Karbonering av Cider med Eplejuice

Leif Arne Blomdal

Norbrygg-medlem
Er det noen som har prøvd å karbonere Cider ved å tilsette Juice ?

Tenker at god Juice vil tilføre en del god smak samtidig som den har nok sukker til å både søte ferdig resultat og gi meg litt bobler i flaskene.

Noen erfaringer eller tanker om dette?
 
Er det noen som har prøvd å karbonere Cider ved å tilsette Juice ?

Tenker at god Juice vil tilføre en del god smak samtidig som den har nok sukker til å både søte ferdig resultat og gi meg litt bobler i flaskene.

Noen erfaringer eller tanker om dette?
Sukkeret blir jo spist av gjæra, så noen søtning blir det nok ikke snakk om. Ellers er det vel ikke noe i veien for å bruke juice så lenge den ikke inneholder konserveringsmidler som kan skade gjæra.
 
Når jeg setter cider bruker jeg eplejuice fra Coop som base for cideren.
Når det er ferdig gjæret og jeg overfører 18 liter til corneliusfatet så tilsetter jeg samtidig en kartong (1,5 l) med juice.
Da vil sukkeret i juicen karbonere cideren. Jeg er litt usikker på om det er stor nok mengde, for jeg kobler jo på CO2 også senere før jeg serverer. Men det er jo enkel å regne på med en online kalkulator.
Som erikraude sier så vil jo ikke dette føre til sødme for gjæren spiser jo opp alt. Jeg lager imidlertid tørr cider, så det er ikke noe problem for meg.

Her er full beskrivelse på cideren jeg lager:

Jeg lager en eplecider som ble mye likt en tørr, musserende vin.

16,5 l (11 kartonger) Eplejuice fra Coop (OG ca 1.046)
1 kg sukker kokt opp med 1 liter vann og 1 ts gjærnæring
1 pk 5g Lalvin EC-1118 champagne gjær, rehydrert
OG 1.060 (pga sukkeret)

Gjæres ganske kaldt, rundt 15-18 grader (Helst ned mot 15 om du kan)
Gjæres i 2-3 uker.

Når gjæringen er ferdig (FG rundt 1.000, kanskje litt under) overfører du cideren til corneliusfat og tilsetter en kartong eplejuice. Da vil sukkeret i eplejuicen karboners cideren.
Blir kanskje litt lite CO2, men siden jeg bruker fat justerer jeg det med CO2 fra tank.
Bruker du flasker så må du regne på hvor mye eplejuice du trenger for å få rett karbonering.

Jeg har sluttet å bruke ekstra sukker i cideren, det blir sterkt nok (rundt 6%) med OG på 1.046 som juicen har.
Da koker jeg gjærnæringen sammen med en halv liter med juice.
Jeg har prøvd Lallemann CBC-1 tørrgjær og det blir også bra, men jeg holder en knapp på EC-1118.
 
Sukkeret blir jo spist av gjæra, så noen søtning blir det nok ikke snakk om. Ellers er det vel ikke noe i veien for å bruke juice så lenge den ikke inneholder konserveringsmidler som kan skade gjæra.
Åssen ser jeg at juicen ikke har konserveringsmidler? Er tilbud på juice fra obs nå. 6liter for 50kr
 
Tilbake
Topp