Karbonering av Aass stålfat

Fått montert meg tappekran og fatkjøleskap, så i kampenshete ikke tid til å vente på ett brygg så kjøpe jeg ett stålfat fra Aass.

Spørsmålet lyder så enkelt som karboners disse med CO2 som vanlig på inngang (g-kobling). Jeg har satt på ca 0,8 bar i en uke mens synes ølet var litt tamt. Er det noe spesielt jeg må gjøre?

Hilsen newbee :)

Ølet står på ca 2-3grader. Jeg har ikke brukt fat og karbonering før, så er litt usikker på hvordan det der fungere… bør jeg øke trykket frem til jeg er fornøyd med karboneringen?

Hvis overflaten det er satt trykk på er veldig liten i forhold til volumet av ølet vil det ta tid
Vet ikke hvordan ratioen er der i forhold til "standard" 19 liter corny

Skader ikke å øke trykket og sjekke om et par dager igjen. Bare husk at for høyt trykk også gir mer skum hvis du ikke senker det før tapping

Takker for raske svar.
Jeg antar jeg bare er litt utålmodig, en uke på under kant av en bar er litt for kort. Disse stålfatene til Aass bryggeri er lave, tror ca diameter på 40cm og 36cm høye, så skulle vel tro overflaten er større enn ved Cornelius.

Takker for raske svar.
Disse stålfatene til Aass bryggeri er lave, tror ca diameter på 40cm og 36cm høye, så skulle vel tro overflaten er større enn ved Cornelius.
hvor mye har du fylt det, uansett så vent litt til, du har vel trykk på hele tiden ?

Kan du samtidig måle diameter nøyaktig, trenger det for å lage standen til ølkjøleren men har ikke fat hjemme ennå.

Ja, har trykk på hele tiden. Fatet er fylt fra Aass bryggeri, så det var kanskje helt fullt, da er det en liten overflate. Men nå har jeg nok tappet en liter eller to, så det begynner vel å bli litt overlate på ølet nå.

Til info så har Aass bryggeri tre fat:
KeyKeg: Diameter: 30cm, Høyde: 57,2cm
Stålfat 30l: Diameter: 39,3cm, Høyde: 36,6cm
Stålfat 20l: Diameter: 39,3cm, Høyde: 28,7cm

Anbefaler å bestille en ukes tid før skal dit, se vedlegg.

Vedlegg

• IMG_0740.png
    IMG_0740.png
    1,7 MB · Sett: 16
Tilbake
Topp