrobryggeriene bruker, de 0,33-flaskene som Lervig bruker, Aass sine nye 0,33
og de som trappistbryggeriene bruker.  Altså de vanlige flasketoppene.  Men virker ikke på fliptop-flasker, de med porselenskork og pakning.

På bjørnungene er det litt mer tricky pga den korte toppen, da må man tre på en gummiring som følger med over halsen på flaska.
Litt mer arbeid, men det funker.

Jeg syns det er genialt, men jeg har ingen aksjer i Hobbybryggeren altså  ;D
Jeg har bare 6 Corneliusfat, og bare plass til 3 i kegeratoren, så for meg er det kult å kunne fylle over endel på flasker for å kunne
frigjøre fat til mer produksjon.  

Video som viser hvordan den virker:
https://www.youtube.com/watch?v=gHDBE5OKpsw
 
Buster skrev:
På Grolsch eller andre flasker med keramikk kork, vil det være mulig å fylle de om man vipper av bøylen med kork på før fylling tror du???

Nei det går dessverre ikke, toppen er for høy.
 
Buster skrev:
På Grolsch eller andre flasker med keramikk kork, vil det være mulig å fylle de om man vipper av bøylen med kork på før fylling tror du???


Du kan det om du bruker en blichman beergun mottrykksfyller.
 
thomasski skrev:
kintii skrev:
Da har jeg mulighet til å få helt klart og fint øl med "alltid" perfekt karbonering.

stemmer det at ølet blir klarere av tvangskarbonering?

Du slipper ekstra gjærvekst pga ettergjæringen, som gir mindre bunnfall. Men det blir ikke nødvendigvis klarere generelt.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 
Blichmann er vel ikke en mottrykksfyller slik jeg ser det, du fyller med åpen flaskehals.

Jeg har verdens billigste blichmann til 39 kroner ( bruker flaskfyller rett på ølslangen- kan ikke purge med co2 med den,,men øla inneholder co2 og skummer lett på toppen som korkes,så den evt mengden med luft som måtte bli igjen der,,takler jeg da øla ikke skal langtidslagres).


;)

kintii skrev:
Buster skrev:
På Grolsch eller andre flasker med keramikk kork, vil det være mulig å fylle de om man vipper av bøylen med kork på før fylling tror du???


Du kan det om du bruker en blichman beergun mottrykksfyller.
 
Buster skrev:
Blichmann er vel ikke en mottrykksfyller slik jeg ser det, du fyller med åpen flaskehals.

Jeg har verdens billigste blichmann til 39 kroner ( bruker flaskfyller rett på ølslangen- kan ikke purge med CO₂ med den,,men øla inneholder CO₂ og skummer lett på toppen som korkes,så den evt mengden med luft som måtte bli igjen der,,takler jeg da øla ikke skal langtidslagres).


;)

kintii skrev:
Buster skrev:
På Grolsch eller andre flasker med keramikk kork, vil det være mulig å fylle de om man vipper av bøylen med kork på før fylling tror du???


Du kan det om du bruker en blichman beergun mottrykksfyller.

Nei, det stemmer det. Jeg var i litt mottrykkfyllermodus i dag etter noen timer på youtube  ;)

Du her jo fordelen med blichman sin beergun da du kan purge med co2 dra fylleren både før og etter tapping på flaske. Da kan du legge et co2 lokk over ølet i flaska0 rett før du korker.
 
Jeg har en Beergun og det skummer som bare pokker selv om jeg har alt kaldt. Det står i brukermanualen at man skal karbonere med 8-12 PSI men dette er da alt for lavt? Jeg bruker 15-20.

Er det noen begrensning i CO2-nivået du kan ha i ølet for at det ikke skal skumme?
 
Jeg bruker som deg, ca 1-1,5 bar på fatene for å karbonere. Når jeg tapper med Beergunen, slipper jeg ut trykket på fatet og skrur ned trykket på co2en til 0,5-0,8 bar. På forhånd bør flaskene ikke være for varme, og fatet kjølt ned til ca 2 grader. Etter en flaske eller tre så slutter det å skumme da slager og alt er blitt kaldt. Pass på at slangen mellom fat og beergun ligger i store sløyfer og ikke med skarpe bøyer/svinger.

