Karbonering av flasker

Hei

Sikkert menger av tråder som beskriver dette.

Men tar sjansen å spør.

Skal flaske mine første tre brygg i morgen, en wit, en kôlch og en Porter - og lurer på om hva jeg skal bruke.

Er det best å bruke ferdige drops, bordsukker, sukkerbiter?

Tips tas i mot med takk!
 
Hei, jeg bruker 1 sukkerbit (Eldorado) til flaske på 0,33 (1,5 sukkerbit til 0,5) fungerer utmerket  :yes:
 
Finfyr skrev:
Har hørt at det kan være fare for forurensning ved bruk av sukkerbiter. Stemmer ikke?
  I forhold til "droppsa" til coopers ser eg ikkje forskjellen, bortsett fra prisen so klart. Har sjøl nesten  alltid brukt sukkerbita til ettekarbonering på flaske, og har til gode ikkje hatt nåken form for infeksjon. Forskjellen på  sukkerlake,'dropps' og sukkerbita. Kan eg ikkje seie å ha merka nåke til . Bruka no nesten bærre fat og kunstig karbonering.
 
Takk for svar!

Legger dere bare sukkerbiten i flasken - og den løser seg opp selv - eller rister dere flasken?

//Tor
 
Kok opp sukker i vann, det er det desidert tryggeste. Jeg har brukt karboneringsdrops ved et par anledninger og fått infeksjon.
 
torheie skrev:
Legger dere bare sukkerbiten i flasken - og den løser seg opp selv - eller rister dere flasken?

Du må alltid koke. Men hva du bruker som søtningsmiddel spiller mindre rolle. Sukker, DME, honning etc etc.

Sjekk kapittelet om Priming and Bottling i John Palmer sin HowToBrew[1].

Kok opp en liten sukkerlake, 0.5dl vann og den mengden sukker som gir passe mengde CO₂. For midt på treet med CO₂ så er 5-6g sukker per liter øl ok. Sukkerlaken helles ned i den tomme bøtta du skal bruke til flasking, og så overfører du øllet ditt fra gjæringsbøtta over i flaskebøtta ved hjelp av hevert, eller tappekran og slange. Det vil da bli godt blandet uten fare for oksidering.

mvh
Jørgen

[1] http://www.howtobrew.com/section1/chapter11-3.html
 
Om du vil være enda mer teknisk kan du lese artikkelen om CO2 inne på medlemssiden ("Det lille ekstra..."). Veldig grei innføring i beregning av primingsukkerbehovet i ulike øltyper.
 
Jørgen Langgåt skrev:
Du må alltid koke. Men hva du bruker som søtningsmiddel spiller mindre rolle. Sukker, DME, honning etc etc.

Dette stemmer ikke helt, Sukker  har en utgjæringsgrad på 100% mot DME sin 75%, Så hvis det brukes DME må man bruke mer.
og karbonerer du en Lys lager med honning, vil honningen sette en del smak. Så bruk av sukker er absolutt å anbefale.

EDIT: støtter henvisningen til medlemseksjonen, det ligger mye snacks der..
 
Tilbake
Topp