Karbonering av Imperial Stout

Hei. Jeg flasket en Imperial Stout 16 august. OG på 1093, FG på 1022. Gjæret med Safale S-04.
Den har nå stått tre uker på flaske, men viser foreløpig ingen større tegn til karbonering. Burde jeg tilsatt ekstra gjær ved tapping, eller bør jeg bare smøre meg med litt tålmodighet?. Vet at karbonering av mørke øltyper med høy ABV kan ta litt tid. Noen med erfaringer her?...
 
Det burde komme seg sakte, men sikkert. Litt usikker på hvor man setter grensa for å tilsette nytt gjær.
Stod ølet lenge på karet før flasking, og ble den overført til sekundærkar?
Du har ikke satt den litt for kjølig mens den karbonerer?
Og til sist, har du prøvd mer enn én flaske?
 
I ren panikk over at min egen batch NØ God Jul igjen er overkarbonert sier jeg, vent
og smør deg med tolmodighet
 
Ølet stod 18 dager før flasking. Jeg kjørte på med karboneringsdrops denne gangen, og droppet sekundærkar. Faren for ujevn karbonering er derfor veldig minimal. Flaskene har stått på ca 23 grader hele tiden. Da er det vel bare å vente da....
 
Det er ikke noen større fare for overkarbonering om du tilsetter litt rehydrert gjær av samme type, men noe større sjanse for oksidering. På den annen side bør en sterk stout tåle å bli litt oksidert. For min del har jeg god erfaring med å tilsette ny gjær, men har vel bare gjort det to ganger.

Om du føler for å eksperimentere (for science!), kan du jo tilsette gjær til halvparten, eller en annen andel av eget valg, og så, når du nesten har drukket opp denne andelen, sammenligne de to variantene.
 
Alkoholsterke øl gir gjæren litt dårligere levekår og det gjør at ettergjæring på flaske tar litt lenger tid enn du gjerne er vant med. Ihvertfall slik jeg har forstått det
 
S-04 er ikke verdens mest robuste gjær. Jeg har en del flasker med ~10% byggvin som etter omtrent et år enda ikke har blitt karbonert. Forrige gang kastet jeg derfor oppi en pose US-05 en uke før flasking og da fungerte ting mye bedre.
Du er helt på grensen for hva S-04 kan takle og det er ikke sikkert den greier dette. Men du kan jo vente litt, evt. sette en flaske varmt og se om dette gjør noen forskjell.
 
Er klar over at jeg er i øvre sjikt av hva denne gjæren tåler. Liker dog effektiviteten og flokkuleringsevnen til S-04. Jeg testet en flaske til i går, og jeg fikk en ørliten lyd og litt "røyk" når jeg åpnet korken. Fortsatt flat, men jeg håper den er på gang. :)
 
Tilbake
Topp