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
 
Karbonerer fatet i henhold til type (basert på trykk og temp der fatet står), har tomflaskene i samme ølkjøleskapsfryser, slipper ut trykk fra fat og fyller med ca 10 PSI. Litt skum blir det alltids, men ikke mye.
 
Bjørn Petter skrev:
Jeg har en Beergun og det skummer som bare pokker selv om jeg har alt kaldt. Det står i brukermanualen at man skal karbonere med 8-12 PSI men dette er da alt for lavt? Jeg bruker 15-20.

Er det noen begrensning i CO₂-nivået du kan ha i ølet for at det ikke skal skumme?

Jo raskere du tapper jo mer skum vil du få. De fleste videoene jeg har sett hvor det skummer minst, der pleier de å ligge på 4-5 psi for tapping med beergun. Beergun tåler i følge produsenten max 15 psi.
 
Så da er spørsmålet mitt: Kan jeg fylle flasker med høyere CO2-volum enn 15 PSI hvis jeg bruker flaskefylleren som er avbildet over her?
 
Det er ikke noe problem å bruke beergun til øl med høyt co2 nivå.
Det som står i brukermanualen er vel anvisning på hvilket trykk man driver ut selve ølet med.
 
Bjørn Petter skrev:
Så da er spørsmålet mitt: Kan jeg fylle flasker med høyere CO₂-volum enn 15 PSI hvis jeg bruker flaskefylleren som er avbildet over her?

Funker best på ca 0,5 - 0,7 bar, det er vel omtrent 10 psi tror jeg (?)

Edit. mulig jeg misforstod deg, jeg pleier å karbonere ølet ved 1,5 bar til riktig co2-nivå i ølet er oppnådd.
Pleier deretter å ha et tappetrykk/vedlikeholdstrykk på 0,8 bar.
Men slipper ut litt av trykket i fatet og bruker 0,5 - 0,7 bar mens jeg tapper flasker.
 
hvis man fyller flasker med feridg karbonert øl, med en blichman beergun. Vil ølet ved en tids lagring da gi fra seg endel CO2 for å utligne trykket i flaska? slik at det vil bli ganske flatt etter hvert?
har man en tabell noe sted med trykk/temp for karbonering?

Bruker man hevert for å ha ølet fra gjæringskar til fatet? noen spesielle hensyn å ta der?
 
Noe co2 vil frigis fra ølet, men ikke slik at det blir flatt. Jo mindre gass over ølet jo mindre tap.

Tabell for CO2 finnes på medlemssiden f.eks. i denne tråden

Hevert eller tappekran om du har det. Flush fatet med co2 før tapping, tapp med en slange som går helt til bunnen av fatet for å unngå oksidering, slipp til slutt ut restluft ved å dra i sikkerhetsventilen noen ganger mens fatet er lukket og koblet til co2.
 
Noe co2 vil frigis fra ølet, men ikke slik at det blir flatt. Jo mindre gass over ølet jo mindre tap.

Tabell for CO2 finnes på medlemssiden f.eks. i denne tråden

Hevert eller tappekran om du har det. Flush fatet med co2 før tapping, tapp med en slange som går helt til bunnen av fatet for å unngå oksidering, slipp til slutt ut restluft ved å dra i sikkerhetsventilen noen ganger mens fatet er lukket og koblet til co2.

takker for svar :)

bruker hevert med flaskefyller, så det vil gå bra.
Kanskje en mulighet å øke trykket noen dager i forveien hvis man skal flaske for lengre lagring, slik at man ender opp på tilnærmet ønsket CO2 nivå etter at det er frigitt litt i flaska?
"flush" fatet, betyr det å koble skru opp trykket på inn ventilen, eller bruke beergun nede i bunnen?

pakke med fat/co2 eetc ligger å venter på meg, bare å hente det......
 
Flushe er å fjerne noe luft ved å tilsette co2 ja. Jeg kobler bare på co2 slangen, men det er sikkert enda bedre å fylle co2 fra bunnen av fatet..
 
Tilbake
Topp