Karbonering av Belgiske Trappistøl

Ørjan@Tromsø

Norbrygg-medlem
Hei:)
Har et lite spørsmål til menigheten ang karbonering av Belgiske Trappistøl.
Har planer om å brygge et av mine favorittøl Blue Velvet of Chimay og vil ha den så autentisk så overhode mulig.
Vil det da bli feil av meg og karbonere denne på fat?
Mener den muligens er flaskekarbonert orginalt.
Tenker da på om det vil forringe noe av ølets karakter?
Innspill mottaes med takk :)

Hei:)
Har et lite spørsmål til menigheten ang karbonering av Belgiske Trappistøl.
Har planer om å brygge et av mine favorittøl Blue Velvet of Chimay og vil ha den så autentisk så overhode mulig.
Vil det da bli feil av meg og karbonere denne på fat?
Mener den muligens er flaskekarbonert orginalt.
Tenker da på om det vil forringe noe av ølets karakter?
Innspill mottaes med takk :)

Det finnes trappistøl på fat, men tradisjonelt skal det vel helst flaskekarboneres. Jeg skal ikke ta stilling til det, men mange sier at flaskekarboneringa er nødvendig for å gi den riktige smaken. Så om du er ute etter å gjøre det "riktig", må du nok bruke flasker, ja.

Skal du lagre det, er det kanskje rimelig å anta at det vil utvikle seg annerledes på flaske enn på fat?

Du kan jo karbonere naturlig på fat, også. Det er kanskje en mellomløsning?

Det finnes trappistøl på fat, men tradisjonelt skal det vel helst flaskekarboneres. Jeg skal ikke ta stilling til det, men mange sier at flaskekarboneringa er nødvendig for å gi den riktige smaken. Så om du er ute etter å gjøre det "riktig", må du nok bruke flasker, ja.

Skal du lagre det, er det kanskje rimelig å anta at det vil utvikle seg annerledes på flaske enn på fat?

Du kan jo karbonere naturlig på fat, også. Det er kanskje en mellomløsning?
Naturlig på fat går bra - en kegg er bare en veldig stor flaske :) Liker du å ha bunnfall inn i flaske, da velger du flaskekarbonering, tror at flaske er mest riktig, ja. Men en kegg er en fin løsning det og.

Tusen takk for gode svar :). Syns det hørtes ut som en god ide å karbonere naturlig på fat. Det er jo en fin måte å gjøre det på uten å introdusere så mye oksygen i prosessen. Da kan jeg evt flaske det med beergun i ettertid.

Tusen takk for gode svar :). Syns det hørtes ut som en god ide å karbonere naturlig på fat. Det er jo en fin måte å gjøre det på uten å introdusere så mye oksygen i prosessen. Da kan jeg evt flaske det med beergun i ettertid.
Oksygenet er ikke noe problem når du flaskekarbonerer, om du bare er litt forsiktig, og dessuten fyller flaskene ordentlig opp. Gjæren tar seg da umiddelbart av det oksygenet som er tatt opp i ølet før det får gjort skade. Flasking med beergun fra fat er faktisk mer risikabelt, fordi du da ikke lenger har aktiv gjær i ølet. Så om du tenker på lagring, ville jeg gått for flasking fra starten av.

Oksygenet er ikke noe problem når du flaskekarbonerer, om du bare er litt forsiktig, og dessuten fyller flaskene ordentlig opp. Gjæren tar seg da umiddelbart av det oksygenet som er tatt opp i ølet før det får gjort skade. Flasking med beergun fra fat er faktisk mer risikabelt, fordi du da ikke lenger har aktiv gjær i ølet. Så om du tenker på lagring, ville jeg gått for flasking fra starten av.
Helt enig. Selv med purging av flasker med CO2 og fylling under mottrykk så har vi av og til oksiderte flasker. Beergun fylte flasker må ha ganske begrensa levetid i forhold.

En ting å tenke på er at du sannsynlig vil ha kraftig karbonering på belgisk øl, og det kan bli vanskelig å få til riktig med fat og mottryksfylling
Det enkleste og beste (mest genuine) er nok å karboners naturlig med sukker på flaske

En ting å tenke på er at du sannsynlig vil ha kraftig karbonering på belgisk øl, og det kan bli vanskelig å få til riktig med fat og mottryksfylling
Det enkleste og beste (mest genuine) er nok å karboners naturlig med sukker på flaske
Jeg gjør en kombinasjon på slike øl. Karbonerer delvis på fat og så resten naturlig på flaske/fat. Da blir det mindre bunnfall :)

Tusen takk for gode svar. Tenker da at jeg går for sukkerlake på fat. Der vil jo gjøre at jeg ikke introduserer så mye oksygen. Vil ha den så autentisk som mulig. Da gjenstår det bare å ta stilling til gjæra. Dvs om jeg skal bruke medfølgende mangrove Jack M11 eller WLP 500

Jeg gjør en kombinasjon på slike øl. Karbonerer delvis på fat og så resten naturlig på flaske/fat. Da blir det mindre bunnfall :)

Hvordan får du til det? Er det nok gjær til å karbonere sterke belgiere da
Vil ikke det ekstra sukkeret forbli uspist? :rolleyes:

Dvs om jeg skal bruke medfølgende mangrove Jack M11 eller WLP 500
Finnes det en MJ M11? Uansett MJ lager ikke gjæren selv de får fra annen produsent, ikke ulikt mange andre.

Uansett ville jeg definitivt tatt WLP500 her alternativt tørrgjær varianten Lallemand Abbaye. Begge skal stamme fra Chimay.

Finnes det en MJ M11? Uansett MJ lager ikke gjæren selv de får fra annen produsent, ikke ulikt mange andre.

Uansett ville jeg definitivt tatt WLP500 her alternativt tørrgjær varianten Lallemand Abbaye. Begge skal stamme fra Chimay.
Beklager det ble feil. Det var
M31 Belgian Tripel som følger med. WLP 500 er egentlig den foreløpige favoritten blant de belgierne. Hadde et par knallgode blonde med den. Når det gjelder quadrupel har jeg bare laget det en gang tidligere. Hadde forventet noe Chimay lignende, men den ble egentlig ikke god. Den var med SafAle BE-256. Så da er vel konklusjonen å gå til innkjøp av WLP 500.

Tilbake
Topp